BIG1 Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hvilken shims er best av disse: CPUFX shim/spacer, anodisert, blå og CPUfx Copper Shim for Duron & T-Bird AMD CPUs. Hva er anodisert? Kobber leder jo varme bra? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Shim brukes for å beskytte coren, ikke for å transportere varme. Dersom du er forsiktig når du monterer kjøleribben, så slipper du hele shimmet. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Anodisert = aluminium som er farga på en eller annen mystisk måte (jeg vil helst ha meg frabedt spørsmål om hvordan dette skjer :wink: ), men, det ser i alle fall sabla stilig ut. Ikke det at det har så mye å si under cpu-kjøler, men men .. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Anodisert har vel noe med strøm å gjøre? Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Helt enig med byggern at shims er bare for å beskytte coren, så man trenger den strengt tatt ikke. Men tro meg det er helt utrolig kjipt når du hører det lille "knekk" å når du prøver å starte opp maskinen får du bare svart skjrem, så jeg anbefaler i alle fall et shims. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 heh, klarte å herpe cpu`en med shims jeg.. :razz: vis du bruker luftkjøler er shims ikke mye vits i, men med vannkjøling anbefaler jeg det sterkt! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Hvor tykt er ett shims? Lager det selv jeg:D _________________ |Mannen som våker| Addtronics Server Tower AMD Athlon XP 1600+@1522 EPoX 8K7a Gainward Gforce2 Pro Golden Sample 512mb DDR Orginal cas2 190Gb HD Sony G400 19" [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-03-01 03:44 ] Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Shimsen er sikkert like tykk som klossene på amd prossersoren. Det er jo ganske logiskt ikke sant. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Akkurat nå så er kjøler montert.. Er det noen vise menn her med skyvelære som kan måle shimset deres? takk Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Anodisert shim = shim som er lakket slik at det blir isolert (leder ikke strøm) , så dermed minsker faren får å kortslutte noen av punktene på prosessoren. Så Anodisert er en fordel Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 pluss at det er sterkere enn vanlig alu, det er derfor det brukes i bla. racing RC Biler... ikke det att det er noe vits i ei datamaskin da... :razz: Lenke til kommentar
xthal Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 anodisering er ikke lakkering, heller en slags rust ikke det at det smitter av på CPU og slikt menne, anodisering skjer ved hjelp av bad med spesielle kjemikalier som får det til å dannes et lag ikke strømførende metall over det originale... Lenke til kommentar
baquero Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Oi oi oi...her er det flere som _litt_ påstålige... Anodisering er en prosess for å korrosjonsbeskytte aluminium. Det skjer som noen nevnte over i et "kjemikaliebad" mens metallet blir påsatt strøm. Det som skjer er at det dannes aluminiumoksid på overflaten (som IKKE er et metall). Aluminiumoksid fungerer da som korrosjonsværn. Dette er også grunnen til aluminium er så mye brukt, fordi denne prosessen forløper naturlig (en finner ikke rent Al i naturen). Men, ved anodisering blir laget av Al-oksid tykkere. Den blå fargen får en ved å tilsette fargestoffer i kjemikaliebadet. Jeg vil tro at eneste grunn til at shims er anodiserte er at de skal se fancy ut. Det er jo likegyldig om de leder strøm ettersom de ikke er nær kontaktene på prosessoren. Uansett leder de varme. Baq P.S. Det er få som tenner på folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om... ;o) Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 16. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2002 CPu gikk ned 10C etter at en venn monterte shims. Lenke til kommentar
TheCh0sen Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Jeg ødela en ThunderBird 1400Mhz da jeg satte på shimen feil :smile: Gjør ikke den samme feilen igjen. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 takk for rettingen baquero, glemte i farten å si at de ble påført elektrisitet +at jeg kom ikke på hva det laget som ble danna het, men men, du sa det Lenke til kommentar
123453 Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 (endret) *.*.* Endret 6. november 2008 av 123453 Lenke til kommentar
hkg Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: On 2002-03-16 11:55, TheCh0sen skrev:Jeg ødela en ThunderBird 1400Mhz da jeg satte på shimen feil :smile: Gjør ikke den samme feilen igjen. er det vanskelig å sette på en slik shim? vurderer det når jeg skal kjøpe meg taisol kjølern... Lenke til kommentar
baquero Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: On 2002-03-16 13:15, Gorillaz skrev:En shim som anodisert leder ikke strøm. Jeg tror å at det laget som blir dannet oppå shim etter anodisering er for å beskytte mot korrosjon Om den leder strøm er nok litt avhengig av tykkelsen på laget. Men uansett er nok ikke det grunnen til at shims blir anodisert. Det er nok heller kosmetiske grunner til nettop det. Det er heller ingen grunn til å korrosjonsbeskytte aluminiumen i det miljøet det skal stå i...nemlig en PC. Baq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå