Gå til innhold

Beste Shims til min AMD Athlon 1400Mhz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig med byggern at shims er bare for å beskytte coren, så man trenger den strengt tatt ikke.

Men tro meg det er helt utrolig kjipt når du hører det lille "knekk" å når du prøver å starte opp maskinen får du bare svart skjrem, så jeg anbefaler i alle fall et shims.

Lenke til kommentar

Hvor tykt er ett shims? Lager det selv jeg:D

|Mannen som våker|

Addtronics Server Tower

AMD Athlon XP 1600+@1522

EPoX 8K7a

Gainward Gforce2 Pro Golden Sample

512mb DDR Orginal cas2

190Gb HD

Sony G400 19"

[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-03-01 03:44 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

anodisering er ikke lakkering, heller en slags rust :grin:

ikke det at det smitter av på CPU og slikt menne, anodisering skjer ved hjelp av bad med spesielle kjemikalier som får det til å dannes et lag ikke strømførende metall over det originale...

Lenke til kommentar

Oi oi oi...her er det flere som _litt_ påstålige...

Anodisering er en prosess for å korrosjonsbeskytte aluminium. Det skjer som noen nevnte over i et "kjemikaliebad" mens metallet blir påsatt strøm. Det som skjer er at det dannes aluminiumoksid på overflaten (som IKKE er et metall).

Aluminiumoksid fungerer da som korrosjonsværn. Dette er også grunnen til aluminium er så mye brukt, fordi denne prosessen forløper naturlig (en finner ikke rent Al i naturen). Men, ved anodisering blir laget av Al-oksid tykkere.

Den blå fargen får en ved å tilsette fargestoffer i kjemikaliebadet. Jeg vil tro at eneste grunn til at shims er anodiserte er at de skal se fancy ut. Det er jo likegyldig om de leder strøm ettersom de ikke er nær kontaktene på prosessoren. Uansett leder de varme.

Baq

P.S. Det er få som tenner på folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om... ;o)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-16 11:55, TheCh0sen skrev:

Jeg ødela en ThunderBird 1400Mhz da jeg satte på shimen feil :smile: Gjør ikke den samme feilen igjen.
:evil:

er det vanskelig å sette på en slik shim?

vurderer det når jeg skal kjøpe meg taisol kjølern...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-16 13:15, Gorillaz skrev:

En shim som anodisert leder ikke strøm. Jeg tror å at det laget som blir dannet oppå shim etter anodisering er for å beskytte mot korrosjon

Om den leder strøm er nok litt avhengig av tykkelsen på laget. Men uansett er nok ikke det grunnen til at shims blir anodisert. Det er nok heller kosmetiske grunner til nettop det.

Det er heller ingen grunn til å korrosjonsbeskytte aluminiumen i det miljøet det skal stå i...nemlig en PC.

Baq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...