Gå til innhold

Telenors konsernsjef er ikke bekymret for forretningsmodellen rundt mobildata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser frem til et tilsvarende intervju med Telia-sjefen. :D Spør ham blant annet om når de faser ut 2G og 3G.

Lenke til kommentar

– Vi blir regulert som markedsleder på fiber, selv om vi bare har 20 prosent av markedet. Det er for øvrig et marked som er modent for konsolidering. Det er altfor mange aktører, og det er ikke Norge tjent med, sier han.

Hvorfor er ikke Norge tjent med dette?

 

I mitt hode er mange aktører = sunn konkurranse, og er det for mange aktører (dvs. et såpass mettet marked at mindre aktører ikke er bærekraftige) vil vel konsolideringen gå mer eller mindre av seg selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kombinasjonen av arroganse, mikrofakturering, halvveise løsninger, ukritiske kunder og en stilltiende avtale med Telia om å ikke konkurrere alt for mye, er oppskriften på Telenors suksess.

Lenke til kommentar

Tre ting jeg ville utfordret Brekke på:

 

1) Mange av de tingene han nevner som går på digitalisering av kjernen later ikke til å være annet enn videreføring av gammel praksis. Det er fremdeles veldig klart at Telenor ikke har tenkt å digitalisere seg, men at dette overlates til parter som Evry og IBM. Som, om sant skal sies, ikke akkurat representerer det man kan kalle spesielt fremoverlente miljøer. Faktisk kan man si at disse representerer noe av det man prøver å komme seg bort fra.

 

2) Det snakkes veldig mye om teknologier for å optimalisere markedsføring og salg. Enten det er analytics eller bruk av maskinlæring eller AI. Men det snakkes overhodet ikke om det å lage nye produkter som skaper interaksjonsmuligheter eller hvordan man skal sørge for at disse er konkurransedyktige og ikke bare noe tredjerangs whitelabel-graps man kan kjøpe billig. Skal Telenor spille en rolle som digital aktør eller skal det bruke milliarder på å finne nye måter å selge teletjenester på?

 

3) Viktigheten av å plassere et stort bet på mobil tidlig på starten av 90-tallet nevnes. Hvis man ser på dagens Telenor, der kostnadskutt som er så dype at det er mange som spør seg om bedriften er i stand til å levere de tjenestene de allerede har på en forsvarlig måte har blitt introdusert (med det formål å kunne betale større utbytte til staten): hvordan skal Telenor kunne gjøre slike viktige bets i dag? Utover det å bruke penger på optimaliseringsteknologier for å selge mer av det man har, så har Telenor per i dag ikke noen satsinger som kan sies å være sammenlignbar med mobil på 1990-tallet. Er Telenor såpass handlingslammet av sin egen suksess at det ikke er mulig å finne et styre og ledere som er i stand til å gjenkjenne, og gjøre noe med, muligheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...