M98kF1 Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Hva i alle dager er poenget? Forbrenningsmotoren har rett og slett gått ut på dato. Den enkelte motor er kanskje klar for materialgjenvinning etter en 12-15-års tid. En motorkonstruksjon er kanskje i produksjon i en 10 års tid, med litt endringer etterhvert. Så selv om forbrenningsmotoren er på vei ut, så holder det at det kjøpes nye motorer i 10 år til, og at det brukes slike motorer i 25 år til for at det skal være noe poeng i å lage slike. Endret 10. juli 2017 av M98kF1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Dette er vel leverandøren som har levert utstyret som bilfabrikantene jukset med. Så at de kommer til å måle en 10% forbedring er jeg sikker på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Hva i alle dager er poenget? Forbrenningsmotoren har rett og slett gått ut på dato. Som en pakke salami? Fordi motoroljen har blitt harsk? Kan du vennligst forklare på en bedre måte hva du mener så skal du få et saklig svar.. Dessverre insisterer bilfabrikantene på at forbrenningsmotoren skal være en bensinmotor i full størrelse, når man egentlig bare trenger rundt 10kW kontinuerlig effekt for å holde bilen i fart i 80 km/t. Forbrenningmotoren (og girkassen) kunne derfor fint vært betydelig redusert i størrelse og vekt. Stort sett enig, men det bør nevnes at kombinasjonen av batterikapasitet og motoreffekt bør være høy nok til å kunne kjøre opp de verste fjellovergangene i motvind og 20 cm nysnø. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Er det 5% dei reknar med at straumforbruket vil auke i Noreg dersom alle bilar vert elektriske? Jeg har sett en beregning for lenge siden som endte med 6%, men det er godt mulig forutsetningene er endret litt siden da. Poenget er uansett at du har rett og at det ikke er urealistisk å takle en full elektrifisering med relativt små endringer i kraftnettet og produksjonen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Hva i alle dager er poenget? Forbrenningsmotoren har rett og slett gått ut på dato. Som en pakke salami? Fordi motoroljen har blitt harsk? Kan du vennligst forklare på en bedre måte hva du mener så skal du få et saklig svar.. Dessverre insisterer bilfabrikantene på at forbrenningsmotoren skal være en bensinmotor i full størrelse, når man egentlig bare trenger rundt 10kW kontinuerlig effekt for å holde bilen i fart i 80 km/t. Forbrenningmotoren (og girkassen) kunne derfor fint vært betydelig redusert i størrelse og vekt. Stort sett enig, men det bør nevnes at kombinasjonen av batterikapasitet og motoreffekt bør være høy nok til å kunne kjøre opp de verste fjellovergangene i motvind og 20 cm nysnø. Det er det vel stort sett sålenge man har lave nok gir AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Godt poeng rent fysisk, men det er ganske kjedelig for mange om man lager kø. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Godt poeng rent fysisk, men det er ganske kjedelig for mange om man lager kø. Joda, men hvor overmotorisert skal en bil være? Det er jo et designspørsmål, men jeg vil ikke kalle det et veldig stort problem om det går litt sakte, opp den verste fjellovergangen i landet, i motvind, med nysnø. Det er en realtivt sjelden situasjon, og om det går litt sakte en sjelden gang er ikke det et veldig stort problem. AtW Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 I motvind og nysnø til oppunder radiatoren så skal det vel helst gå litt sakte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå