Gå til innhold

Slik vil de klemme mer virkningsgrad ut av motorene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har surret rundt tilført 5000 komponeneter de siste 20 årene for å øke effektiviteten med 4 %. Selvfølgelig har man mye å gå på mhp effektivisering men har diesel og bensinmotor livets rett?

Volvo mener ikke det, heller ikke Ford, hva med vw som jukser??

Forbrenningsmotoren kommer til å dø ut, hvorfor hale ut tiden man man allerede i dag har fullverdige alternativer med hydrogen og batterifremdrift?

• Liker 9
Lenke til kommentar

Ingen av tiltakene til Dr. Kufferath har en forventet levetid på mer som 50..100.000 km.

Mikrostrukturer i sylinderveggen? Ekstrem høyglanspolering av turboen? Vær så snill. Jeg har hatt dieselmotorer der stemplene måtte bruke kart og kompass opp sylinderveggene, og jeg har hatt både bensinere og diesel der jeg har måtte gravd ut oljemøkk med skje fra både innsug og turbo. Allerede materøret for olje til turboen løper tett av sot i oljen. Og jeg har hatt katalysatorer såpass tett at oljespruten har stått ut av veihusventilasjonen. Som man selvfølgelig svarer på ved å i stedet lufte direkte mot atmosfære.

Og [bosch] dieseldyser som både lekker, men mest går tett, samtidig som de setter seg fast i aluminiumstoppen slik at de  brekker om du skulle være så freidig å prøve bytte dem. Har hatt problemer med lavtrykkspumpe for rail på bensiner, men merkelig nok ikke høytrykkspumpen på common rail diesel. (Har nok bare vært heldig med hensyn på vann, sand og mikroorganismer i dieselen.)

Kan plukke tilstanden på Garrett 1746 turbo på lyden. (Kinaklonen som erstattet Garrett'en var derimot såpass slarkete fra fabrikk at den overlevde siste del av motorens sykeleie - unnskyld - levetid.) Har lest root-cause-analysis fra Pierburg på EGR ventiler, slipet ventiler og -seter. Byttet og omprogrammert ECU.  

I det hele tatt takk, men nei takk. Jeg har meldt meg ut på permanent basis.

(Dessverre har jeg fortsatt ABS/ESP - har måttet overhale flere slike bokser også. De er ikke spesielt gøy å plukke fra hverandre, polere samt lodde over. Lykkeligvis står denne boksen i elbilen montert mer skjermet mot veisaltet.) 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ingen av tiltakene til Dr. Kufferath har en forventet levetid på mer som 50..100.000 km.

Mikrostrukturer i sylinderveggen? Ekstrem høyglanspolering av turboen? Vær så snill. Jeg har hatt dieselmotorer der stemplene måtte bruke kart og kompass opp sylinderveggene, og jeg har hatt både bensinere og diesel der jeg har måtte gravd ut oljemøkk med skje fra både innsug og turbo. Allerede materøret for olje til turboen løper tett av sot i oljen. Og jeg har hatt katalysatorer såpass tett at oljespruten har stått ut av veihusventilasjonen. Som man selvfølgelig svarer på ved å i stedet lufte direkte mot atmosfære.

Og [bosch] dieseldyser som både lekker, men mest går tett, samtidig som de setter seg fast i aluminiumstoppen slik at de  brekker om du skulle være så dum å prøve bytte dem. Har hatt problemer med lavtrykkspumpe for rail på bensiner, men merkelig nok ikke høytrykkspumpen på common rail diesel. 

Kan plukke tilstanden på Garrett 1746 turbo på lyden. (Kinaklonen som erstattet Garrett'en var derimot såpass slarkete fra fabrikk at den overlevde siste del av motorens sykeleie - unnskyld - levetid.) Har lest root-cause-analysis fra Pierburg på EGR ventiler, slipet ventiler og -seter. Byttet og omprogrammert ECU.  

I det hele tatt takk, men nei takk. Jeg har meldt meg ut på permanent basis.

(Dessverre har jeg fortsatt ABS/ESP - har måttet overhale flere slike bokser også. De er ikke spesielt gøy å plukke fra hverandre, polere samt lodde over. Lykkeligvis står denne boksen i elbilen montert mer skjermet mot veisaltet.) 

Du har helt rett.

Men som med mye annet som skal godkjennes og sertifiseres for å tilfredsstille et byråkrati,

i et laboratorium kan man finjustere og "bevise"

akkurat det man ønsker.

Tror ikke dette blir så lett faktisk. EU har nå forstått denne problemstillingen og krever at biler skal oppfylle utslippskrav i praksis ved virkelig bruk. Ved uavhengig testing fant EU ut at kun 1 av 10 dieselbiler tilfredsstilte Euro 6 krav.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir som å holde liv i stearinlys da glødepæren kom pa banen. Per def så har diesel/bensinmotorene tapt kampen mot elektromotorer så snart de sistnevnte ble oppfunnet, det eneste virkelige problemet var og forblir idag batterikapasitet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Istedetfor å lage 'bilmotorer', bør de konsentrere seg om å lage generatorer, designet for ett lastnivå, det optimale. Oppgaven blir kun en, lad batteriet og gjør det så effektivt du kan. Regulering av bilens hastighet og pådrag blir en oppgave for frekvensomformer.

Kjøper man et strømaggregat i dag, kan man bla velge ett med 2,5L slagvolum, uten turbo og noen og 40(!)hk. Her er det litt å hente, mildt sagt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Min oppfatning er at de må komme opp med noe eureka lignende løsninger for å berge fossilmotoren i EU området.

Dieselmotoren ser ut til å være i spesielt hardt vær på grunn av erfaringen med VW skandalen, og at EU nå setter så nye strenge sertifiseringskrav. EU parlamentet var ikke blide da de oppdaget at dieselmotoren i virkeligheten ikke hadde blitt bedre siden Euro 3 og ikke var i nærheten av å oppfylle Euro 6.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

EU fant fort ut at det ikke bare var VW som hadde jukset:

http://www.sven-giegold.de/wp-content/uploads/2016/01/Greens_EP_Automotive_Jan-2016_report.pdf

Derfor innføres det helt nye krav til sertifisering og testing av både diesel og bensinbiler. Det er denne nye praksisen som i det minste dieselmotoren vil slite med å tilfredsstille mht NOX.

http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/05/29-car-emission-controls-reform-type-approval-and-market-surveillance-system/

• Liker 3
Lenke til kommentar

...allerede i dag har fullverdige alternativer med hydrogen og batterifremdrift?

Man skal være rimelig bra nedsnødd, samt muligens medlem av Miljøpartiet de Grønne, dersom man tror hydrogen og/eller batterier kan erstatte forbrenningsmotoren fullt ut i dag.

For noen er det helt mulig, kanskje også for de aller fleste. Men all transport? Nei langt i fra:)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir som å holde liv i stearinlys da glødepæren kom pa banen. Per def så har diesel/bensinmotorene tapt kampen mot elektromotorer så snart de sistnevnte ble oppfunnet, det eneste virkelige problemet var og forblir idag batterikapasitet.

Jeg regner med du mener produksjonskapasitet av Li-baserte batterier - det er det som hindrer verden fra full elektrifisering av bilparken nå og i minst 20 fremover.

Hybridisering med små batteripakker og optimalisering av forbrenningsmotoren vil gi større effekt på CO2-utslippene enn om batteriene brukes til å bygge langt færre rene elbiler. Hybrider er veien å gå de nærmeste 20 årene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg regner med du mener produksjonskapasitet av Li-baserte batterier - det er det som hindrer verden fra full elektrifisering av bilparken nå og i minst 20 fremover.

Hybridisering med små batteripakker og optimalisering av forbrenningsmotoren vil gi større effekt på CO2-utslippene enn om batteriene brukes til å bygge langt færre rene elbiler. Hybrider er veien å gå de nærmeste 20 årene.

Det hører vel med til historien at ved slutten av 1800-tallet så var det faktisk batteridrevne elbiler som lå best an, og jeg har en mistanke om at elektromotoren alltid har hatt alle fordeler foran forbrenningsmotorer med unntak av energilagringen. Slik jeg leser posten til nessuno så snakker han om egenskapene til det enkelte kjøretøyet, og der mener jeg han har ordene sine i behold.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da tar han i så fall grundig feil på flere punkter. Bensin/diesel-motoren tapte vitterlig ikke kampen om motorteknologi for over 100 år siden. De har vært de klart mest brukte motortypene i biler i over et århundre. Mest omsatt, mest brukt, flest km kjørt osv. Fortsatt dominerer de med ~99% av salget på verdensbasis og de vil ha en svært viktig rolle totalt sett de nærmeste 20 årene selv om markedsandelen vil synke. Det ville vært riktigere om han utsatt dommen sin med 140 år. Elmotorer kommer til å vinne kampen om noen få tiår, men de har altså ikke vunnet ennå og i hvert fall ikke for 120 år siden. Videre så er ikke batterikapasiteten/rekkevidde noe reelt problem på nye elbiler i dag. Riktignok bare fra ett merke foreløpig, men flere er på vei med god reell rekkevidde.

Tar man et steg tilbake og ser på den store sammenhengen har altså rene elbiler ennå en lang vei å gå før de vinner kampen om motorteknologi. Begrensningen er global produksjonskapasitet på litium-baserte batterier, ikke den enkelte elbils rekkevidde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så fra 2015 med 93 gram per km skal man gå til 2025 med 79 gram per km. Og dette skal koste hvor mange milliarder euro per bilprodusent?

Når man ser på hva mange bilprodusenter setter inn av midler og ressurser på å løse ting sier det seg selv at de ikke har noe som helst problem med å lage batteribiler. Det fins motorer med 4 turboer, 3 stegs avgassrensing, girkasser med 10 trinn og doble kløtsjer, hybrider helt uten girkasse (Honda Accord). Tror EV fans virkelig at bilprodusentene ikke klarer å bygge batteribiler, når man ser hvor mye annet de har oppfunnet og produsert i stor skala? De vil bare ikke, det vil bety å sage av grena man sitter på. En BEV er utrolig simpel å bygge på mange måter i forhold til en ICE bil, men det er en helt annen måte å bygge og tenke på, krever en annen tankegang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De vil bare ikke, det vil bety å sage av grena man sitter på. En BEV er utrolig simpel å bygge på mange måter i forhold til en ICE bil, men det er en helt annen måte å bygge og tenke på, krever en annen tankegang.

Hvilken gren?

For bilprodusentene spiller det ingen rolle hva bilen kjøres på, faktisk vil ettermarkedssalg av batterier og deler, på en bil som man nærmest ikke kan røre en skrue på selv, sannsynligvis være mer lønnsomt.

Bilprodusentene forsøker å produsere det som selger. I disse dager betyr det å i stadig større grad tilby biler med alternative drivstoff.

Likevel er ikke Norge verdens navle, å i de store markedene i Asia og Amerika er det fossilbiler som selger, ikke elbiler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da tar han i så fall grundig feil på flere punkter. Bensin/diesel-motoren tapte vitterlig ikke kampen om motorteknologi for over 100 år siden. De har vært de klart mest brukte motortypene i biler i over et århundre. Mest omsatt, mest brukt, flest km kjørt osv. Fortsatt dominerer de med ~99% av salget på verdensbasis og de vil ha en svært viktig rolle totalt sett de nærmeste 20 årene selv om markedsandelen vil synke. Det ville vært riktigere om han utsatt dommen sin med 140 år. Elmotorer kommer til å vinne kampen om noen få tiår, men de har altså ikke vunnet ennå og i hvert fall ikke for 120 år siden. Videre så er ikke batterikapasiteten/rekkevidde noe reelt problem på nye elbiler i dag. Riktignok bare fra ett merke foreløpig, men flere er på vei med god reell rekkevidde.

Tar man et steg tilbake og ser på den store sammenhengen har altså rene elbiler ennå en lang vei å gå før de vinner kampen om motorteknologi. Begrensningen er global produksjonskapasitet på litium-baserte batterier, ikke den enkelte elbils rekkevidde.

Kan hende det er lettere å forstå hva vi mener om jeg skriver det en gang til på en annen måte:

Elektromotorer har en stor akkileshæl, energilagringen. Denne har i hele dens levetid vært begrenset av batteriteknologi. Rent mekanisk og ytelsesmessig er elektromotoren forbrenningsmotoren overlegen på så godt som om ikke alle punkter, og som jeg skrev har jeg en mistanke om at det har vært tilfelle så lenge begge teknologier har eksistert. Den store fordelen forbrenningsmotoren har hatt, og for all del fremdeles har, er hvilken infrastruktur som eksisterer hvor. Siden veier er en forutsetning for det meste av biltrafikk, og petroleum kan transporteres på veier på en enkel og grei måte, så var det ganske naturlig at utviklingen tok den veien den gjorde. Det er vel bare bruken av kraftledninger som ferdselsårer som kunne gitt elektromotoren reell konkurransemulighet.

At man har satset på stearinlyset i stedet for glødepæren er faktisk en ganske presis analogi...

• Liker 3
Lenke til kommentar

De vil bare ikke, det vil bety å sage av grena man sitter på. En BEV er utrolig simpel å bygge på mange måter i forhold til en ICE bil, men det er en helt annen måte å bygge og tenke på, krever en annen tankegang.

Hvilken gren?

For bilprodusentene spiller det ingen rolle hva bilen kjøres på, faktisk vil ettermarkedssalg av batterier og deler, på en bil som man nærmest ikke kan røre en skrue på selv, sannsynligvis være mer lønnsomt.

Bilprodusentene forsøker å produsere det som selger. I disse dager betyr det å i stadig større grad tilby biler med alternative drivstoff.

Likevel er ikke Norge verdens navle, å i de store markedene i Asia og Amerika er det fossilbiler som selger, ikke elbiler.

Mye av omsetningen og fortjenesten går jo også på ettermarkedet. Verksted, serivce, bytte av motorer, oljer, filtre, girkasser, osv.

Ettermarkedet for BEV vil bli veldig mye mindre siden det er få deler som trenger service.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...