PROuser Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Skal renovere rom for rom, og ønsker da å installere led spotter i de fleste rom. Men finnes så mange typer led spotter på markedet nå. Hvilke er å anbefale? Bør ha god spredning, godt lys og god farge, og ved dimming hvis mulig. Hvilken dimmer er å anbefale? Skal bytte takplater og veggplater, så ikke noe problem å komme til.. Hvilke takbokser anbefales? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 warmdim spottere er vel det som anbefales nå,ang takbokser,så liker jeg megaflis sine,mest pga at de er lettest og tette,da jeg har kaldloft over,og ikke får brukt inntrukken dampsperre,med mindre jeg etterisolerer loftet,og det står ikke på planen enda Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2017 Jeg har åpent loft, og det er isolert i 1971 med glassvatt.. Og med pappen ned... Ser ikke helt bra ut med helt åpen glassvatt på loftet, så den skal jeg bytte ut med glava.., så da kan jeg gjøre en god jobb med kassene også når jeg er i gang. Viktig at det er greit å få det helt tett med ny plast. Legges plasten over de lave boksene for led spotter? Lenke til kommentar
JavelSeDet Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Har brukt denne mange, mange ganger: https://quickinstall.no/product/allround-gyro/ Fantastisk fin, enkel å montere og kan dimmes med "alt". 315 f.eks, eller så har QI egen dimmer som passer i ELKO-ramme. Du trenger heller ikke downlight-kasse Endret 9. juli 2017 av JavelSeDet Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Det finnes jo et utall av forskjellige downlights å velge i, det meste går på estetisk design. Letteste for deg er vel å sjekke opp litt noen attraktive typer i nettkataloger. Unilamp og SG er anerkjente produsenter men det finnes mange andre. Førstnevnte er vel kanskje noe billigere og grossister har rebranda utgaver som er enda mer prisgunstige, men med begrenset utvalg i utførelse. Angående spotkasser så kommer disse som regel med teip på "leppa" som ligger ned mot plasten, slik at det blir en tett utførelse. Om installasjonen som helhet skal bli tett så kommer resten an på hvordan man legger røranlegget inn i boksen, og at det blir gjort tett. Jeg vil anbefale deg å gå for 230V downlight med ekstern driver. WarmDim er et nøkkelord å se etter for å få en lun farge når du dimmer. Men resten er egentlig opp til deg selv å bestemme, spredningsvinkel, lysmengde og utseende er jo noe du må ta stilling til. Lysmengden er jo litt irrelevant dersom det dimmes, men det er greit å i hvert fall ikke ha for lite beregnet maks lysmengde spesielt der man kanskje skal sitte og jobbe noen ganger (eller å ha til "vaskelys"). Slik du beskriver situasjonen, og du skal gjøre mye takarbeid uansett, så vil jeg ikke anbefale å ikke bruke bokser selv om det er mange downlights som ikke krever dette lenger og kan ligge rett i isolasjon. Grunnen til dette er at ved "rett i isolasjonen" utførelse så kan produsent fort redusere forventet (garantert) levetid med 10 000 timer. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Jeg har åpent loft, og det er isolert i 1971 med glassvatt.. Og med pappen ned... Ser ikke helt bra ut med helt åpen glassvatt på loftet, så den skal jeg bytte ut med glava.., så da kan jeg gjøre en god jobb med kassene også når jeg er i gang. Viktig at det er greit å få det helt tett med ny plast. Legges plasten over de lave boksene for led spotter? det beste er inntrukket dampsperre,da kommer plasten bak boksene,men da kan du ikke bare ha 10cm isolasjon ovenfor dampsperren,og etterisolere under dampsperren.da må du i hvertfall etterisolere,kaldloftet før vinteren,ellers så får du kondens. ellers så kan du gjøre som det jeg har gjort,lekte ned med 48x48 og montere bokser.lønner seg da også og etterisolere med 50mm,men da må man tette boksene,tetter hullene med tape,før jeg legger dampsperre,denne tapes så fast i boksene,bruker siga rissan tape,limer ekstremt bra. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 9. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2017 Kan fint etterisolere i høyden på loftet. Er vel 20 cm glassvatt nå, men kan lekte opp og legge 10 cm til feks på tvers over 20cm ny glava. Så da hjelper det vel en del. Store deler av loftet er ikke i bruk, da takvinkelen er bare 22 grader. Handler det meste på Onninen. Så da bør jeg se etter de med warmdim. Allround Gyroen så jo grei ut den og ja, kan plasten legges rett oppå spotten da? Bore inn hullene i platene før jeg setter dem opp? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 om du kan sette de rett mot brennbart kommer an på hva slags spottere du velger,hadde brukt bokser uansett jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå