karljohan92 Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hei, Jeg er 80% uføretrygdet. Jeg tjener hvert år hele inntektsgrensen min. Jeg har fått innvilget løpende utbetalinger av mitt forsikringsselskap kalt uførepensjon/pensjonsforsikring. Regnes dette som pensjonsgivende inntekt? Altså, noe som vil påvirke min innteksgrense? Takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Pensjoner i og utenfor arbeidsforhold regnes ikke som pensjonsgivende inntekt, jf. folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a. De påvirker derfor i utgangspunktet ikke uføretrygden. Det finnes et unntak. Etter folketrygdloven § 12-14 femte ledd skal ikke-pensjonsgivende inntekter som ble avtalt ved fratredelse eller ved reduksjon av arbeidstiden føre til reduksjon av uføretrygden. Dette kan være aktuelt hvis pensjonen er tilstått fra arbeidsgiver. 2 Lenke til kommentar
karljohan92 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Okei, så i utgangspunktet kan jeg tjene hele innteksgrensen og likevel ikke få ytterligere trekk pga. utbetaling av uførerenten? Regnes det med andre ord ikke som personinntekt? Tusen takk for svar, som alltid ? Lenke til kommentar
karljohan92 Skrevet 9. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Tusen takk, Krikkert! Du er gull ? Jeg har også fått en skattefri engangsutbetaling (uførekapital). Den vil heller ikke påvirke uføretrygden i år, eller påfølgende år utifra hva jeg har forstått. Stemmer dette? Endret 9. juli 2017 av karljohan92 1 Lenke til kommentar
karljohan92 Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Tusen takk, beklager at jeg tar så mye av tiden din! Lurer på en aller siste ting. Må jeg rapportere om erstatningen til NAV? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Ikke så lenge den ikke påvirker stønaden din. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå