lysbringer Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hei. Jeg skal forhåpentligvis studere medisin til høst. Snittet mitt ligger på 5.9 blank. Det holder nok til å komme inn i Tromsø eller Oslo vår, men det er Bergen jeg vil til! Ifjor gikk snittet opp fra 5.82 til 5.86 (0.04 poeng). Jeg har 0.04 poeng mer enn snittet ifjor. Er det flere i samme båt? Bergen har tydeligvis blitt kjempe populært i år; https://www.dagensme...medisinstudiet/ Hvor vidt tror dere at poengsnittet vil øke på de ulike universitetene? Ser at det var et større hopp av søkere fra 2015 til 2016, enn 2016 til 2015. Kanskje snittet ikke øker så mye likevel? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Det er ikke mulig å vite, du må bare vente og se. Snittet har vel en tendens til å øke med antall søkere, men det er likevel umulig å si om du kommer inn eller ikke. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) For det første, så er det lite hensiktsmessig å snakke om "snitt". Poengsum er det som teller, eller mer spesifikt, skolepoeng i primærkvoten, og konkurransepoeng i ordinærkvoten. Når det gjelder hva poengsummen blir i år, kan man ikke resonnere seg frem til det ved å se på antall søkere. Medisinstudiet har flere hundretalls søkere, kanskje tusentalls, hva vet jeg. Men de fleste som søker er bare "håpefulle" søkere, dvs størstedelen av søkermassen har ikke sjans i havet i praksis. Det som avgjør, er poengsummen til den siste søkeren som får opptak, og følgelig alle som har like høy eller bedre poengsum. Si det er 150 studieplasser, og 1000 søkere. Det spiller ingen rolle hva slags poengsum nr 500 i "køen" har, det som teller er hva søker nr 150, 149 osv har. Det at søkermassen har en marginal endring fra ett år til et annet, impliserer ikke at andelen gode søkere har økt. Som regel er denne andelen ganske konstant, men vi har sett en økning i poenggrenser, trolig på grunn av at flere tar opp fag enn før, samt at det gis flere gode karakterer enn før. Endret 8. juli 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Dersom søkermassen øker er det sannsynlig at også andelen søkere med høye poengsummer øker, dermed går grensen opp (sentralgrenseteoremet). Man kan jo ikke vite sikkert, men det er jo ingen grunn til å anta at de ekstra søkerne er dårligere kvalifiserte. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Du får uansett ha lykke til 1 Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Jeg skjønner hva dere sier. Men likevel gir jo søkertallene en pekepinn på hvordan poenggrensene endrer seg. I hvertfall etter det jeg har hørt fra mine lærere. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Fikk ikke limt inn en tabell jeg har laget, skikkelig, så det ble bare rot. Jeg kunne i hvertfall ikke se noen spesiell sammenheng mellom antall søkere i perioden 2009-2017 og poenggrensene til og med 2016. Ser man f.eks på år 2009, som har omtrent like mange søkere både totalt sett og i antall førstegangssøkere som i år, så var 2009 et år med heller lave grenser. Da var det også 56 færre plasser. Jeg mener bestemt at den primære driveren til økte grenser er karakterinflasjon. Jeg tror uansett du kan belage deg på studieplass, et eller annet sted i landet. Endret 8. juli 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Slumber Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Jeg ville ha vært forberedt på at forhøyede søkertall og økt popularitet spiller inn på årets poenggrense. Det er klart at studiebyens popularitet korrelerer med poenggrensen. Det er gjennomgående ved alle studier. Hvor mye det vil påvirkes det første året er usikkert. Lenke til kommentar
Slumber Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Fikk ikke limt inn en tabell jeg har laget, skikkelig, så det ble bare rot. Jeg kunne i hvertfall ikke se noen spesiell sammenheng mellom antall søkere i perioden 2009-2017 og poenggrensene til og med 2016. Ser man f.eks på år 2009, som har omtrent like mange søkere både totalt sett og i antall førstegangssøkere som i år, så var 2009 et år med heller lave grenser. Da var det også 56 færre plasser. Jeg mener bestemt at den primære driveren til økte grenser er karakterinflasjon. Jeg tror uansett du kan belage deg på studieplass, et eller annet sted i landet. I år er det nesten 200 flere søkere som har Bergen som førstevalg kontra i 2009, og 120 flere enn i 2016. Så vidt jeg vet har dette tallet holdt seg ganske stabilt på 600-tallet før i år der det akkurat tippet 800. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Min uttalelse over gjelder medisin som helhet, ikke Bergen spesifikt. Et annet moment som man ikke tar inn over seg er fordelingen mellom søkere i ordinær kvote og primærkvote. Siden disse i praksis ikke overlapper for medisinstudenter, vil en økning i ordinære søkere ha nada å si i forhold til konkurransen i primærkvoten og vice versa. Her er dog noen eksempler fra Bergen, som illustrerer hvor vanskelig det er å predikere basert på slike tall: I år er det visst 4.9 førstegangssøkere per planlagte studieplass i Bergen. I 2011 var det 4.8 per planlagte. Da ble grensen 57.6, som er omtrent på snittet de siste 8 årene. I 2016 var det 4.1 førstegangs per planlagte plass, grensen ble 58.6. Fra 2010 til 2011 økte antall førstegangssøkere med nesten 23%, allikevel steg grensen bare 0.3 poeng, som er den laveste stigningen i perioden 2009-2016. Endret 8. juli 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå