Gunnm Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Begge deler er nok lurt. Men indeksfondene følger en indeks. Det er ikke bankene i Norge som bestemmer hvilke selskaper som skal være med i porteføljen. Indeksen følger aksjemarkedet som helhet. Du har mye rett, men du kan med fordel kjøpe deg boken "A Random Walk Down Wall Street". Har du god lesetålmodighet kan du også med fordel spe på med "Capital" (av Piketty), men den kan være litt tørr. I alle tilfeller, ja blanda fond over tid har vist seg å være bra, men... det kan man ikke egentlig regne med i fremtiden fordi vi er nå i en verden hvor det meste av aksjehandel skjer med boter, arbeidsledigheten lusker og ting går i dass samma hvordan du vrir på det. Invester i håndfaste saker om du har pengene, sats på saker som tjener penger på at folk går personlig konkurs om du har samvittighet til det. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%, En dåre kan spørre mer enn 10 vise kan svare er et gammelt ordtak, føler det passer godt til deg Over til saken, nei, egentlig ikke. Rente er ofte nært forbundet med inflasjonsnivået i landet. De tider det var svært høye renter i landet var også inflasjonen helt grusom. Renten ble satt kraftig opp for å stagge inflasjonen. Sånn sett er det sjelden man tjener noe på banksparing, det går vel knapt i null som regel i forhold til renter og inflasjon, ofte går det vesentlig i minus. Et ønskescenario hadde vært stagflasjon. Stock market crash, hyperinflasjon, skyhøye renter. Da blir det tøft for mange da. Synes du svarte bra, jeg! Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%. I så fall håper jeg egentlig rentene går opp. Det er mer rettferdig at man belønner sparing enn spekulasjon, mener nå jeg. Igjen markedet bestemmer renten, bankene bestemmer ikke dette. Idag så råder jeg til å spare i bolig, utsikt på investeringer er dårligere enn på lenge. Jeg råder ikke til å spare i gull heller, men ser vi på indeksfond, så heller jeg mot gull istedenfor.. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%, En dåre kan spørre mer enn 10 vise kan svare er et gammelt ordtak, føler det passer godt til deg Over til saken, nei, egentlig ikke. Rente er ofte nært forbundet med inflasjonsnivået i landet. De tider det var svært høye renter i landet var også inflasjonen helt grusom. Renten ble satt kraftig opp for å stagge inflasjonen. Sånn sett er det sjelden man tjener noe på banksparing, det går vel knapt i null som regel i forhold til renter og inflasjon, ofte går det vesentlig i minus. Et ønskescenario hadde vært stagflasjon. Stock market crash, hyperinflasjon, skyhøye renter. Da blir det tøft for mange da. Synes du svarte bra, jeg! Med stagflasjon blir det tøft for alle bortsett fra de som er gjeldsfrie og har mye penger på bok. De kan spytte alt inn i aksjemarkedet og bli rike når kursene stiger igjen. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Dobbel post... Men viser ikke historien at indeksfond alltid går opp, om man ser det over lengre tid? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Med sparepenger eller bolig så er du trygg. Hvorfor er man trygg med dette? Hyperinflasjon vil spise opp pengene dine på et par måneder, og begynner banker å gå konken kan det gå riktig ille. Pengemengden er ikke fast, banker lager bare penger ut av løse luften, hver eneste dag. Dette er stimuli til økonomien, og svekker de pengene som folk allerede sitter på. De siste par årene har penger svekkket seg med cirka 3-4 prosent per år. Det er ganske mye. Hvis prisen på penger går vesentlig opp også og folk ser at boligmarkedet krakker, hvem tror du vil kjøpe bolig da? Og du har mistet jobben og ikke klarer betale lånet ditt, da er du bankrupt. Gjeldssanering 5 år venter deg da. Dette er noe flåsete og delvis krakknisse aktig tankegang, men alt er mulig. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Begge deler er nok lurt. Men indeksfondene følger en indeks. Det er ikke bankene i Norge som bestemmer hvilke selskaper som skal være med i porteføljen. Indeksen følger aksjemarkedet som helhet. Du har mye rett, men du kan med fordel kjøpe deg boken "A Random Walk Down Wall Street". Har du god lesetålmodighet kan du også med fordel spe på med "Capital" (av Piketty), men den kan være litt tørr. I alle tilfeller, ja blanda fond over tid har vist seg å være bra, men... det kan man ikke egentlig regne med i fremtiden fordi vi er nå i en verden hvor det meste av aksjehandel skjer med boter, arbeidsledigheten lusker og ting går i dass samma hvordan du vrir på det. Invester i håndfaste saker om du har pengene, sats på saker som tjener penger på at folk går personlig konkurs om du har samvittighet til det. Har hørt at Piketty er sosialist. Håndfaste saker, tenker du på eiendom og kanskje gull? Eksempler på ting som tjener penger på at folk går personlig konkurs? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Tro meg dersom det går dritt så kommer du til å takke meg. Jeg ser to store spøkelser. Trump og midtøsten, og oljepris. Dersom du søker hvem som helst seriøs rådgiver, så vil de forklare at markedet har stor risiko idag. Med sparepenger eller bolig så er du trygg. Dersom du investerer med penger som absolutt ikke er dine så vil du maks tjene 2000-10000 i året. Merk dette er dersom markedet går bra.. Men alt faller på deg dersom det går dårlig. Bolig er nok trygt, men prisene er skyhøye nå. Dumt å kjøpe på topp? Sparepenger er også trygt, men da er man jo trygg på at verdien råtner bort. Inflasjonen er jo større enn rentene man får. De aller fleste av oss trenger bolig. Bolig er langsiktig, og pris vil gå opp og ned. Så lenge du kan betale rentene, så har du noe som blir ditt. Alternativ er leie, som også følger markedet, men da betaler du for noe som ikke er ditt, og du bare taper penger... 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Med sparepenger eller bolig så er du trygg.Hvorfor er man trygg med dette? Hyperinflasjon vil spise opp pengene dine på et par måneder, og begynner banker å gå konken kan det gå riktig ille. Pengemengden er ikke fast, banker lager bare penger ut av løse luften, hver eneste dag. Dette er stimuli til økonomien, og svekker de pengene som folk allerede sitter på. De siste par årene har penger svekkket seg med cirka 3-4 prosent per år. Det er ganske mye.Hvis prisen på penger går vesentlig opp også og folk ser at boligmarkedet krakker, hvem tror du vil kjøpe bolig da? Og du har mistet jobben og ikke klarer betale lånet ditt, da er du bankrupt. Gjeldssanering 5 år venter deg da. Dette er noe flåsete og delvis krakknisse aktig tankegang, men alt er mulig. Alternativt så kan du leie, og da betaler du for ingenting... Eller jo du har tak over hodet... Altså.... Kremt... Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Med sparepenger eller bolig så er du trygg. Hvorfor er man trygg med dette? Hyperinflasjon vil spise opp pengene dine på et par måneder, og begynner banker å gå konken kan det gå riktig ille. Pengemengden er ikke fast, banker lager bare penger ut av løse luften, hver eneste dag. Dette er stimuli til økonomien, og svekker de pengene som folk allerede sitter på. De siste par årene har penger svekkket seg med cirka 3-4 prosent per år. Det er ganske mye. Hvis prisen på penger går vesentlig opp også og folk ser at boligmarkedet krakker, hvem tror du vil kjøpe bolig da? Og du har mistet jobben og ikke klarer betale lånet ditt, da er du bankrupt. Gjeldssanering 5 år venter deg da. Dette er noe flåsete og delvis krakknisse aktig tankegang, men alt er mulig. Det er derfor jeg tror at ting som Bitcoin kan være en bra hedge. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Har hørt at Piketty er sosialist. Du fikk mange gode råd om lesestoff. Les deg opp istedenfor å argumentere på denslags vis. Youtube videoer har NULL interesse for de fleste her, da folk som meg ikke engang gidder trykke når man ikke kan se hva kilden er. Kom med egne argumenter og resonnementer, hvorfor skal man gidde å diskutere hvis man ikke vet om du i du er interessert i dette utover å bare linke til google resultater? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hva er din debunking av videoen? Hvorfor tror du at noen er interessert i å debunke linkene dine? Argumenter selv. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Så er du fucked, ikke noe mer VR på deg.... Rent teknisk sett kreves vel ikke mer enn litt høyere inflasjon eller svak kronekurs for at det skal kunne skje? Begge henger jo ofte sammen også. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Hva er din debunking av videoen? Hvorfor tror du at noen er interessert i å debunke linkene dine? Argumenter selv. Er ikke interessert i å argumentere, jeg ville bare vise hvorfor jeg ikke tror på Piketty. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Har hørt at Piketty er sosialist.Du må kutte ut den der ideologien din, den gjør bare at folk mister det av respekt for deg som de forsøker å ha. Håndfaste saker, tenker du på eiendom og kanskje gull? Eksempler på ting som tjener penger på at folk går personlig konkurs? Eiendom som i at folk trenger en plass og bo, og diverse finansieringsløsninger - forbrukslån til fattige alenemødre, kreditt til neste lønning, overpriset utleie til folk som kontakter NAV for midlertidig bolig... alt du kan komme på som går galt for folk, kan du tjene penger på om du bare selv har midler. Og, selvsagt, ingen samvittighet. Eller empati. Som du antagelig ikke har, hvis du regner "sosialist" som å være negativt i et av de landene i verden som scorer høyest på levestandard og livslykke. Er ikke ute etter respekt, lol. Men du mener seriøst at sosialister har peiling på økonomi? Hva er din debunking av videoen? Ftr, Norge er ikke så sosialistisk. Venezuela er. Er ikke interessert i å lese Piketty, men hvis noen kan anbefale en bok av en markedsøkonom så leser jeg gjerne det. Venezuela har seriøse problemer fordi de er så avhengig av oljeprisen. Norge er blandingsøkonomi og det har fungert bra for oss. Hurra for 17.Mai 1 Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Renta vil gå opp, det kommer til å skje... Før eller siden, så klart. Men når? Det kan ta mange tiår. Det kan likegjerne skje i løpet av året. Se på rentens utvikling i løpet av siste 100 år. Ja, det forteller kanskje hva som er normalen... Lenke til kommentar
Gunnm Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Venezuela har seriøse problemer fordi de er så avhengig av oljeprisen. Venuzuela gikk på en to-smell fadese med at Chixculub-krateret - nedfallsstedet for asteroiden som knerta dinosaurene - var en suppeskål av olje med 38% utvinningsgrad, hjulpet av nitrogeninnsprøytning helt til det sa *ga-dunk full stopp*, og at de brukte for mye penger på sosiale prosjekter. Samt, diverse systemiske vansker så som rike mennesker som karret til seg penger ifra statsstyringen og gav helvetet i alle andre. Så nei. Sosialistisk var det ikke, da hadde faktisk alle disse korrupte rike menneskene blitt straffet i tide. (hurra for 25. April sier nå jeg, men ta det som en spøk da) Endret 8. juli 2017 av Gunnm Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Alternativt så kan du leie, og da betaler du for ingenting... Eller jo du har tak over hodet... Altså.... Kremt... Jeg skjønner du prøver å få frem noe, men argumentasjonen din er temmelig tynn. Det spiller ingen rolle hvor mye lyst man har på noe dersom man ikke har penger til det eller får lån til det. Hvis boligprisene faller drastisk og renta går oppover, hvem tror du vil kjøpe da? Ingen, folk blir sittende stille i båten sin. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Er ikke ute etter respekt, lol. Nei det er åpenbart. Men du mener seriøst at sosialister har peiling på økonomi? Hva er din debunking av videoen? Min debunking av disse tåpelige videoene dine er at din modenhetsgrad ikke er verdig å kommentere. Alt av sosial mobilitet og økonomisk demografisk statistikk peker kun i en eneste retning, og det er at US sin økonomiske tankegang er veldig feil og Norge sin faktisk fører til et bedre samfunn. Er ikke interessert i å lese Piketty Overrasker meg heller ikke. Han er jo internasjonalt annerkjent, og ikke spesielt likt av Ayn Rand-fetishister som Siv Jensen ol. "Vi forholder oss til tradisjonell økonomisk teori" er alt de evner å klemme ut av seg, og nettopp derfor går det til helvetet fordi de ikke ser sammenhengene og utviklingen i samfunnet. Tåpelig innlegg. Fortjener ikke svar Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Er ikke ute etter respekt, lol. Men du mener seriøst at sosialister har peiling på økonomi? Hva er din debunking av videoen? Ftr, Norge er ikke så sosialistisk. Venezuela er. Er ikke interessert i å lese Piketty, men hvis noen kan anbefale en bok av en markedsøkonom så leser jeg gjerne det. Kun en kunnskapsløs tåpe vil tro at det ikke er mulig for en sosialist å ha peiling på økonomi. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå