Gå til innhold

Sparer vi oss til fattigdom?


VRK18

Anbefalte innlegg

Sentralbanken sier jo gang på gang at de vurderer ut i fra markedet, handlingsrommet til Staten er utrolig liten, men hjelper på..

 

Men hva som skjer i Markedet kan ingen forutse, de prøver men etter min mening er de ikke gode....

 

Hvorfor trenger vi en sentralbank hvis det er markedet som likevel bestemmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og selvom finanskrisen ikke gjorde store utslag i Norge, så var det ikke det samme i USA, eller Spania, Hellas og Island for å nevne noen. Så Norge drives tilsynelatende veldig bra...

For å stille et oppfølgingsspørsmål: Hvordan har verden som helhet løst finanskrisen?

Eller var det egentlig en finanskrise? Var det ikke i grunn en gjeldskrise?

Lenke til kommentar

 

Sentralbanken sier jo gang på gang at de vurderer ut i fra markedet, handlingsrommet til Staten er utrolig liten, men hjelper på..

 

Men hva som skjer i Markedet kan ingen forutse, de prøver men etter min mening er de ikke gode....

Hvorfor trenger vi en sentralbank hvis det er markedet som likevel bestemmer?
Renta bestemmes av markedet, men styringsrenten settes av sentralbanken. Dette er en ekstra "verktøy kasse" som staten bruker for å senke arbeidsløshet, bedre boligmarkedet eller stimulere økonomien/bedrifter.

 

Skjønner du dette? Norge bestemmer sef ikke hvordan renta eller markedet oppfører seg. De gir bare litt ekstra eller mindre rente oppå dette.

 

Med all respekt, så er du ikke voksen nok til å investere. Du vet ikke engang at markedet bestemmer renten

 

Sett pengene i banken, eller i BSU. Når du er voksen nok til å forstå de enkleste sidene av markedet, så kan du investere..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og selvom finanskrisen ikke gjorde store utslag i Norge, så var det ikke det samme i USA, eller Spania, Hellas og Island for å nevne noen. Så Norge drives tilsynelatende veldig bra...

For å stille et oppfølgingsspørsmål: Hvordan har verden som helhet løst finanskrisen?

Eller var det egentlig en finanskrise? Var det ikke i grunn en gjeldskrise?

Det er veldig relativt til hvert enkelt land.

 

Jeg ser ikke lenger enn eu og USA.

 

I Europa kom Skandinavia og Tyskland og Frankrike godt ut av det.

 

Men land som ikke har samme forsikring i stat som feks Spania og Hellas kom dårlig ut..

 

USA går det greit for de rikeste, men vanlige middelklasse sliter, jeg tror finanskrisen, bail out osv var grunnen til at Trump ble valgt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Mer.

Kravstor, du. Dessertgenerasjon much?

 

Styringsrenta er sentral. Dette må tas stilling til i forhold til konjunktursvingninger og diverse økonomiske prognoser, av rene partipolitisk-nøytrale hensyn. Mer kommer jeg ikke på, egentlig.

https://www.youtube.com/watch?v=YaxIPPMR3fI

Jeg gadd ikke se på den linken engang.

 

Det er uten å se på det engang en link om USAs sentralbank. Jeg kan love deg at Norge ikke på noen måte har noe med Sentralbanken i USA å gjøre.

 

Men vi er skadelidende av feks amerikansk økonomis utfall, Trump eller obligasjoner vi event har.

 

Ikke titt på YouTube linker om filmstjerner og USA og tro du vet alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med all respekt, så er du ikke voksen nok til å investere. Du vet ikke engang at markedet bestemmer renten

 

Tar du dine egne råd? Du visste tross alt ikke at det finnes bankinnskuddgaranti i EU inntil i dag.
Jeg fikk med meg hovedsaken gjorde jeg ikke? EU har prøvd å nekte Norge å ha garanti.

 

Jeg viste ikke at EU hadde en minimal forsikring. Men jeg vil gjerne vite når den kom.

 

Jeg investerer ikke i annet enn bolig, jeg har lært av familiens fond som praktisk talt gikk opp i røyk.

 

Jeg anbefaler ikke å spare i fond, fordi bankene har ekstrem til tider egeninteresse som går imot kundens interesser.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Renta vil gå opp, det kommer til å skje...

Før eller siden, så klart. Men når? Det kan ta mange tiår.

Det kan likegjerne skje i løpet av året.

 

Se på rentens utvikling i løpet av siste 100 år.

 

 

Fra 2 til 17 prosent over natta, uten forvarsel? 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg anbefaler ikke å spare i fond, fordi bankene har ekstrem til tider egeninteresse som går imot kundens interesser.

Indeksfond er annerledes.

Eh nei, det er ikke det!

 

Du tar ikke som ung opp lån for å investere i indeksfond, invester i bolig.

 

 

Begge deler er nok lurt. Men indeksfondene følger en indeks. Det er ikke bankene i Norge som bestemmer hvilke selskaper som skal være med i porteføljen. Indeksen følger aksjemarkedet som helhet. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg anbefaler ikke å spare i fond, fordi bankene har ekstrem til tider egeninteresse som går imot kundens interesser.

Indeksfond er annerledes.

 

Eh nei, det er ikke det!

 

Du tar ikke som ung opp lån for å investere i indeksfond, invester i bolig.

 

Om du bør investere i fond med lånte penger skal jeg ikke uttale meg om her, men VR-katten har helt rett i at banken (eller strengt tatt fondsforvalteren) ikke har noen egeninteresser i indeksfond. Men det hjelper deg jo ikke om markedet faller.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%. I så fall håper jeg egentlig rentene går opp. Det er mer rettferdig at man belønner sparing enn spekulasjon, mener nå jeg. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Tro meg dersom det går dritt så kommer du til å takke meg.

 

Jeg ser to store spøkelser. Trump og midtøsten, og oljepris.

 

Dersom du søker hvem som helst seriøs rådgiver, så vil de forklare at markedet har stor risiko idag.

 

Med sparepenger eller bolig så er du trygg.

 

Dersom du investerer med penger som absolutt ikke er dine så vil du maks tjene 2000-10000 i året. Merk dette er dersom markedet går bra..

 

Men alt faller på deg dersom det går dårlig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tro meg dersom det går dritt så kommer du til å takke meg.

 

Jeg ser to store spøkelser. Trump og midtøsten, og oljepris.

 

Dersom du søker hvem som helst seriøs rådgiver, så vil de forklare at markedet har stor risiko idag.

 

Med sparepenger eller bolig så er du trygg.

 

Dersom du investerer med penger som absolutt ikke er dine så vil du maks tjene 2000-10000 i året. Merk dette er dersom markedet går bra..

 

Men alt faller på deg dersom det går dårlig.

 

Bolig er nok trygt, men prisene er skyhøye nå. Dumt å kjøpe på topp? Sparepenger er også trygt, men da er man jo trygg på at verdien råtner bort. Inflasjonen er jo større enn rentene man får. 

Lenke til kommentar

Var det lønnsomt å spare i bank før, om man var gjeldsfri? Da renten var 6-16%,

En dåre kan spørre mer enn 10 vise kan svare er et gammelt ordtak, føler det passer godt til deg :p

Over til saken, nei, egentlig ikke. Rente er ofte nært forbundet med inflasjonsnivået i landet.

De tider det var svært høye renter i landet var også inflasjonen helt grusom. Renten ble satt kraftig opp for å stagge inflasjonen. Sånn sett er det sjelden man tjener noe på banksparing, det går vel knapt i null som regel i forhold til renter og inflasjon, ofte går det vesentlig i minus.

Et ønskescenario hadde vært stagflasjon. Stock market crash, hyperinflasjon, skyhøye renter. Da blir det tøft for mange da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...