VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Men hva er sjansene for at det skjer over natta? Sjangsen er stor for det.. Fordi renten er historisk lav nå, og tro meg de skrur opp renta før det blir nødvendig. Sånn fra to til syv prosent uten forvarsel? Tror ikke det ass. Og hva mener du med "om det blir nødvendig"? Er ikke teorien deres at renten må holdes lavt så lenge det er dårlige tider? Hvis det blir enda dårligere tider vil de jo da bare sette renta enda lavere. Ass.. ung du eller.. http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/333724/tittel/renten-paa-80-tallet Jeg levde ikke da, for å si det sånn. Men jeg vet at renta var høy da. Men føler du at det skjedde over natta? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 I USA derimot kan du snakke om Bail-Out... Så kan man spørre seg hvorfor Trump vant valget. Mot Washington eliten... La oss se, USA har ikke noen sikkerhet. Noe som medfører at folk mister pensjonen sin i finanskrisen, og du har 80-90 åringer som må ta jobber på Wall-mart med å pakke og bære handleposer fordi finanskrisen tok fra de pensjonen! Altså for å få råd til medisiner og mat... Hvorfor gidder de å spare i bank da? Kan de ikke spare i fond i stedet? Eller tar staten pengene deres da også? Gull er eventuelt en mulighet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Men hva er sjansene for at det skjer over natta? Sjangsen er stor for det.. Fordi renten er historisk lav nå, og tro meg de skrur opp renta før det blir nødvendig. Sånn fra to til syv prosent uten forvarsel? Tror ikke det ass. Og hva mener du med "om det blir nødvendig"? Er ikke teorien deres at renten må holdes lavt så lenge det er dårlige tider? Hvis det blir enda dårligere tider vil de jo da bare sette renta enda lavere. Ass.. ung du eller.. http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/333724/tittel/renten-paa-80-tallet Jeg levde ikke da, for å si det sånn. Men jeg vet at renta var høy da. Men føler du at det skjedde over natta? Ja det skjedde brått og over natta.. Yuppier hoppet ut fra kontorene i Oslo, folk sparket i bakken i Oslo fordi lånet ikke gikk å betale... osv Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Men hva er sjansene for at det skjer over natta? Sjangsen er stor for det.. Fordi renten er historisk lav nå, og tro meg de skrur opp renta før det blir nødvendig. Sånn fra to til syv prosent uten forvarsel? Tror ikke det ass. Og hva mener du med "om det blir nødvendig"? Er ikke teorien deres at renten må holdes lavt så lenge det er dårlige tider? Hvis det blir enda dårligere tider vil de jo da bare sette renta enda lavere. Ass.. ung du eller.. http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/333724/tittel/renten-paa-80-tallet Jeg levde ikke da, for å si det sånn. Men jeg vet at renta var høy da. Men føler du at det skjedde over natta? Ja det skjedde brått og over natta.. Yuppier hoppet ut fra kontorene i Oslo, folk sparket i bakken i Oslo fordi lånet ikke gikk å betale... osv Jaja, man har seg selv å takke om man låner over evne. Men dårlig gjort av sentralbanken å ikke gi forvarsel da. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 I USA derimot kan du snakke om Bail-Out... Så kan man spørre seg hvorfor Trump vant valget. Mot Washington eliten... La oss se, USA har ikke noen sikkerhet. Noe som medfører at folk mister pensjonen sin i finanskrisen, og du har 80-90 åringer som må ta jobber på Wall-mart med å pakke og bære handleposer fordi finanskrisen tok fra de pensjonen! Altså for å få råd til medisiner og mat... Hvorfor gidder de å spare i bank da? Kan de ikke spare i fond i stedet? Eller tar staten pengene deres da også? Gull er eventuelt en mulighet. Gull er ikke sikkert det heller, prisen varierer iforhåld til markedet. Det er ikke så mange som sparer aktivt idag, men mange sparer for å finansiere bolig.. Så det kan man si er giddingen til å spare idag. Selvom renta er lav så er det ikke så lett å få lån idag, men BSU gir folk skatteavdrag for å spare, så dersom du er ung og vil inn på boligmarkedet så er mye av vitsen allerede der. Fond innebærer risiko, ikke det samme som sparing. Jeg ville heller satt meg inn i aksjer, enn å spart i fond, rett og slett fordi hele familien min to ganger på rad har tapt alle pengene i fond. Fondene er krappy, og banker velger ofte høy risiko med profitt for dem i billige usikre aksjer, uten hensyn til DEG.... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Dét alt koker ned til, er hvem som står i gjeld til hvem, når krakket kommer. Hvis du leier ut hus, så står andre i gjeld til deg. Da kan de bo der og vedlikeholde huset mens du slipper å gjøre en skitt, selv om det blir dårlige tider og ingen klarer å betale. Folk må ha et sted å bo. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Men hva er sjansene for at det skjer over natta? Sjangsen er stor for det.. Fordi renten er historisk lav nå, og tro meg de skrur opp renta før det blir nødvendig. Sånn fra to til syv prosent uten forvarsel? Tror ikke det ass. Og hva mener du med "om det blir nødvendig"? Er ikke teorien deres at renten må holdes lavt så lenge det er dårlige tider? Hvis det blir enda dårligere tider vil de jo da bare sette renta enda lavere. Ass.. ung du eller.. http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/333724/tittel/renten-paa-80-tallet Jeg levde ikke da, for å si det sånn. Men jeg vet at renta var høy da. Men føler du at det skjedde over natta? Ja det skjedde brått og over natta.. Yuppier hoppet ut fra kontorene i Oslo, folk sparket i bakken i Oslo fordi lånet ikke gikk å betale... osv Jaja, man har seg selv å takke om man låner over evne. Men dårlig gjort av sentralbanken å ikke gi forvarsel da. Javel, du er naiv mener jeg da. Sentralbanken kan ikke gi forvasjel på Marked, Oljepris og KRIG.. Låne over evne gjør folk i dag også, man må ha ansvar selv som du sier og ikke forvente at Staten og Sentralbanken passer ditt forbruk... Men som en liten avsporing så gav 80 tallskrisen Gjeldsanering, og dersom du skylder flere mill idag og ikke kan betale, så sletter Staten gjelda etter 5 år... Den fæle sosialistiske norske staten.. https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/id670299/ I USA hadde du vært gjeldslave livet ut, og mistet pensjonen, og bært handleposer på Wall mart fordi du ikke har råd til medisin og mat.... Endret 8. juli 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sir Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Så er du fucked, ikke noe mer VR på deg.... Renta vil gå opp gradvis over mange år. Lite sannsynlig. Renta går som regel mye opp eller mye ned. Den er fundamentalt ikke jevn eller forutsigbar. https://www.ssb.no/bank-og-finansmarked/statistikker/orbofrent/kvartal/_image/165269.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=1446e401b78 Endret 8. juli 2017 av Sir 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Det er 2 mill nå, her er garantien... https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/sa-sikre-er-sparepenger-i-bank/ Denne garantien har ikke EU land, og EU har prøvd å kritisere og nekte Norge dette fordi vi er medlem av EØS og liksom skal følge fri konkuransse fra Europiske banker med nullgaranti! Så det er mye man kan si om blandingsøkonomien (host. sosialistene) I Norge, men forsikringer og hensyn til bankinnskudd har vi.... EU har garanti jo, men kun 100 000 euro. Norge har mer, derfor blir det kritisert. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Markedet styrer renten, den kan gå kjapt opp og ned. Norge er derimot et trygt samfunn der midler og også gjeld er sikret av staten. Ingen kan spå om krig, eller utfall eller hvem som blir president, eller hva oljesjeikene gjør med oljeprisen. For å forstå norsk økonomi så må man forstå oljen, men Norge har klart seg bra selvom vi er avhengige av oljen. Dette beror mest pga det trygge politiske systemet, og handlingsregelen. Som følges selvom SV eller Frp sitter i regjering. Lenke til kommentar
Gunnm Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Hvis renta går opp, og tro meg det vil den og da blir det KRISE, og du har et stort lån investert.. Så er du fucked, ikke noe mer VR på deg.... Renta vil gå opp gradvis over mange år. Lite sannsynlig. Faktisk fremstår det som nærmest sikkert. Arbeidsledigheten stiger, staten får ikke inn skatten sin, eldrebølgen kommer og vi mister konkurransedyktighet med våre høye sosiale utgifter, manglende oljeinntekter, og så videre. Samt, at dette med bolig er på mange måter unikt i Norge: Man sylter folk ned i gjeld over 30 år istedenfor å leie fordi man vil ha kontrollen på hvor de bor - det skal ikke være så mye turbulens og omskiftende bostedsmønster der fordi da får politiker-hjernene som kommer ifra bonde- og fiskersamfunn stress på hypofysen sin og må forholde seg til mer enn en ting, nemlig hvor folk ønsker å holde til. Se også "Distriktspolitikk" og "Tilskuddsbønder". For å forstå norsk økonomi så må man forstå oljen, men Norge har klart seg bra selvom vi er avhengige av oljen. Dette beror mest pga det trygge politiske systemet, og handlingsregelen. Som følges selvom SV eller Frp sitter i regjering. La oss bare håpe at vi ikke kom til oljeproduksjonstoppen i 2004 og at handlingsregelen nå har blitt innskrenket fordi man ser hvilken vei utviklingen går og bare vil sette lokk på det hele. De siste 400 millionene til Rogaland var siste krampetrekning der, nå går det fylket rett i dass og resten av landet følger tett etter ettersom hele boligmarkedet gradvis ramler nedover. Oslo følger tett etter. Endret 8. juli 2017 av Gunnm Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 I USA derimot kan du snakke om Bail-Out... Så kan man spørre seg hvorfor Trump vant valget. Mot Washington eliten... La oss se, USA har ikke noen sikkerhet. Noe som medfører at folk mister pensjonen sin i finanskrisen, og du har 80-90 åringer som må ta jobber på Wall-mart med å pakke og bære handleposer fordi finanskrisen tok fra de pensjonen! Altså for å få råd til medisiner og mat... Hvorfor gidder de å spare i bank da? Kan de ikke spare i fond i stedet? Eller tar staten pengene deres da også? Gull er eventuelt en mulighet. Gull er ikke sikkert det heller, prisen varierer iforhåld til markedet. Det er ikke så mange som sparer aktivt idag, men mange sparer for å finansiere bolig.. Så det kan man si er giddingen til å spare idag. Selvom renta er lav så er det ikke så lett å få lån idag, men BSU gir folk skatteavdrag for å spare, så dersom du er ung og vil inn på boligmarkedet så er mye av vitsen allerede der. Fond innebærer risiko, ikke det samme som sparing. Jeg ville heller satt meg inn i aksjer, enn å spart i fond, rett og slett fordi hele familien min to ganger på rad har tapt alle pengene i fond. Fondene er krappy, og banker velger ofte høy risiko med profitt for dem i billige usikre aksjer, uten hensyn til DEG.... Snakker om indeksfond her. De kan aldri bli verdt null. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Igjen en stat kan ikke gjette rente... Renten bestemmes av markedet, og krig, oljepris og politiske ledere blandt annet kan avgjøre dette, samt ekstremuvær osv. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Trodde det var sentralbanken som bestemte renten, ikke markedet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 I USA derimot kan du snakke om Bail-Out... Så kan man spørre seg hvorfor Trump vant valget. Mot Washington eliten... La oss se, USA har ikke noen sikkerhet. Noe som medfører at folk mister pensjonen sin i finanskrisen, og du har 80-90 åringer som må ta jobber på Wall-mart med å pakke og bære handleposer fordi finanskrisen tok fra de pensjonen! Altså for å få råd til medisiner og mat... Hvorfor gidder de å spare i bank da? Kan de ikke spare i fond i stedet? Eller tar staten pengene deres da også? Gull er eventuelt en mulighet. Gull er ikke sikkert det heller, prisen varierer iforhåld til markedet. Det er ikke så mange som sparer aktivt idag, men mange sparer for å finansiere bolig.. Så det kan man si er giddingen til å spare idag. Selvom renta er lav så er det ikke så lett å få lån idag, men BSU gir folk skatteavdrag for å spare, så dersom du er ung og vil inn på boligmarkedet så er mye av vitsen allerede der. Fond innebærer risiko, ikke det samme som sparing. Jeg ville heller satt meg inn i aksjer, enn å spart i fond, rett og slett fordi hele familien min to ganger på rad har tapt alle pengene i fond. Fondene er krappy, og banker velger ofte høy risiko med profitt for dem i billige usikre aksjer, uten hensyn til DEG.... Snakker om indeksfond her. De kan aldri bli verdt null. Indeksfond følger markedet, du er avhengig av at markedet går bra.. Alt kan i praksis bli null verdt. Ingenting i markedet er sikkert annet enn de garantier man får av stat og verdiene stat har til å garantere dette. Beveger man seg i markedet så er man med på å akseptere risiko, og det er helt greit, bare ikke tro at pengene dine er sikre.... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Trodde det var sentralbanken som bestemte renten, ikke markedet. Lol Mener du dette seriøst? Sentralbanken bare tar politiske metoder for å hjelpe/regulere landets økonomi... Markedet, meteorfall, båter som synker, pirater, rabiate antifrihandels ledere, krig og klimakatastrofer kan ikke forutsees, og shit happens... Endret 8. juli 2017 av Gouldfan 2 Lenke til kommentar
Gunnm Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Trodde det var sentralbanken som bestemte renten, ikke markedet. Hvilke sentralbanker? Global økonomi idag, ikke nasjonal hegemoni (https://en.wikipedia.org/wiki/Monetary_hegemony) som i "American monetary policy is made in Washington, not in Paris". Der tok dem feil. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Sentralbanken sier jo gang på gang at de vurderer ut i fra markedet, handlingsrommet til Staten er utrolig liten, men hjelper på.. Men hva som skjer i Markedet kan ingen forutse, de prøver men etter min mening er de ikke gode.... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Det var feks ikke omtrent noen som forutså den drastiske oljeprisfallet, eller krigen i Syria, eller Trump, det var i det hele tatt få som forutså finanskrisen... Og selvom finanskrisen ikke gjorde store utslag i Norge, så var det ikke det samme i USA, eller Spania, Hellas og Island for å nevne noen. Så Norge drives tilsynelatende veldig bra... Lenke til kommentar
Gunnm Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Så Norge drives tilsynelatende veldig bra... Tja, for Norge sin del så har da finanskrisen slått ut i Rogaland. Der har det blitt tilført 452 millioner kroner for å bevare sosiale ordninger, samtidig som 2000+ har blitt sendt ut i slavearbeid for bedrifter - ubetalt arbeid, "praksisplass". Og arbeidsledigheten har steget ifra rundt 1,3% til nærmere 9-11%, og de offisielle tallene masseres ganske så grundig for å skjule dette. Se også "Slavepraksisplass". Samtidig som en god del har måttet gå ifra husene sine og nå lever på lånt tid etter salg, etc. osv. Så jeg vet ikke - men for meg fremstår det som at dette med å "tilsynelatende" gå bra, blir fort litt kulissmaling når man bare kikker på det. Jeg tror helt ærlig at det går til helvetet, og det tror jeg fordi jeg ser alle byggeprosjektene og alle hussalgene og alle proklamaene og alt av hysterisk oppmuntring om at "nå har situasjonen snudd dere! Gled dere! PS!!! Bruk penger, konsumer, få hjula igang (vi har forbrukslån ta kontakt)". Åt hælvette tel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå