Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av litterær tekst

Vox_populi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at du forsøkte å hjelpe.

Tatt ifra minnet:

Du kan bruke opp til ti prosent av teksten i et verk, om du representerer en offentlig institusjon. Hovedsakelig bibliotek.

Har med sitat-rett og kopi av åndsverk å gjøre, som slike institusjoner er fritatt ifra.

Dette da som maks-grense, som privat-person stiller du med mindre prosenters muligheter for avskrift / gjengivelse.

Om forfatteren er død er det aldersgrense som høyst sannsynlig gjør at du kan sitere / bruke så mye du vil. Jeg hadde ikke bekymret meg for om et forlag hadde noe muligheter for krav der, det koster å eventuelt reise disse og tja, regner du med å tjene så mye på å gjengi en død mann sine dikt eller skriblerier, så satser du høyt.

Lenke til kommentar

På hvilken måte ønsker du å benytte originalteksten? Så lenge du ikke presenterer den som din egen, og samtidig krediterer opphavet bryter du vel ikke åndsverkloven?

Nå skrev jeg vel ikke at jeg ønsker å benytte originalteksten? 

Det er heller ikke aktuelt å kreve penger, derimot er jeg interessert i om jeg kan forby bruken. Men etter som jeg forstår deg så er utgitte bøker "fritt vilt" som det ubegrenset kan kopieres fra. Da må vel det samme gjelde for bilder i bøker?

Lenke til kommentar

Da må vel det samme gjelde for bilder i bøker?

Det hadde overrasket meg mye, fordi bilder er etter min forståelse mer betraktet som "ekte" åndsverk enn kun skrift.

Og man kan ikke dele opp bilder og si at "ja du kan få lov til å gjengi ti prosent av bildet".

For å stille deg et spørsmål tilbake igjen, er dette rene hypotetiske betraktninger eller skal du bruke svarene til noe praktisk? I tilfelle, kan du være noe mer konkret?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det et konkret tilfelle som ligger i bunn, nja faktisk to. Noe særlig mer konkret enn det som alt er opplyst om, ser jeg ingen grunn til å være. I det ene tilfellet var det ca. ei bokside som ble kopiert, i det andre litt mer, 5-6? Det er snakk om små forlag og do. opplag. 
Hvis det skulle vise seg at denne kopieringa er ulovlig, vil jeg konfrontere forfatter og/eller forlag. Men først vil jeg skaffe meg greie på lover og regler, før jeg avgir min skjennepreken. 
Så alle som kan noe om dette, ser jeg gjerne at bidrar.

Lenke til kommentar

før jeg avgir min skjennepreken.

Ok. Ifra den siden av bordet.

Vel, da kan jeg ikke egentlig noe om dette, utover at jeg konkluderer med at du anser deg som fornærma i saka.

For å si det forsiktig: Jeg hadde ikke regnet med at det gikk i pluss for deg, om du gikk videre med den.

Kan jeg - på eget erfaringsmessige grunnlag - anbefale litt kynisme i forhold til oppfatningen om å ha blitt begått en urett mot, og hva man kan med rimelighet og ikke minst prosessøkonomi, anta å forvente å få gjennomslag med?

Men som sagt, jeg har ikke paragrafene. Jeg bare vet at de betyr ingen ting ( :p ).

Endret av Gunnm
Lenke til kommentar

For å si det forsiktig: Jeg hadde ikke regnet med at det gikk i pluss for deg, om du gikk videre med den.

Kan jeg - på eget erfaringsmessige grunnlag - anbefale litt kynisme i forhold til oppfatningen om å ha blitt begått en urett mot, og hva man kan med rimelighet og ikke minst prosessøkonomi, anta å forvente å få gjennomslag med?

Gå i pluss – prosessøkonomi? Du vet kanskje ikke hva min annonserte skjennepreken er for noe rart, men jeg kan fortelle deg at den koster meg ikke ei krone. 

Uansett ser det ut til, dømt ut fra svara her så langt, at forfatter og forlag er i sin fulle rett, så da er det ingenting å styre mer med.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Opphavsrett til åndsverk gir enerett til å produsere eksemplarer av det, offentliggjøre det, og på annen måte rå over åndsverket, jf. åvl. § 2.

Det er en aldersgrense for åndsverk (70 år etter utløpet av opphavsmannens dødsår, jf. åvl § 40).

Visse typer bruk kalles tvangslisens, som f.eks. privat bruk, undervisningsbruk, tvangslisens for fremstilling/bruk for funksjonshemmede.

Forlaget forvalter gjerne rettigheter på vegne av opphavsmannen (eller arvingene).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...