Gå til innhold

PRØVEKJØRT: Amazon Echo og Amazon Echo Dot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilket operativ-system bruker den?

Det er jeg usikker på – det står ingenting om det på Amazon sine sider (som jeg fant, i hvert fall). Men ifølge Wikipedia er det Fire OS, som er Amazons OS basert på Android (https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_OS ). Men det meste som gjøres gjøres jo i skyen via Alexa, så det trengs vel bare et ganske enkelt og nedstrippet OS i selve høyttaleren her, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enda en ting i huset, som attpåtil må lades. Ikke faen. Lag en app. Nei, forresten, hvem vil betale 1500 for en app?

Lenke til kommentar

Enda en ting i huset, som attpåtil må lades. Ikke faen. Lag en app. Nei, forresten, hvem vil betale 1500 for en app?

Amazon Echo må ikke lades (altså – den *kan* ikke lades), men er tilkoblet strømadapter. :-) Manglende mulighet for batteridrift er kanskje et minus (?). Riktignok finnes det tredjeparts batteripakker til den – men originalt er Echo altså ment å stå fast tilkoblet strømnettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg anskaffet en Echo Dot, endte jeg opp med å fjerne DAB-radioen og sluttet å bruke vegg-nettbrettet og den mekaniske kjøkkentimeren, fordi Alexa gjør en bedre jobb. Jeg sluttet også å bruke RememberTheMilk fordi Alexa er raskere tilgjengelig enn en app der jeg lager handleliste. Dessuten har jeg sluttet å minne på mitt fruentimmer om at hun har fryktelig dårlig tid, jeg bare spør Alexa hva klokken er og fruen får det med seg uten at jeg får en skyllebøtte tilbake. Bare det er lett verd de hundrelappene en Dot koster.

Mitt største savn er at jeg ikke har Alexa i bilen.

På sikt tror jeg Google og/eller noen andre utkonkurrerer Alexa på nytte-egenskaper, men et OS basert på en videreutviklet AI kommer til å disrupte Android innen 10 år. [Obs: Spådom, ikke observasjon.] Sannsynligvis ett laget av Google selv, med Apple og Samsung som utfordrere. Et touchsentrisk Android er alt for device- og pekefingeravhengig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den er ikke komplisert å sette opp hvis man har en laptop å bruke web-siden http://alexa.amazon.com/

Da slipper man å tulle med å få appen inn på mobilen.

Helt korrekt & helt enig. Jeg reagerte derfor på det som ble sagt i artikkelen, selv om jeg kan godt forstå at man i første omgang prøver å sette Alexa opp vis mobil (med påfølgende frustrasjon). Alexa fungerer veldig bra, har en svært god lydkvalitet & stemmegjenkjenning
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg bestilte en Voice Remote til Echo (Dot) fra eBay i går, kan komme tilbake med informasjon dersom dette virker spesielt dårlig eller spesielt bra. Har satt min Echo Dot midt mellom kjøkkenet og TV-stua, og der sliter den litt med begge dersom TVn står på eller det er bråk på kjøkkenet. Ser for meg å ha den på kjøkkenet og bruke Voice Remote ved TVn. Eneste grunnen til at jeg ikke investerer i flere Echo Dots er at jeg ser an hvordan markedet blir. Amazon ser ut til å fortsatt ha overraskende tydelig ledelse på Google, men dersom Google Home går global før Amazon, vil det forandre mye. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg bestilte en Voice Remote til Echo (Dot) fra eBay i går, kan komme tilbake med informasjon dersom dette virker spesielt dårlig eller spesielt bra. Har satt min Echo Dot midt mellom kjøkkenet og TV-stua, og der sliter den litt med begge dersom TVn står på eller det er bråk på kjøkkenet. Ser for meg å ha den på kjøkkenet og bruke Voice Remote ved TVn. Eneste grunnen til at jeg ikke investerer i flere Echo Dots er at jeg ser an hvordan markedet blir. Amazon ser ut til å fortsatt ha overraskende tydelig ledelse på Google, men dersom Google Home går global før Amazon, vil det forandre mye. 

"problemet" til de andre er at de mangler dot versjonen, altså en billig model. Jeg har 3 dots og en echo totalt hjemme hos meg, skulle jeg ått for google eller apple sine verjsoner hadde det kostet meg en formue. Og for musikk har jeg 7 sonos høytalere plassert rundt i leiligheten, så det trenger jeg ikke. 

Så enten må de andre tilby bedre vare og til en pris tilsvarende dot ellers ser jeg ingen grunn til å bytte :) 

Lenke til kommentar

"problemet" til de andre er at de mangler dot versjonen, altså en billig model. Jeg har 3 dots og en echo totalt hjemme hos meg, skulle jeg ått for google eller apple sine verjsoner hadde det kostet meg en formue. Og for musikk har jeg 7 sonos høytalere plassert rundt i leiligheten, så det trenger jeg ikke. 

Så enten må de andre tilby bedre vare og til en pris tilsvarende dot ellers ser jeg ingen grunn til å bytte :)

Jeg er helt med på den personlig, og nå har jo også Amazon kommet med Echo Show som gjør de er først i et hybridmarked som har større potensiale enn bare stemmestyring. Amazon har virkelig ledelsen. Det ser man spesielt godt på denne grafen: 

amazon-alexa-15k-skills.png?w=680&h=412

Men jeg vil ikke si at kampen er avgjort. Echo Show er først, men det er i et marked der Google potensielt har et framtidig kjempefortrinn. Koble sammen Google Home i større grad med mobilskjermen og smart-TVen og diverse løse skjermer, og man har koblet seg på mobilplattformens fordeler. Det er jo også de som foretrekker Googles løsning allerede, og denne grafen er jo ganske forskjellig fra den forrige: 

MW-FN441_smart__20170530143658_MG.jpg

Uansett er vi early adapters. Vi kan velge den beste løsningen, men ingen har brutt inn på massemarkedet ennå. Dette kan jo bli iPod-revolusjonen på nytt igjen, for alt vi klarer gjette. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har akkurat skaffet meg en echo dot fra England, med tilhørende strømforsyning. Jeg kan virkelig ingenting om strømforsyninger, og lurer derfor på om noen her vet om det lar seg gjøre å koble den medfølgende usb-kabelen inn i en vanlig strømadapter? Jeg har en som fulgte med en gammel samaung galaxy s5 liggende. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har akkurat skaffet meg en echo dot fra England, med tilhørende strømforsyning. Jeg kan virkelig ingenting om strømforsyninger, og lurer derfor på om noen her vet om det lar seg gjøre å koble den medfølgende usb-kabelen inn i en vanlig strømadapter? Jeg har en som fulgte med en gammel samaung galaxy s5 liggende. :)

Ja, det går helt fint :) 

Lenke til kommentar

Lykke til med den Echo Dot'en. Kan nevne for framtidige lesere, at dersom man bestiller Echo Dot fra Tyskland i stedet for England, får man med EU-adapter, altså et som passer for Norge. Og at det nå finnes internasjonale versjoner av Echo, som altså vi kan bestille til Norge fra Amazon.de. Men bare i sort, og en del dyrere enn .com-prisene. 

Jeg bestilte en Voice Remote til Echo (Dot) fra eBay i går, kan komme tilbake med informasjon dersom dette virker spesielt dårlig eller spesielt bra. Har satt min Echo Dot midt mellom kjøkkenet og TV-stua, og der sliter den litt med begge dersom TVn står på eller det er bråk på kjøkkenet. Ser for meg å ha den på kjøkkenet og bruke Voice Remote ved TVn. (...)

Kan også nevne at det er ganske kurant med den fjernkontrollen. Men jeg endte likevel opp med å kjøpe en Echo Plus til TV-stua. Fordi den har ZigBee. Har riktig nok ikke koblet fra de andre ZigBee-kontrollenhetene enda... Ser funksjonaliteten an ennå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...