Gå til innhold

Problemer med P4 2.6C og IC7-G

silkshade

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå nettopp gått til anskaffelse av en Pentium 4 2.6C, Abit IC7-G, og 512MB GeIL Golden Dragon PC3500 (2x256MB). Jeg bestilte i utgangspunktet PC4200 minne (også GeIL) men dette var det ingen webshoper som hadde inne. VS Data hadde imidlertid GeIL GD PC 3700, men jeg gikk for 3500 siden de fikk en litt bedre omtale i Snekker'n sin test av DDR minne.

Nå har jeg hatt systemet mitt i fire dager, den første dagen fungerte alt utmerket, jeg kjørte den på 3588 MHz på det meste (276*13, 5:4 ratio), da gikk minnet på ca 221 MHz. (med timings bestemt av SPD). Etter ca en halvtimes bruk så trynet den og nektet å starte igjen (ikke så merkelig, jeg brukte original kjøling).

Etter å ha resettet CMOS og latt den gå på 1300MHz i BIOS i ti minutter, så prøvde jeg den på standard hastighet, 2600 MHz, og da var den bom stabil. overklokket igjen, og den greide 3.3 GHz (254*13, 5:4) stabilt, kjørte Sandra, 3DMark 01 osv.

Prøvde for morro skyld å se hvor langt minnet ville gå, det greide kun 231MHz om jeg ga det 2.8V, og allikevel fikk jeg bluescreen i Win XP boot. 233 var max med slappeste timings.

I går og i dag har systemet vært ustabilt, først begynte det å lugge på 3.3GHz, maskinen restartet helt uten videre, klikket i spill og var generelt helt ubrukelig. Jeg klokket ned til 2.6GHz og satte timings til "by SPD" igjen, satte CPU Voltage til normal, og DIMM voltage til 2.6 (som er std.) Det fungerte fint til i går kveld.

Når jeg startet PC'n i dag ble jeg motatt av et "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip". den nektet å starte. Jeg resettet CMOS, ikke noe resultat. fortsatt "piiiiiiiiiiiiiiip". så tok jeg ut batteriet, koblet fra ATX og 12V strømkontaktene og resettet CMOS på nytt. Så startet jeg opp, og da var hele biosbildet "korrupt". bare masse rare tegn og ikke noe som ga noe fornuftig svar på hva som hadde skjedd. Reboot igjen, og vips så fungerer alt. Men nå er den ustabil på 2.6GHz også :(

Hvis dette fortsetter så har jeg jo en Pentium 4 233MHz innen nyttår.

Til informasjon; AGP/PCI clock er locked på 66/33, jeg bruker ikke Game Accelerator og alle andre instillinger er slik de er på standard i BIOS.

Hadde satt stor pris på litt hjelp, poenget med systemet var jo å overklokke endel, ikke å måtte kjøre prosessoren på under det den er lagd for :)

mvh vladnag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er hk'et ditt som trøbler?

Har en kompiss som har ett IC7 kort, som nettopp røk, vi har nå sendt det inn og venter på nytt...hvis du har mulighet for det, kan du ta CPU'en din til en kompiss og prøve å klokke den der, se om det er den som er årsaken. Grunnen til at en maskin pipier er somregel at det er noe som ikke står skikkelig i eller at noe er sånn defekt, kan det være rambrikkene? 3dkortet?

Test ramen i memtest86 og sjekk om det er ramen... ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

er det skjermkortet så sier det "piiiiiiip-pip-pip", det fant jeg ut for en times tid siden. skjermkortet hadde løsnet i bakkant og satt ikke ordentlig i, det er jo ikke noen sånn "retainer" helt bakerst på AGP-slotten på IC7-G.

Det er litt dumt, siden det har vært et problem før med mitt LianLi kabinett at kortene "løfter" seg ut av sine respektive AGP og PCI slotter!

Jeg får ikke testet CPU hos noen kamerater, det er omtrent ingen av de som har P4 :(

minnet er det forsåvidt heller ikke noe feil med, alt virker jo, det bare nekter å klokkes! :(

tror jeg skal teste minnet i AMD maskina mi, CPUen der lar seg iallefall klokke!

memtest 86 skal jeg prøve, godt forslag! :)

forøvrig så sier CPU-Z at minnet står på "2.5-4-4-7", OG at det står på "2.5-3-3-6", mens std SPD egentlig ifølge klistremerket på RAM-brikken er 2-3-3-5. merkelig ?

Lenke til kommentar
forøvrig så sier CPU-Z at minnet står på "2.5-4-4-7", OG at det står på "2.5-3-3-6", mens std SPD egentlig ifølge klistremerket på RAM-brikken er 2-3-3-5. merkelig ?

Vel, har en kompiss som også har det samme "syndromet" med rambrikkene, det er bare til å stille dem manualt! ;)

Tror egentlig mest at det er ram eller hk...kan vel ikke være PSU som ikke gir nok strøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...