Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Bekymringer reduserer både levetid og livskvalitet. Tror ikke du trenger å bekymre deg for normalt kaffeinntak.. Hva er normalt kaffe-inntak? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Bekymringer reduserer både levetid og livskvalitet. Tror ikke du trenger å bekymre deg for normalt kaffeinntak.. Hva er normalt kaffe-inntak? Eit raskt overslag: 9 kg råkaffi pr. person og år. Justert for vaksne folk gjev det eit aritmetrisk gjennomsnitt på 5,4 dl kaffi pr. dag. Skal vi då seie at om ein drikk mellom 0 og 10 dl pr.dag, er ein innafor normalen? Endret 9. juli 2017 av Vox_populi Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Bekymringer reduserer både levetid og livskvalitet. Tror ikke du trenger å bekymre deg for normalt kaffeinntak.. Hva er normalt kaffe-inntak? Eit raskt overslag: 9 kg råkaffi pr. person og år. Justert for vaksne folk gjev det eit aritmetrisk gjennomsnitt på 5,4 dl kaffi pr. dag. Skal vi då seie at om ein drikk mellom 0 og 10 dl pr.dag, er ein innafor normalen? Jeg drikker aldri mer enn 0,5 liter på en dag, og det er sjelden jeg drikker kaffe.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Spurte du oss om hva du synes er normalt for deg? SSB rapporterer at vi i 2010 importerte 9,5 kg kaffe per person. Norsk kaffeinformasjon opplyser at kaffedrikkere drikker i gjennomsnitt 5 kopper per dag og at vi bruker 0,2% av budsjettet vårt på kaffe. Kaffe.no opplyser at 9 av 10 voksne drikker kaffe. 2/3 drikker kaffe daglig og forbruket er i gjennomsnitt 1200 kopper i året (3,3 per dag), altså noe lavere enn det norsk kaffeinformasjon opplyste. Nærmere bestemt 3,7 kopper i gjennomsnitt på hverdager og 3,2 på helgedager. Endret 9. juli 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Spurte du oss om hva du synes er normalt for deg? Nei Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Så hvorfor drar du frem dine personlige kaffevaner som et motsvar på hva som er normalt kaffeinntak? 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Så hvorfor drar du frem dine personlige kaffevaner som et motsvar på hva som er normalt kaffeinntak? Det var ingen grunn til det, jeg bare tenkte høyt. Men artig at du henger deg opp i bagateller.. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 1200 kopper i året (3,3 per dag) Og ein kopp, kor mykje er det? Fordømt uskikk at dei ikkje kan halde seg til SI-einingar! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Har ikke EU standardisert koppen? Jeg så en kaffeautomat i Tyskland der du kunne velge mellom 200 og 300 ml med kaffe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 1200 kopper i året (3,3 per dag) Og ein kopp, kor mykje er det? Fordømt uskikk at dei ikkje kan halde seg til SI-einingar! Godt poeng! Svar: https://no.wikipedia.org/wiki/Kaffekopp_(m%C3%A5l) Forøvrig så forsøker kapselprodusenten Nespresso å redusere kaffekopp-målet ned til 110 ml for mange av variantene de selger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Helt OK for meg. 110 milliliter av det skvipet holder. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Har skrevet en del om kaffe før...Regelen her er vel moderasjon og te er jo mildere - enda bedre med blandinger av grønn te. Og hvorfor ikke nypete? Det skumle med kaffen er bl.a. at kontinuerlig drikking sliter på hjertet - men så tåler vi ulikt og mindre jo eldre vi blir. Vanlig kaffe har forøvrig dobbelt så mye koffein som svart te. Det besnærende med kaffen er nok mest lukta og koffeinkicket. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Har skrevet en del om kaffe før...Regelen her er vel moderasjon og te er jo mildere - enda bedre med blandinger av grønn te. Og hvorfor ikke nypete? Det skumle med kaffen er bl.a. at kontinuerlig drikking sliter på hjertet - men så tåler vi ulikt og mindre jo eldre vi blir. Vanlig kaffe har forøvrig dobbelt så mye koffein som svart te. Det besnærende med kaffen er nok mest lukta og koffeinkicket. På kva måte slit det på hjarta? Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) På kva måte slit det på hjarta? Hjertefrekvensen øker, kan ikke sammenlignes med trim. Min bror, som var hjertesyk, fikk beskjed om å tilnærmet kutte kaffe helt. Han drakk forøvrig mye kaffe før dette, kan aldri huske han drakk annet. Du kan jo tenke deg hvordan det blir å gå hele dagen med kunstig høy frekvens. Endret 9. juli 2017 av GeirHH Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Enkelttilfelle finnes alltid, men er det noko grunnlag for at folk flest skulle vere bekymra for det? Nokon drikk sjølvsagt store mengder, men dei fleste drikk ikkje nok til å gå med forhøga frekvens heile dagen. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) er det noko grunnlag for at folk flest skulle vere bekymra for det? Så lenge en følger moderasjonslinja trenger man neppe å bekymre seg - gjelder det meste her i livet. Men - en kopp (ca 2 dl?) gir 100 i puls, det går ned til normalen (ca 70) etter en time. På jobben stod kaffekanna (eller den sure på trakteren) der og man gikk og smådrakk, jeg skjønte det var årsaken til at jeg følte meg så uvel enda det neppe var hjertet i mitt tilfelle. Virker å være surhetsgraden jeg reagerer på. Endret 9. juli 2017 av GeirHH Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Enkelttilfelle finnes alltid, men er det noko grunnlag for at folk flest skulle vere bekymra for det? Nokon drikk sjølvsagt store mengder, men dei fleste drikk ikkje nok til å gå med forhøga frekvens heile dagen. Med alder endrer alt seg... Jeg bruker blodtrykkmedisin Beta blokker, og jeg har kuttet ut å drikke redbull light, hender jeg kjøper en liten boks på lang handletur, men prøver å unngå det. Jeg tåler kaffe, men legen har bedt meg ikke drikke så mye. Så ting som man tåler som tenåring osv, gjør man nødvendigvis ikke når man blir voksen. Kaffe har bivirkninger, det er sentralstimulerende og selvom det ikke er mye kritisk forskning på kaffe, så har nok det å gjøre med "at alle drikker det". Kaffe påvirker hjerterytmen, det kan øke blodtrykk, man kan få søvnproblemer av det, stress, angst, ganske mye egentlig, jeg har ikke kommet inn på nyrene, men det er også et issue.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Post #37 er verdt å lytte til. Vet heller ikke så mye om forskning om coffee implications, men det er kjent at ulike pasientgrupper burde styre unna kaffe, ihvertfall i avgrensede perioder. Folk med magesår og pasienter på psykiatrisk med alvorlig søvnmangel er noe som kan nevnes i denne sammenheng. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Altså, det er helt klart at nordmenn har ett usunt forhold til kaffe, hører støtt og stadig om folk som ikke klarer seg uten sin kanne eller to, og det er langt fra moderasjon og å be om problemer. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 1200 kopper i året (3,3 per dag) Og ein kopp, kor mykje er det? Fordømt uskikk at dei ikkje kan halde seg til SI-einingar! Godt poeng! Svar: https://no.wikipedia.org/wiki/Kaffekopp_(m%C3%A5l) Forøvrig så forsøker kapselprodusenten Nespresso å redusere kaffekopp-målet ned til 110 ml for mange av variantene de selger. Norsk Wikipedia vil ha ein kopp kaffi til å vere 1,5 dl, men det er ikkje fullt så enkelt. Ein kaffitraktar som eg har, oppgjev typisk nok ikkje kor stor koppen deires er, men han kan frå data dei oppgjev reknast ut til å vere 1,25 dl. Gløym heller ikkje den amerikanske cup, som blir bruka i amerjkanske oppskrifter til å måle t.d. mjøl og sukker. Den koppen er 2,36588237 dl. Værsågod bli galen! (eller gå over til det internasjonale og udiskutable SI-systemet), Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå