VRK18 Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Eller er kaffe sunnere? Eller er det sunnest med variasjon? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Det kommer an på. Har du nyresvikt, f.eks., er kaffe forbudt pga. dets K-innhold, men ikke te. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Begge deler inneholder koffein og virker stimulerende. Jeg vil si te, bare fordi at te kan være oppkvikkende eller hjelpe deg med å sove. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Grønn te, ordentlig earl grey, oppkvikkende, og Sage Te/Salvia (beroligende ) Anbefaler jeg... Te er litt sunnere og ikke så sterk mot kroppen som svart kaffe... Men jeg drikker mest te om vinteren, og mer kaffe på sommerstid... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Te har vel masse dokumenterte fordeler, usikker på hvor troverdige de er, men jeg kan ihvertfall drikke mye te, men kaffe tåler jeg bare en kopp av (på tom mage) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Leste at det er antioksidanter i kaffe. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 EGCE i f.eks grønn te er jo antatt positivt, noe en god del studier viser, men en del te inneholder temmelig drøye mengder med fluor. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Kaffe regnes vel som den vanligste kilden folk har til antioksidanter. Te inneholder forresten vanligvis en del Teobromin som er ca halvparten så stimulerende som koffein. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Koffein har en mengde negative effekter, bla på hjerte lever og blodtrykk... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Bare tull å sammenlikne te og kaffe. Jeg drikker kaffe pga smaken. Te er varmt vann med rar lukt, og så pisser du hele tiden. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Bare tull å sammenlikne te og kaffe. Jeg drikker kaffe pga smaken. Te er varmt vann med rar lukt, og så pisser du hele tiden. Jeg drikker begge deler pga smaken. Men Te er sunnere for kroppen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Bare tull å sammenlikne te og kaffe. Jeg drikker kaffe pga smaken. Te er varmt vann med rar lukt, og så pisser du hele tiden. tja, både kaffe og te er varmt vann med rar lukt Jeg synes kaffebønnene lukter mye bedre enn kaffen 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Noen typer te inneholder nesten like mye koffein som kaffe. Kaffe inneholder en del antioksidanter men te har fler og bedre typer. Og kaffebønnen er jo gjerne brent, som ikke er spesielt bra. I Norge har vi mye 'light roast' some er sunnere.Te inneholder også fler nyttestoffer enn kaffe, og er derfor sunnere. Da uten melk og sukker selvfølgelig. Endret 8. juli 2017 av misanthrope Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Te og kaffe inneholder omtrent like mye koffein. Det varierer selvsagt fra variant til variant, men grovt sett har de omtrent like mye koffein. Koffein har kortsiktig negativ virkning på hjertet da det øker pulsen. Te og kaffe inneholder begge en del mineraler som er sunne. Hvis kaffen er brygget uten papirfilter (kokekaffe, presskanne, kapsler) så inneholder den en del svært usunne oljer som vil gi økt andel dårlig kolesterol i blodet. Bruker man derimot papirfilter (traktekaffe, aeropress) så fjerner papiret de usunne oljene. Kaffe inneholder mer helsebringende antioksidanter enn te. Kraftig brent kaffe inneholder flere usunne forbrente organiske forbindelser enn lettbrent kaffe. Med andre ord er det ikke noen entydig fasit. Det kommer blant annet på om man bruker papirfilter og hvor brent kaffen er. Alt i alt tror jeg ikke du skal legge så mye vekt på dette. Det er for eksempel mye viktigere for helsa hvorvidt du er aggressiv eller ekstra aktpågivende sjåfør i trafikken, om du sykler, går eller kjører, etc. Og hvilke matvaner og treningsvaner du har. Hvis hensyn til helsa er veldig viktig for deg, start med kostholds- og treningsvanene, ikke bagateller som om du drikker te eller kaffe. Endret 8. juli 2017 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Nei og ta gjerne en røyk til kaffen også eller snus... Fordi det er viktigere om du trener eller sykler, eller kræsjer i trafikken.. enn om du tar deg en kaffe og røyk. Og ta gjerne en skvett vodka i kaffen også, det er helt innafor... Er det samme med røken som med kaffen, dersom du bruker filter så drar du bort de meste farlige stoffene, det er derfor filteret blir så svart.... Oh the Irony... Endret 9. juli 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Poenget er at kaffe også har helsebringende effekter (antioksidanter) og at det fortsatt er vitenskapelig debatt om hvorvidt kaffe er sunt eller ikke. Det avhenger nok blant annet av mengde, type trakting, type kaffe osv. Røyk og vodka er det ikke noen vitenskapelig tvil om. Det er helt klart usunt. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Heller ikke noen tvil om at kjøtt, egg og melk er usunt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Man kan ikke sammenlikne te og kaffe på den måten. Kaffe er kaffebønner, te er alt mellom himmel og jord. Det finnes te som er mindre sunt enn kaffe og te som er sunnere enn kaffe. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Poenget er at kaffe også har helsebringende effekter (antioksidanter) og at det fortsatt er vitenskapelig debatt om hvorvidt kaffe er sunt eller ikke. Det avhenger nok blant annet av mengde, type trakting, type kaffe osv. Røyk og vodka er det ikke noen vitenskapelig tvil om. Det er helt klart usunt. Vitenskapelige undersøkelser viser at avholdsfolket dør tidligere enn de som drikker "normalt". Dette fordi avholdsfolk er mer deprimerte, mer asosiale, og ensomme. Så de dør tidligere.. Hva som er sunt er relativt, at Kaffe skal være så usunt, er heller ikke riktig. De fleste får med tiden hjerte og blod, issues. Da blir kaffe ganske kritisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Bekymringer reduserer både levetid og livskvalitet. Tror ikke du trenger å bekymre deg for normalt kaffeinntak.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå