Gå til innhold

Vi ser nærmere på «elbilens skitne hemmeligheter»


Anbefalte innlegg

Alle som har eid eller eier en gjenstand med lithiumbatteri vet at det går ikke mange år før den taper seg kraftig. Så hvis en elbil klarer ti år før batteriet må byttes, er det maks. og på slutten så når man kanskje ikke lengre enn i butikken 600m unna, og tilbake. Så spørs det hvor mange som vil koste på 100 - 150 000 kr på en bil som kanskje er verdt mindre, og er man riktig uheldig så må ladeenheten til 50 - 100 000 også byttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som har eid eller eier en gjenstand med lithiumbatteri vet at det går ikke mange år før den taper seg kraftig. Så hvis en elbil klarer ti år før batteriet må byttes, er det maks. og på slutten så når man kanskje ikke lengre enn i butikken 600m unna, og tilbake. Så spørs det hvor mange som vil koste på 100 - 150 000 kr på en bil som kanskje er verdt mindre, og er man riktig uheldig så må ladeenheten til 50 - 100 000 også byttes.

 

Problemet til dingsene dine som har lithiumbatteri er at de ikke kjøles ned, de lader ved høy temperatur. Dette knekker batterier. I tillegg ligger dingsene ofte på max spenningsnivå over lengre perioder og lader fra 100-0% hver dag. Alt dette er noe som knekker batterier fort. Moderne elbiler har BMS, altså styringssystem for lading, som har i oppgave å sørge for sikker lading og at ladingen gjøres på en slik måte at det forlenger levertiden til batteriene. Dette utgjør en vanvittig forskjell. les mer her; 

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

En bil som kun kan kjøre 1 km har så lav kapasitet på batteriet at den vill ikke fungere. Batteriet er ødelagt lenge før dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som har eid eller eier en gjenstand med lithiumbatteri vet at det går ikke mange år før den taper seg kraftig. Så hvis en elbil klarer ti år før batteriet må byttes, er det maks. og på slutten så når man kanskje ikke lengre enn i butikken 600m unna, og tilbake. Så spørs det hvor mange som vil koste på 100 - 150 000 kr på en bil som kanskje er verdt mindre, og er man riktig uheldig så må ladeenheten til 50 - 100 000 også byttes.

Velkommen til forumet, men jeg vil bare nevne at dette ikke er VG-forumet. Her vil udokumenterte og kunnskapsløse påstander møte motstand.

 

Figur 6 fra linken til Salvesen:

DST-cycles-web2.jpg

 

Tolker du grafen over og bruker en bil med 100 kWh batteri og 0,2 kWh/km forbruk så finner du ut at 5000 sykluser mellom 85% og 25% gir en gjenværende kapasitet på 84%. 5000 * 100 kWh (85%-25%) / 0,2 kWh/km = 1 500 000 km. Dette er ved optimal temperatur 20'C og 1C ladehastighet. I praksis møter bilen varierende temperatur og ladehastighet. Så hvor reelt er det? La oss se på et praktisk eksempel: Denne Teslaen har 85 kWh batteri som har kjørt 675 000 km tilsvarende 16 ganger rundt ekvator, og har 85% gjenværende batterikapasitet.

 

Edit: Tar vi det ennå videre kan vi kalkulere at en dobling av kjørelengden fra 675 000 km gir 85% av 85% = 72% gjenværende = 361 km rekkevidde etter 1,35 millioner kjørte km på en bil som i utgangspunktet hadde 500 km rekkevidde. Sånn kan vi fortsette. Etter 10 millioner km vil det fortsatt være 103 km rekkevidde igjen. For ordens skyld, en gjennomsnittlig taxi med skiftordning kjører ca 50 000 km i året. 10 millioner km tilsvarer 200 år med taxi-kjøring.

 

Jeg vil påstå at uhyre få vil oppleve å komme opp mot så høye km-tall i bilens levetid at bare 85% gjenstår. Å komme så langt ned som du påstår tror jeg er praktisk umulig i løpet av en sjåførs levetid.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet til dingsene dine som har lithiumbatteri er at de ikke kjøles ned, de lader ved høy temperatur. Dette knekker batterier. I tillegg ligger dingsene ofte på max spenningsnivå over lengre perioder og lader fra 100-0% hver dag. Alt dette er noe som knekker batterier fort. Moderne elbiler har BMS, altså styringssystem for lading, som har i oppgave å sørge for sikker lading og at ladingen gjøres på en slik måte at det forlenger levertiden til batteriene. Dette utgjør en vanvittig forskjell. les mer her;

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

En bil som kun kan kjøre 1 km har så lav kapasitet på batteriet at den vill ikke fungere. Batteriet er ødelagt lenge før dette.

Vi har har da også eksempel på biler med alt for dårlig, eller alt for aggressiv PMS, slik at også de dreper sitt eget batteri på alt for kort tid. F.eks Nissan Leif eller Kia Saul.

Lenke til kommentar

Vi har har da også eksempel på biler med alt for dårlig, eller alt for aggressiv PMS, slik at også de dreper sitt eget batteri på alt for kort tid. F.eks Nissan Leif eller Kia Saul.

 

Ja, det er ingen tvil om at BMS kan gjøre vondt verre. Poenget er dog at moderne elbiler har(somregel) god kontroll på viktige ting som feks varme under lading. Dette er noe mobiler og pc'er sliter veldig med. 

Lenke til kommentar

Alle som har eid eller eier en gjenstand med lithiumbatteri vet at det går ikke mange år før den taper seg kraftig. Så hvis en elbil klarer ti år før batteriet må byttes, er det maks. og på slutten så når man kanskje ikke lengre enn i butikken 600m unna, og tilbake. Så spørs det hvor mange som vil koste på 100 - 150 000 kr på en bil som kanskje er verdt mindre, og er man riktig uheldig så må ladeenheten til 50 - 100 000 også byttes.

I dag har jeg altså lært at batteriet i en mobiltelefon er det samme som batteriet i en elbil.

 

Takk for den fantastiske innsikten!

 

Neste episode: Hvilken vin smaker best til måneost?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...