Gå til innhold

Vi ser nærmere på «elbilens skitne hemmeligheter»


Anbefalte innlegg

Å her får vi presentert en helt motsatte urealistiske kommentarer.

Når det brukers historiske tall for forbruk av diverse metaller, tilhørende en virkelighet hvor el-bilen globalt sett er nærmest ikke eksisterende, blir dette en ren løgn å fortelle hvor lenge ressursene vil holde. Teknologibasert "miljøvern" er som å tisse i buksa for at det skal bli varmt. Tre , lær og færre mennesker er det eneste reelt bærekraftige. CO2 er bare en god påminnelse.

Husk at kjente ressurser er nettopp det; kjente. Ikke totale. Hvis etterspørselen etter f.eks lithium øker slik at prisen også øker vil det bli funnet mer lithium, og kjente reserver vil øke. Bare se på hva som har skjedd med råoljeutvinningen siden 50-tallet. "Kjente ressurser" har mangedoblet seg, om det ikke hadde skjedd ville vi ikke hatt nok råolje til dagens transportvolum. Det er ingen grunn til å tro at noe annet vil skje for f.eks lithium. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen til å ikke velge elbil, er at det er alt for mye støy og meninger omkring det. Jeg vil bare ha 1stk bil, som virker for meg, helst uten noe oppmerksomhet, verken negativ eller positiv.

Jeg er ikke interessert i å kjøre rundt i et krusifiks, som nesten samtlige har meninger om, og som har klistremerker på bakluka som "greenmotion" "ecoboost" "zero efficiency".

 

Tyskerne gjør noe veldig rett, når de putter kraftige motorer ned i grå/svarte biler, og skriver veldig lite på bakluka, om hva som befinner seg under panseret. *Thumbsup*

Lenke til kommentar

 

"På toppen av det hele legger ADLs rapport til grunn at enhver elbil kombineres med en fossilbil, ettersom elbilene kun kan gjennomføre 75 prosent av all kjøringen eieren har behov for."

 

2 biler i en familie er ikke så veldig miljøvennlig. Heller ikke valget med batteri-elektrisk -  og bensin som rekkeviddeforlenger, som er det folk kjøper nå istedet for ren batteri-bil.

Men når Hydrogen-elektriske biler kommer for fullt, med utbygde stasjoner, med lavere pris på brenselcelle-delen/bilen, og med en Hydrogenpris til 1/3 av dagens bensinpris, forurensningsfrit med mindre batteri, da kommer det nye skiftet. Og det vil nok komme fort.

Vi får la markedet bestemme. Det viktigste er mindre forurensning langs transportårer, byer og tettsteder.

"Hyrogenpris på 1/3 av dagens bensinpris? Da må den subsidieres kraftig. Den selges til under kostpris i dag, og prisen er 9,- pr. kg. Det utgjør 90 øre/km, altså dyrere enn bensin. Dessuten må det forutsettes at det blir mva. på hydrogen etterhvert, og da stiger prisen med ennå 25%."

 

Allerede nå  beregner man en pris i nærmeste framtid på  Hydrogen  til 2 dollar pr. kg.   Altså godt under 1/3 av dagens bensinpris. Det er heller ikke utenkelig at brenselcellene blir mer effektive  ( teknologien er kun i startgropen, i motsetning til batteriutviklingen) og vil gi flere  enn dagns 100 Km.  pr. kg. Hydrogen.

Hydrogen subsidieres ikke i dag, og nok heller ikke i fremtiden. Hydrogen hjelper heller til å gi oss en billigere og mindre forurenset hverdag.  Dvs. det er oss alle som blir "subsidiert".

Men du er nok glad for Hydrogen-alternativet/ tilskuddet siden du er ærlig opptatt av miljø(?) , som de fleste av oss

 

Batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk er i kombinasjon det mest effektive og miljøvennlige.

Det er tullball å konstruere motsetninger her.

 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oljeindustrien og dens evne til å bruke stygge triks skal vi ikke undervurdere, ei heller styrken på krampetrekningene, som lett sparker inn i statlig administrasjon og endatil kan treffe politikerne på steder hvor det virkelig gjør vondt! I kjølvannet av energikrisen på 70 tallet, brukte oljeindustrien store ressurser på å kjøpe opp og legge dødt som batteriteknologi, brenselsceller og patenter på å effektivisere bensinmotorer (avanserte innsprøyningssystemer inkludert høytrykks bensinkjøling av motoren => innsprøytning av 100% forgasset bensin etc).

Vi skal ikke undervurdere noen som helst industrier som ser sitt heggemoni truet og metodene deres er skitne. Motvekten er politikere som virkelig bryr seg og som evner å sette seg inn i et økende antall problemstillingene, men sørgelig nok er slike politikere i mindretall. Og de blir færre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede nå  beregner man en pris i nærmeste framtid på  Hydrogen  til 2 dollar pr. kg.   Altså godt under 1/3 av dagens bensinpris. Det er heller ikke utenkelig at brenselcellene blir mer effektive  ( teknologien er kun i startgropen, i motsetning til batteriutviklingen) og vil gi flere  enn dagns 10 Km.  pr. kg. Hydrogen.

Du ser ut til å tro hydrogen er noe nytt for oss mennesker å ta i bruk med umoden teknologi, det er det så definitivt ikke.

 

Hydrogen production is an estimated $100 billion industry.[According to the U.S. Department of Energy, only in 2004, 53 million metric tons were consumed worldwide

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

 

Mesteparten av verdens produksjon brukes til å lage ammoniakk, som igjen brukes til å lage kunstgjødsel.

Det er en grunn til at så godt som alt dette kommer fra dampreforming av metangass, det er ekstremt mye billigere enn elektrolyse.

 

Dersom det du sier skulle stemme så betyr det at selskaper som Yara kan igjen produsere sin hydrogen til ca den samme kostnaden som de gjorde i 2004 uten enorme utslipp av co2 fra dampreformeringsprosessen.

 

Jeg foreslår at du opplyser dem om denne enorme muligheten til økt fortjeneste og bedret klimarykte.

 

Til bil er det ingen besparelse av co2 utslipp å bruke hydrogen fra metan, snarere tvertimot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vennegjengen til Trump.

 

Nå tror jeg ikke denne "vennegjengen" gjør det så mye annerledes enn Obamas venner, Bush´ venner, Clintons venner, Bush seniors venner, Reagans venner ,Carters venner ,Gerald Fords venner, osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"På toppen av det hele legger ADLs rapport til grunn at enhver elbil kombineres med en fossilbil, ettersom elbilene kun kan gjennomføre 75 prosent av all kjøringen eieren har behov for."

 

2 biler i en familie er ikke så veldig miljøvennlig. Heller ikke valget med batteri-elektrisk -  og bensin som rekkeviddeforlenger, som er det folk kjøper nå istedet for ren batteri-bil.

Men når Hydrogen-elektriske biler kommer for fullt, med utbygde stasjoner, med lavere pris på brenselcelle-delen/bilen, og med en Hydrogenpris til 1/3 av dagens bensinpris, forurensningsfrit med mindre batteri, da kommer det nye skiftet. Og det vil nok komme fort.

Vi får la markedet bestemme. Det viktigste er mindre forurensning langs transportårer, byer og tettsteder.

 

El-Bil holder til all kjøring.. Hilsen en som kjører 30000 km i året med elbil.. Og flere turer nedover Europa årlig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vanlig blant miljøbevisste at alt som er skittent, som gruveindustri, skal flytttes ut av landet, mens man forherliger grønn teknologi, uten å forstå at det siste ikke er mulig uten det første.

Man ser dette på mye annet også.

Ta f.eks pelsdyr. Er noen fanatikere som reiser landet rundt og slipper ut rever og slikt. Mange vil ha næringen helt nedlagt.

Tror man disse dyrene får det bedre i kina, med mange tusen individer per plass og ingen som driver oppsyn med dem?

Her til lands er det meste så lite at man som regel går 1 til 2 runder per dag og ser etter at alle dyrene har det bra.

Nå er det selvsagt ikke alle som tar jobben sin like seriøst eller har like stort fokus på dyrevelferd dessverre,  men disse er ikke standarden og det man må måle hele industrien på.

Så lenge det legges utenfor landets grenser ser det ut til at mange blir fornøyd, da kan det forurense så mye det vil og være så dårlig dyrevelferd det bare går an siden man ikke ser det eller føler det selv lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til å ikke velge elbil, er at det er alt for mye støy og meninger omkring det. Jeg vil bare ha 1stk bil, som virker for meg, helst uten noe oppmerksomhet, verken negativ eller positiv.

Jeg er ikke interessert i å kjøre rundt i et krusifiks, som nesten samtlige har meninger om, og som har klistremerker på bakluka som "greenmotion" "ecoboost" "zero efficiency".

 

Tyskerne gjør noe veldig rett, når de putter kraftige motorer ned i grå/svarte biler, og skriver veldig lite på bakluka, om hva som befinner seg under panseret. *Thumbsup*

 

 

Til nå. Merkel gjør noe med det og Parlamentet mener alvor.

https://www.google.no/amp/www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/amp31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

Lenke til kommentar

 

"På toppen av det hele legger ADLs rapport til grunn at enhver elbil kombineres med en fossilbil, ettersom elbilene kun kan gjennomføre 75 prosent av all kjøringen eieren har behov for."

 

2 biler i en familie er ikke så veldig miljøvennlig. Heller ikke valget med batteri-elektrisk -  og bensin som rekkeviddeforlenger, som er det folk kjøper nå istedet for ren batteri-bil.

Men når Hydrogen-elektriske biler kommer for fullt, med utbygde stasjoner, med lavere pris på brenselcelle-delen/bilen, og med en Hydrogenpris til 1/3 av dagens bensinpris, forurensningsfrit med mindre batteri, da kommer det nye skiftet. Og det vil nok komme fort.

Vi får la markedet bestemme. Det viktigste er mindre forurensning langs transportårer, byer og tettsteder.

El-Bil holder til all kjøring.. Hilsen en som kjører 30000 km i året med elbil.. Og flere turer nedover Europa årlig..

 

Flott. 

Du er et godt eksempel.  Jeg kjenner en som kun bruker sykkel. Han lever hakket mer riktig, men omtrent like (selv)god.

Lenke til kommentar

 

"På toppen av det hele legger ADLs rapport til grunn at enhver elbil kombineres med en fossilbil, ettersom elbilene kun kan gjennomføre 75 prosent av all kjøringen eieren har behov for."

 

2 biler i en familie er ikke så veldig miljøvennlig. Heller ikke valget med batteri-elektrisk -  og bensin som rekkeviddeforlenger, som er det folk kjøper nå istedet for ren batteri-bil.

Men når Hydrogen-elektriske biler kommer for fullt, med utbygde stasjoner, med lavere pris på brenselcelle-delen/bilen, og med en Hydrogenpris til 1/3 av dagens bensinpris, forurensningsfrit med mindre batteri, da kommer det nye skiftet. Og det vil nok komme fort.

Vi får la markedet bestemme. Det viktigste er mindre forurensning langs transportårer, byer og tettsteder.

El-Bil holder til all kjøring.. Hilsen en som kjører 30000 km i året med elbil.. Og flere turer nedover Europa årlig..

 

Holder den til å dra tilhenger og campingvogner også, eller må man ha en fossilbil til slik bruk?

Lenke til kommentar

Og hvorfor er det ingen som nevner brannfaren fra elbiler. Hvis det går slik som våre myndigheter vil blir gamle garasjeanlegg snart fylt opp av elbiler. Dette gjelder også garasjeanlegg under boligblokker som da de ble bygget ikke var ment for for denne typen bruk. Hvis en elbil tar fyr i et slikt anlegg vil samtlige biler snart være antent. I dag er det ingen god måte å slukke en batteribrann hurtig på. Denne typen brann utvikler svært giftige gasser, som hvis brannen starter på et ugunstig tidspunkt, vil ta livet av veldig mange av de som er tilstede i blokka under brannen. Om en elbil tar fyr ute under åpen himmel kan man bruke egnet duk eller branntepper til å kvele brannen, men dette lar seg ikke gjøre i en fullskala brann i et garasjeanlegg. Jeg undres også på om det i dagens brannforskrift tas hensyn til det jeg påpeker her, i nye bygninger som føres opp i dag. Slike anlegg må i dag bygges med forsterket brannventilasjon som starter automatisk ved brann.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Og hvorfor er det ingen som nevner brannfaren fra elbiler. Hvis det går slik som våre myndigheter vil blir gamle garasjeanlegg snart fylt opp av elbiler. Dette gjelder også garasjeanlegg under boligblokker som da de ble bygget ikke var ment for for denne typen bruk. Hvis en elbil tar fyr i et slikt anlegg vil samtlige biler snart være antent. I dag er det ingen god måte å slukke en batteribrann hurtig på. Denne typen brann utvikler svært giftige gasser, som hvis brannen starter på et ugunstig tidspunkt, vil ta livet av veldig mange av de som er tilstede i blokka under brannen. Om en elbil tar fyr ute under åpen himmel kan man bruke egnet duk eller branntepper til å kvele brannen, men dette lar seg ikke gjøre i en fullskala brann i et garasjeanlegg. Jeg undres også på om det i dagens brannforskrift tas hensyn til det jeg påpeker her, i nye bygninger som føres opp i dag. Slike anlegg må i dag bygges med forsterket brannventilasjon som starter automatisk ved brann.

 

1. Fordi brannfaren er liten. Serieproduserte elbiler har aldri begynt å brenne i norske garasjer. Brannårsaker i elbiler er alvorlige kollisjonsskader, feil ved hurtiglading eller modifisering av bilene. (DC-hurtiglading anbefales ikke innendørs).

2. Det er ikke større fare for brannsmitte ved elbiler en andre biler. Batterier i elbiler er svært vanskelig å antenne.

3. Det utvikles gode metoder for å slike batteribranner, som brannsegl/basseng.

(kilde: DSB, SP fire research)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Og hvorfor er det ingen som nevner brannfaren fra elbiler. Hvis det går slik som våre myndigheter vil blir gamle garasjeanlegg snart fylt opp av elbiler. Dette gjelder også garasjeanlegg under boligblokker som da de ble bygget ikke var ment for for denne typen bruk. Hvis en elbil tar fyr i et slikt anlegg vil samtlige biler snart være antent. I dag er det ingen god måte å slukke en batteribrann hurtig på. Denne typen brann utvikler svært giftige gasser, som hvis brannen starter på et ugunstig tidspunkt, vil ta livet av veldig mange av de som er tilstede i blokka under brannen. Om en elbil tar fyr ute under åpen himmel kan man bruke egnet duk eller branntepper til å kvele brannen, men dette lar seg ikke gjøre i en fullskala brann i et garasjeanlegg. Jeg undres også på om det i dagens brannforskrift tas hensyn til det jeg påpeker her, i nye bygninger som føres opp i dag. Slike anlegg må i dag bygges med forsterket brannventilasjon som starter automatisk ved brann.

 

1. Fordi brannfaren er liten. Serieproduserte elbiler har aldri begynt å brenne i norske garasjer. Brannårsaker i elbiler er alvorlige kollisjonsskader, feil ved hurtiglading eller modifisering av bilene. (DC-hurtiglading anbefales ikke innendørs).

2. Det er ikke større fare for brannsmitte ved elbiler en andre biler. Batterier i elbiler er svært vanskelig å antenne.

3. Det utvikles gode metoder for å slike batteribranner, som brannsegl/basseng.

(kilde: DSB, SP fire research)

Jumping to conclusions, are we?

Lenke til kommentar

 

Og hvorfor er det ingen som nevner brannfaren fra elbiler. Hvis det går slik som våre myndigheter vil blir gamle garasjeanlegg snart fylt opp av elbiler. Dette gjelder også garasjeanlegg under boligblokker som da de ble bygget ikke var ment for for denne typen bruk. Hvis en elbil tar fyr i et slikt anlegg vil samtlige biler snart være antent. I dag er det ingen god måte å slukke en batteribrann hurtig på. Denne typen brann utvikler svært giftige gasser, som hvis brannen starter på et ugunstig tidspunkt, vil ta livet av veldig mange av de som er tilstede i blokka under brannen. Om en elbil tar fyr ute under åpen himmel kan man bruke egnet duk eller branntepper til å kvele brannen, men dette lar seg ikke gjøre i en fullskala brann i et garasjeanlegg. Jeg undres også på om det i dagens brannforskrift tas hensyn til det jeg påpeker her, i nye bygninger som føres opp i dag. Slike anlegg må i dag bygges med forsterket brannventilasjon som starter automatisk ved brann.

1. Fordi brannfaren er liten. Serieproduserte elbiler har aldri begynt å brenne i norske garasjer. Brannårsaker i elbiler er alvorlige kollisjonsskader, feil ved hurtiglading eller modifisering av bilene. (DC-hurtiglading anbefales ikke innendørs).

2. Det er ikke større fare for brannsmitte ved elbiler en andre biler. Batterier i elbiler er svært vanskelig å antenne.

3. Det utvikles gode metoder for å slike batteribranner, som brannsegl/basseng.

(kilde: DSB, SP fire research)

 

Brannfaren kan nok være liten, men ikke liten nok til at den kan ignoreres slik det virker som du gjør. Det har vært flere branner i elbiler under åpen himmel og de er ikke enkle å slukke. Når det først tar fyr brenner det så voldsomt at brannvesen som ikke har spesialutstyr må bare la det brenne kontrollert ned. Såvidt jeg vet har det vært 2 slike branner i Norge allerede, hvor det befinner seg et sted mellom 150.000 - 200.000 elbiler. Jeg vil ikke omtale dette som at elbiler sjelden tar fyr!

Endret av -alias-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er latterlig at slike grupper fritt får spre ren løgn uten at det får noen konsekvenser. En ting er enkeltpersoner, som dekkes av ytringsfriheten, men her snakker vi om bevisst, organisert og massiv løgnpropaganda fra mektige bedrifter. Disse bedriftene lever på myndighetenes nåde, så hvorfor kan de gjøre nærmest som de vil uten konsekvenser? Det burde være kraftige restriksjoner med medfølgende konsekvenser for slik samfunnsskadelig agering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar ikke stilling til om rapporten er etterrettelig eller ikke. Dog peker den på mange problemstillinger og konklusjonen om el bil er litt bedre enn fossil bil eller omvendt, synes jeg blir uinteressant. Det som er interessant er at hverken el bil eller fossil bil synes å løse de problemene verden står overfor. Da skulle ikke el bil bli et viktig satsingsområde. Vi burde bruke ressursene på utvikling av noe som virkelig er bedre enn det bestående. Vi må løfte blikket og prøve å utvikle en løsning som klart er bedre. Det synes ikke el bilen å være, kun et sidespor.

Lenke til kommentar

Dette er makt i praksis i kombinasjon med en dose korrupsjon, og er ikke på noe vis forskjellig fra en del av løgnene som blir servert oss fra noen av de store tech-selskapene. Du tror vel ikke at politikere ikke er korrupte?

Lenke til kommentar

Brannfaren kan nok være liten, men ikke liten nok til at den kan ignoreres slik det virker som du gjør.

Brannfaren ved fossillbiler er vesentlig høyere, likefullt ignorerer du den fullstendig. Hvorfor?

 

Såvidt jeg vet har det vært 2 slike branner i Norge allerede, hvor det befinner seg et sted mellom 150.000 - 200.000 elbiler. Jeg vil ikke omtale dette som at elbiler sjelden tar fyr!

Så vidt jeg vet har det vært minst to slike branner med fosilllbiler hver eneste dag de siste årene i Norge.

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...