Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke mottatt feriepenger fra tidligere arbeidsgiver..

Anbefalte innlegg

Jobbet i 1,5 måned hos en privat bedrift i fjor sommer. En litt shady bedrift som kun ansetter polakker på lav lønn. Når jeg var der ble jeg underbetalt siden den offentliggjorte minstelønnen i bransjen er 168,80 kr mens jeg ble betalt 160 per time.

Ikke veldig sjokkerende i grunn at de skulle la være å betale ut feriepenger, men noen som har tips til hva jeg bør gjøre for å få dem? Bør jeg sende en formell epost til dem? Vil helst la være å ringe da sjefen sikkert ikke husker meg. Det er så mange folk innom den bedriften iløpet av ett år..

Anonymous poster hash: 614ac...60c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de fortsatt står oppført som arbeidsgiver så kan det hende du ikke får utbetalt noe før neste år, da du teknisk sett ikke har sluttet.

Hvis det er sånn, kan du ringe å si ifra til sjefen, så skal du få det utbetalt.

Evnt. feriepenger vil være på 10.2% av lønnen din. dvs. 4000~kr (32.5 dager (1.5mnd) à 160kr/time), så kan hende du fikk ekstra på siste lønning?

Lenke til kommentar

Hvis de fortsatt står oppført som arbeidsgiver så kan det hende du ikke får utbetalt noe før neste år, da du teknisk sett ikke har sluttet.

Hvis det er sånn, kan du ringe å si ifra til sjefen, så skal du få det utbetalt.

Evnt. feriepenger vil være på 10.2% av lønnen din. dvs. 4000~kr (32.5 dager (1.5mnd) à 160kr/time), så kan hende du fikk ekstra på siste lønning?

Så jeg skal vente 2 år på feriepenger? 

Jeg sa aldri opp formelt, og ble aldri sagt opp. Jeg måtte flytte og sa jeg ikke kunne komme tilbake etter fellesferien ifjor. Det var greit sa sjefen. Fikk kun det jeg hadde tjent meg opp i timer. Fikk ikke feriepenger på siste lønning ifjor heller. Fikk utbetalt lønn kun to ganger fra dem ifjor så er ikke vanskelig å holde oversikten på det.

Lenke til kommentar

Du har krav på utbetalt ferielønn. Pengene regnes fra inntekten året før, og er enten 10.2 eller 12 prosent avhengig av eventuelle tariffer.

Feriepengene skal være utbetalt før du avslutter ditt arbeidsforhold, så lenge du har gjort dine plikter og ikke blitt avskjediget, og ikke sluttet å møte på arbeidsplassen før eventuell oppsigelsestid er over.

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§11

Og hvis du mener arbeidsplassen er i gråsonen av hva som er lovlig så er Sommerpatruljen glad for tips. Sommerpatruljen er nok over for denne gang tror jeg, men de skriver nok ned tipset til neste år de skal patruljere.
https://lo.no/Om-LO/ung/Artikler-om-ung-i-LO/Sommerpatruljen-er-i-gang/

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Feriepenger opptjent i 2016 skal utbetales i 2017. Om vedkommende "teknisk sett" ikke har sluttet er ikke relevant, man trenger jo ikke bytte jobb for å få feriepengene utbetalt til rett tid. Eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sendt melding til administrerende leder. (Som er eier av bedriften og ansatte meg) Hvis han ikke svarer iløpet av dagen sender jeg melding til daglig leder (sønnen) og spør hvor pengene er. Hvis han heller ikke svarer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Enten går det på betalingsvilje eller så går det på betatalingsevnen. Siden bedriften gjør det bra og enda ikke er slått konkurs, så tipper jeg det går på betalingsviljen...

Lenke til kommentar

Dersom en bedrift unnlater å betale lønn, så kan det medføre konkursbegjæring. Det letteste er å la en fagforening med deres advokater ta seg av dette. Ved en konkursbegjæring får bedrifter som kan betale ut fingern og betaler asap. Kan de ikke betale så er de konkurs....

Info om hvordan du kan ta saken selv også, dersom du ikke er medlem i fagforening http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...