Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hastigheten på det trådløse internettet

Anbefalte innlegg

Hei :)

For en uke siden fikk vi 300/300 fiber, men laptopen min fikk ikke raskere enn ca 80 mbits.

Det er greit nok, for nettverkskortet mitt støtter ikke 5 ghz sann jeg har forstått det.

Men før jeg fant ut av det så lastet jeg ned litt forskjellige nettverksdrivere fra lenovo sin hjemmeside i håp om å finne 5ghz-netterket, og nå får jeg ikke raskere enn 20 mbit. Noen som vet hva jeg må gjøre for å iallefall få tilbake de 80 mbit som jeg hadde før jeg begynte å rote med drivere?  Har oppdatert driveren sånn at jeg har den nyeste driveren, men får fortsatt ikke raskere enn 20 mbit.

Litt rotete skrevet, men tar i mot all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd alt fra systemgjennopprettning til tilbakestilling av drivere?

Verstefall må du reinstallere windows.

Som jeg selv merker hvis det blir driverproblemer.

Du trenger ikke egen driver for 5 ghz nettet da det skal fungere om du har valgt riktig driver i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I Windows kan man rulle tilbake drivere. Normalt sett kan ikke drivere gi deg 5GHz hvis ikke kortet er laget for 5GHz.

LVfmCM0WS5GoxgghIS0OXw.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det ikke funker med "Roll Back Driver", så kan du på samme plassen forsøke med "Uninstall Device". Da sletter du driveren, og når du etterpå (i menyen som ligger bak der) høyreklikker på "Network Adapters" og velger noe i duren av "Search for hardware drivers" (fritt etter hukommelsen) så vil den installere driveren til nettverkskortet fra Windows sin oversikt. Det er sannsynligvis samme driver som du startet med.

Kan det være det har blitt gjort andre endringer enn å prøve ulike drivere? Når du sier at du ikke får høyere enn 20Mbit mistenker jeg at det nå er g-standarden for WiFi som brukes istedenfor n-standarden. 

Med g-standarden stopper normalt overføringshastigheten på såvidt over 20Mbps, mens med n-standarden stopper det ofte på 70-80Mbps.

Det er en endring som normalt gjøres på det trådløse aksesspunktet (som oftest ruteren). Så sjekk innsillingene for 2,4GHz på den, og sjekk hvilken standard den er satt til å bruke.

En annen vanlig årsak til at man "plutselig" får dette problemet, er at et aksesspunkt kun kan bruke 1 av trådløsstandardene pr. frekvens av gangen, og de vil tilpasse seg enhetene som kobler til. Det betyr at om en enhet som ikke støtter n-standarden, men bare g-standarden kobler seg til 2,4GHz-nettet, vil alle andre enheter på 2,4GHz nettet bruke g-standarden også. Ofte vi man måtte restarte ruteren for å få den til å bruke n-standarden igjen, forutsatt at den enheten uten støtte for denne ikke kobler til igjen.

For å sjekke hvilken standard som er i bruk, kan du på PCen åpne CMD/Ledetekst/Powershell/Command Prompt skrive: 
netsh wlan show interfaces
Sjekk hva som står etter "
Radio type". 802.11g = g-standard. 802.11n = n-standard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...