Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Har leid inn et firma for å bygge ut og skifte tak hjemme hos meg. Har aldri oppfattet samarbeidet som problematisk, men snekkerne har kommet og gått, og vært vekke i perioder på dagesvis. Dette medførte selvfølgelig at prosjektet ble veldig forsinket, nærmere et halvt år. Iløpet av takskiftingen var de også slurvent ifht å sikre taket, så det var lekkasje flere plasser inne hos meg som gjorde at takplatene ble ødelagte. Jeg ble lovet kompensasjon. Problemet mitt er som følge. I hele mars og april var ene snekkeren ( de er tre ) sporadisk innom og gjorde arbeid hos meg. De har arbeidsbrakka stående ute på mi tomt, tilkoblet min strøm. Jeg ser de andre to hver dag i brakka på morgenen, og innom for å innta lunsj. Men de gjorde ikke arbeid hos meg, selvom det var lite som gjensto. Jeg var for beskjeden til å si ifra, så jeg lot dem holde på.Så skjedde en dag i mai at jeg fikk to regninger i handa. Regningene skulle angivelig ha vært tilsendt meg, men jeg har ikke fått dem. Jeg titter på regnignene og så at de var forfalt for en måned siden. Jeg tok imot dem, og siste snekkeren sa til meg var at han kommer innom dagen etter. Han håper jeg ikke er hjemmet, fordi han kommer til å støve en del. Dette var siste gangen jeg så ham.Jeg avventet med å betale disse to regningene, fordi jeg samme kvelden gikk gjennom kontrakten og skrev ned noen spørsmål jeg ville stille ham. Da han ikke kom dagen etter, slik han sa, ventet jeg noen dager til. Før jeg visste ordet av det ble jeg møtt av en ukjent fremmed på trappa mi en morgenen, med beskjed om å betale. Jeg som alenemor ble nok så forskrekket, og mistete fullstendig munn og mæle. Mannen visste seg å være styreleder for håndverkerfirmaet, og han skjelte meg regelrett ut for ikke å ha betalt og at firmaet hans går nå konkurs og guttene var uten jobb. Han påstår jeg har vært umulig å komme i kontkat med (jeg har hjemmekontor, og er hjemme stort sett hverdag) Han påstår sågar at det er gitt beskjed til meg at arbeidet hos meg skulle stoppes opp, og selv da tok jeg ikke kontakt. Og nå var det nok. Jeg fikk ikke sagt så mye som et sukk før han forsvant igjen. Hele dagen gikk jeg og funderte på dette, helt til jeg fant ut at jeg var nødt til å skrive et brev. Jeg var nokså ydmyk og beklaget at det har oppstått en del misforståelser. Jeg fortalte at jeg ante ikke at det skulle ha kommet melding til meg om arbeidsstopp, og jeg forstår heller ikke hvordan det var mulig å ikke ha oppnådd kontakt med meg, da jeg både jobbet hjemme, og stort sett alltid tilgjengelig på telefon. Jeg takket for arbeidet de har gjort men jeg hadde en del spørsmål ifht regningene, og derfor har holdt igjen betalingen. Jeg listet opp bla om forsinkelsen i arbeidet, takplatene, at jeg har motatt en del regninger direkte fra leverandør som jeg vil forsikre at de ikke tok med i sine kalkyler, derfor ønsket jeg spesifisering på regningen. Svaret på korrespondansen kom ganske fort. Men du verden så frekt har jeg aldri blitt behandlet. Mannen anklaget meg rett og slett for å være en kjeltring som lyg og kom med usanne påstander. Jeg har vært utilgjengelig for kontakt for å slippe unna regningene mine. Jeg kjente at jeg ble regelrett forbannet og skrev et svar tilbake om at jeg vil frabe at et seriøst firma skal behandle kundene på den måten bare fordi de tilfeldigvis ønsket svar på noen uskyldige spørsmål. Jeg ba atter en gang om svar på mine hendelser, og pga ubehageligheteene som jeg kjente på da ønsket jeg også å heve avtalen vår.(Jeg måtte hyre andre for å gjøre ferdig jobben og k ettertid så jeg at jeg manglet både pipehatt og takstige, som jeg har måtte bestille og fått montert. ) 3 uker gikk uten at jeg hørte noe, men så kom inkassokravet. Ingen svar på mine henvendelser, og ingen forandring på regningen. I fortvilelsen søkte jeg på forbrukerrådets sider og fant mal til klagebrev. Jeg skrev på nytt til firmaet, og satte fram mine spørsmål, og nevnte nå også om at jeg har måtte ty til andre håndverker og også bestille my takstige samt pipehatt. Noe som var tatt fra meg uten at jeg visste om det. Jeg ba om at inkassokravene ble stoppet til vi har kommet til enighet. Igjen fikk jeg et frekt brev tilbake der det nærmest antydes at alt er oppspinn fra min side, det anbefales også at jeg skal skaffe juridisk bistand, og inkassokravene ble ikke stoppet. Jeg kan ikke bare hyre inn noen til å fullføre arbeiet fordi jeg har ikke gitt beskjed om at arbeidsforhold er avsluttet. De stiller spørsmål til hvorfor jeg betaler noe direkte til leverandør uten å ha konferert med de først. Altså, kort sagt, min feil, min feil, min feil.... Jeg ønsket i utgangpkt bare svar på noen spørsmål som jeg mener jeg er berettiget som kunde å spørre om. Men nå kjenner jeg meg rimelig forbannet, og lurer på om firmaet prøver å skremme meg til å betale noe som de ikke egentlig har krav på. Noen som har noe gode råd????? Endret 7. juli 2017 av Jarmo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Bestrid kravet til inkassobyrået og snakk med en advokat Lenke til kommentar
Xenophia Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 som nevnt over ta kontakt med inkasso byrået og bestrid kravet, dette er viktig å få gjort så fort som mulig da inkasso selskapet må fryse kravet frem til det det har kommet en avklaring slik at du ikke får flere overaskelser fra de 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Har leid inn et firma for å bygge ut og skifte tak hjemme hos meg. Har aldri oppfattet samarbeidet som problematisk, men snekkerne har kommet og gått, og vært vekke i perioder på dagesvis. Dette medførte selvfølgelig at prosjektet ble veldig forsinket, nærmere et halvt år. Iløpet av takskiftingen var de også slurvent ifht å sikre taket, så det var lekkasje flere plasser inne hos meg som gjorde at takplatene ble ødelagte. Jeg ble lovet kompensasjon. Problemet mitt er som følge. I hele mars og april var ene snekkeren ( de er tre ) sporadisk innom og gjorde arbeid hos meg. De har arbeidsbrakka stående ute på mi tomt, tilkoblet min strøm. Jeg ser de andre to hver dag i brakka på morgenen, og innom for å innta lunsj. Men de gjorde ikke arbeid hos meg, selvom det var lite som gjensto. Jeg var for beskjeden til å si ifra, så jeg lot dem holde på. Så skjedde en dag i mai at jeg fikk to regninger i handa. Regningene skulle angivelig ha vært tilsendt meg, men jeg har ikke fått dem. Jeg titter på regnignene og så at de var forfalt for en måned siden. Jeg tok imot dem, og siste snekkeren sa til meg var at han kommer innom dagen etter. Han håper jeg ikke er hjemmet, fordi han kommer til å støve en del. Dette var siste gangen jeg så ham. Jeg avventet med å betale disse to regningene, fordi jeg samme kvelden gikk gjennom kontrakten og skrev ned noen spørsmål jeg ville stille ham. Da han ikke kom dagen etter, slik han sa, ventet jeg noen dager til. Før jeg visste ordet av det ble jeg møtt av en ukjent fremmed på trappa mi en morgenen, med beskjed om å betale. Jeg som alenemor ble nok så forskrekket, og mistete fullstendig munn og mæle. Mannen visste seg å være styreleder for håndverkerfirmaet, og han skjelte meg regelrett ut for ikke å ha betalt og at firmaet hans går nå konkurs og guttene var uten jobb. Han påstår jeg har vært umulig å komme i kontkat med (jeg har hjemmekontor, og er hjemme stort sett hverdag) Han påstår sågar at det er gitt beskjed til meg at arbeidet hos meg skulle stoppes opp, og selv da tok jeg ikke kontakt. Og nå var det nok. Jeg fikk ikke sagt så mye som et sukk før han forsvant igjen. Hele dagen gikk jeg og funderte på dette, helt til jeg fant ut at jeg var nødt til å skrive et brev. Jeg var nokså ydmyk og beklaget at det har oppstått en del misforståelser. Jeg fortalte at jeg ante ikke at det skulle ha kommet melding til meg om arbeidsstopp, og jeg forstår heller ikke hvordan det var mulig å ikke ha oppnådd kontakt med meg, da jeg både jobbet hjemme, og stort sett alltid tilgjengelig på telefon. Jeg takket for arbeidet de har gjort men jeg hadde en del spørsmål ifht regningene, og derfor har holdt igjen betalingen. Jeg listet opp bla om forsinkelsen i arbeidet, takplatene, at jeg har motatt en del regninger direkte fra leverandør som jeg vil forsikre at de ikke tok med i sine kalkyler, derfor ønsket jeg spesifisering på regningen. Svaret på korrespondansen kom ganske fort. Men du verden så frekt har jeg aldri blitt behandlet. Mannen anklaget meg rett og slett for å være en kjeltring som lyg og kom med usanne påstander. Jeg har vært utilgjengelig for kontakt for å slippe unna regningene mine. Jeg kjente at jeg ble regelrett forbannet og skrev et svar tilbake om at jeg vil frabe at et seriøst firma skal behandle kundene på den måten bare fordi de tilfeldigvis ønsket svar på noen uskyldige spørsmål. Jeg ba atter en gang om svar på mine hendelser, og pga ubehageligheteene som jeg kjente på da ønsket jeg også å heve avtalen vår. (Jeg måtte hyre andre for å gjøre ferdig jobben og k ettertid så jeg at jeg manglet både pipehatt og takstige, som jeg har måtte bestille og fått montert. ) 3 uker gikk uten at jeg hørte noe, men så kom inkassokravet. Ingen svar på mine henvendelser, og ingen forandring på regningen. I fortvilelsen søkte jeg på forbrukerrådets sider og fant mal til klagebrev. Jeg skrev på nytt til firmaet, og satte fram mine spørsmål, og nevnte nå også om at jeg har måtte ty til andre håndverker og også bestille my takstige samt pipehatt. Noe som var tatt fra meg uten at jeg visste om det. Jeg ba om at inkassokravene ble stoppet til vi har kommet til enighet. Igjen fikk jeg et frekt brev tilbake der det nærmest antydes at alt er oppspinn fra min side, det anbefales også at jeg skal skaffe juridisk bistand, og inkassokravene ble ikke stoppet. Jeg kan ikke bare hyre inn noen til å fullføre arbeiet fordi jeg har ikke gitt beskjed om at arbeidsforhold er avsluttet. De stiller spørsmål til hvorfor jeg betaler noe direkte til leverandør uten å ha konferert med de først. Altså, kort sagt, min feil, min feil, min feil.... Jeg ønsket i utgangpkt bare svar på noen spørsmål som jeg mener jeg er berettiget som kunde å spørre om. Men nå kjenner jeg meg rimelig forbannet, og lurer på om firmaet prøver å skremme meg til å betale noe som de ikke egentlig har krav på. Noen som har noe gode råd????? Typisk skrevet av en advokat! Angrep er den beste form for forsvar. Dette er ikke et råd til noe som helst fra meg! Vent på svar fra Krikkert eller Herr Brun Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Inkassokravet kom ikke fra et inkassobyrå, det kommer fra firmaet selv. Og brevet er ikke skrevet av en advokat, men av styrerlederen. 2 Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Det som er frustrerende her er at jeg får ikke svar på noe av det jeg spør om. Han svarer på alt annet enn det jeg egentlig spør om. Han mener ifølge loven kan jeg ikke holde tilbake så stor en sum, men jeg synes ikke det er urimelig med tanke på all kompensasjon jeg egentlig er berettiget til. Jeg er redd hvis jeg betaler, så får jeg aldri noe refundert når det kommer til stykke. 2 Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Noen som vet om telenor kan kjøre ut logg på spesifikke numre? Slik at jeg kan bevise svart på hvitt at dem ikke har lontaktet meg hverken på telefon eller sms slik de påstår de har gjort. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Noen som vet om telenor kan kjøre ut logg på spesifikke numre? Slik at jeg kan bevise svart på hvitt at dem ikke har lontaktet meg hverken på telefon eller sms slik de påstår de har gjort. De kan de gjøre, men ikke til andre enn politiet... Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Skriv at du bestrider kravet grunnet mangler og skader. Og at uavhengig takst vil bli hentet inn for å vurdere nevnte mangler og skader før eventuelt faktura blir betalt, da du ikke har kunnskap til verdivurdere dette selv. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Har du noen bilder av huset og taket, hvor du kan dokumentére at pipehatt og takstige faktisk er stjålet? I så fall har du i hvert fall noe bevis.Jeg tipper at loven tar forbrukeren mést i forsvar, men det er ingen vanntett sak fra begynnelsen av. Jeg ville uansett kjørt 100% sak. Det kan ikke dreie seg om småpenger allerede, jeg tipper titusener. Hvis du bare betaler, så virker det jo som at du igjen må leie inn nye håndverkere for å gjøre ferdig jobben, og da kan jo hvilke som helst overraskelser dukke opp, det kan igjen ende med titusener. Å kjøre en sånn sak fullt ut blir sikkert en kostnad i i hundretusenkroners-klassen, for begge sider.Jeg synes det er helt riktig å bestride alle krav, til du enten har fått dette firmaet til å enten komme og rette opp i jobben og gjøre "så godt de kan" .. eller droppe alle utgifter. Dét må en domstol avgjøre, og da må du være villig til å kjøre løpet fullt ut. Om du vil få gehør i dine "påstander" (jeg har ingen tvil om at de er sanne), om at de har trenért saken, stjålet ting og brukt hersketeknikker, er svært vanskelig å svare på. Det virker uansett for oss som "menigfolk" svært tvilsomt og uprofesjonelt angående firmaets metoder, ut fra hva du beskriver. Det vanlige er at de gjør jobben og viser deg hva de gjør, og forklarer underveis, sånn at du føler deg trygg på hva du får. Dét har tydeligvis ikke skjedd her.Ja, vent på svar fra Krikkert. Han er svært dyktig. Endret 7. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Som sagt få en takst på dette før du betaler noe som helst, du har ingen forutsetning for å vite at dette er forskriftsmessig utført. For alt du vet må kanskje alt rives og gjøres på nytt. 1 Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Uffameg, kjenner det går kaldt nedover ryggen med tanke på det kan være mye som kan være ikke iorden?? håper ikke det, men jeg skal nok få det taksert allefall for sikkerhets skyld. Takk for tipset. Når sant skal sies, selvom de foreslår å komme for å rette opp eller gjør ferdig jobben som en løsning, veit jeg ikke om jeg ønsker det. De har vært så frekk og opptrådt så truende at jeg gremmes bare med tanke på å ha dem.i hus. . At ikke de forstår at folk blir redd av at noen kommer illsint og truer deg på trappa for å kreve betaling på en slik måte. Synes det er så unødvendig. 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Du nevnte forsinkelser. Stod det i avtalen når arbeidet skulle bli utført? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63 Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Ja, det sto sluttdato nårtid arbeidet skulle vært ferdigstilt. De er 6mnd forsinket. Men de påstår det har noe med været å gjøre og at jeg har selv gått med på at de skulle bruke den tida de trengte, noe jeg er helt uenig i. Været har ikke vært til hinder på en slik måte at det skulle tilsi et halvt års forsinkelser. Og jeg har slettes ikke vært i noe rorm for diskusjon om at ferdigstillelsesdato kunne forskyves. Endret 7. juli 2017 av Shhhhhh 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Send en innsigelse på kravet og få sendt det over til forliksrådet selv om du taper koster det under 2000.- i mellom tiden samle inn alt du kan av dokumentasjon få tatt en takst på arbeid, skader og hva som gjenstår og ta med jurist til forliksrådet 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Ihht inkassoloven kan ikke bestrider krav sendes til inkasso. Altså må de stoppe inkassosaken og evt sende en forliksklage. Det er alternativene man har når man ikke blir enige. Trekke saken, eller sende den til forliksrådet uten inkassosalær. Dette er de valgene de kan bruke og jeg ville gjort de oppmerksom på det. Er klaver over 120 000, kan det bli henvist til tingretten om forliksrådet ikke føler seg kompetent til å avgjøre, men som oftest gjør de det. Så lenge du argumenterer godt for hvorfor du ikke skal betale det fulle beløp, så har du en god sjanse til å få det igjennom. Og du trenger ikke advokat for å møte opp i forliksrådet. Dersom partene har samme verneting, så får ikke advokaten bli med inn heller. Anonymous poster hash: a536f...3b6 Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 10. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2017 Takk alle for gode råd. Har i dag skrevet atter et brev til firmaet om mine synspunkter og henviste til inkassloven. Jeg krevde spesifisert regning fra deres side, noe som står svart på hvitt i kontrakten at jeg har krav på før regningen betales. Jeg presiserte at jeg ikke ønsket å gjøre ting vanskelig, men jeg trengte å være på den sikre siden. Jeg skrev også at jeg kom til å leie inn takstmann for å se på arbeidet som er gjort, arbeidet som gjenstår og at han også kan estimere en sum for skadene på takplatene slik at vi har en sum å gå etter. Hvis ikke noe av dette hjelper, er det som dere sier, forliksrådet. Jeg får legge frem saken så godt som jeg kan. Av erfaring er det heldigvis slik at ærligheten varer lengst. Så det blir verst for dem å forklare seg, tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvilket firma er dette, stort/lite, gammelt/nytt, velrennomert? Hvordan fant du dem osv. I bunnen av rangstigen på jobbene er det gjerne mye useriøst. De store er selvgående og får jobber pga godt rykte, kjentskaper og store anbud, mens de små må klare seg på privatmarkedet. Lenke til kommentar
Shhhhhh Skrevet 13. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2017 Nå skal jeg være litt forsiktig med å navngi firmaet, men det er et lite firma drevet av far og sønn her i tettstedet der jeg bor. Var en venn av meg som fikk tak i snekkeren til et lite oppdrag jeg hadde i utgangspunktet, men så virket mannen hyggelig og jeg ga han et større oppdrag etterhvert. Jeg innrømmer jeg vet svært lite den dag idag hva slags renome de har. Har generelt aldri hørt om de før dem begynte hos meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå