Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Hvor lenge er kyssesyken smittefarlig?

Utah

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde igår samleie med ei jeg traff på byen. Fant idag ut at hu hadde kyssesyken i januar. Hu er jo naturligvis frisk nå, men på nett står det at sykdommen smitter i 18 mnd etterpå??? Veldig mange forskjellige svar på dette ser jeg. Apotek 1 og lommelegen sier man skal unngå kyssing så lenge man er syk, mens andre kilder skriver 18 mnd. Noen her som har peiling?

Endret av Utah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lest deg opp med i stort sett korrekte fakta. Siden mononukleose generelt er lite smittsomt, er det liten fare for smitte av andre ved vanlig sosial omgang. Det anbefales å unngå deling av spytt i akutt fase (de første 4-6 ukene etter man ble syk), og kanskje også i noen uker deretter. Noen kan skille ut virus i mer enn 18 måneder, men det finnes det ikke forskning som tilsier at det er nødvendig med så lang avholdenhet fra intim kontakt. Det er tillatt å gi blod etter 6 måneder, noe som tilsier at du er ganske safe.

God bedring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har lest deg opp med i stort sett korrekte fakta. Siden mononukleose generelt er lite smittsomt, er det liten fare for smitte av andre ved vanlig sosial omgang. Det anbefales å unngå deling av spytt i akutt fase (de første 4-6 ukene etter man ble syk), og kanskje også i noen uker deretter. Noen kan skille ut virus i mer enn 18 måneder, men det finnes det ikke forskning som tilsier at det er nødvendig med så lang avholdenhet fra intim kontakt. Det er tillatt å gi blod etter 6 måneder, noe som tilsier at du er ganske safe.

God bedring.

Tusentakk for svar! Det betydde mye! Får prøve å senke hypokonderskuldrene mine litt. Regner forøvrig med at jeg får HIV på bussen imorgen, så blir nok å lage ny tråd om ikke så lenge!

Endret av Utah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kyssesyken sitter lenge i kroppen, jeg fikk forbud mot å trene når jeg hadde det. Hvis du plutselig får den verste hodepinen noensinne og føler deg som crap så vet du hvorfor.

Hu jeg var med ble erklært frisk av legen i februar vet jeg ihvertfall. Håper ikke jeg er smittet så lenge etter. Ringte legen, som sa han ikke så noen vits i å sjekke meg.. Tror jeg er syk hele tiden, så ekke bare bare, haha :)

Lenke til kommentar

Tusentakk for svar! Det betydde mye! Får prøve å senke hypokonderskuldrene mine litt. Regner forøvrig med at jeg får HIV på bussen imorgen, så blir nok å lage ny tråd om ikke så lenge!

Årets beste kommentar fra en TS i helsekategorien :lol:

+7

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...