Gå til innhold

Hvilken nettverkskabel for oppsett av 1 gigabit + HDMI over CAT6 ute og inne?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et hus fra 1800-tallet der det er forholdsvis dårlig opplegg for nettverk og lyd/bilde, av naturlige årsaker. :rofl: Planen min er å kjøpe et kroneverktøy og en bunke med doble CAT6-vegguttak og så legge alt fra en sentral i kjelleren, der jeg skal ha forsterkere til lyden, server, media-pc og  paraboltner. Så bruker jeg et par HDMI-splitere, noen fjernstyre HDMI-switcher og noen billige HDMI over CAT6-bokser fra eBay som jeg har veldig god erfaring med. Og til slutt setter jeg opp en plate som "patchepanel", med vegguttak. Da kan jeg føre både HDMI  og nettverk til hvert rom, i hver sitt uttakk på det doble vegguttaket. Kabelen må gå opptil 15 meter utendørs, men jeg har planlagt å samle dem oppunder nederste kledningsbord, eller eventuelt bygge en horisontal kasse til dem. Veggene har vertikalt panel. Fordelen her er at jeg slipper å knote med å terminere med vanlige nettverksplugger, og ikke minst kan enheter flyttes rundt i rommet hvis nødvendig ved å bruke en kortere eller lengre innvendig patchekabel.

Hva slags nettverkskabel bør jeg satse på til selve trekkingen? Skjermet eller uskjermet, og spesiell utendørskabel eller helt vanlig kabel? Biltema, Jula og Clas har jo sine greier, men det må jo være solid for å presse den ned i uttakene, og det er ikke alle sammen. Jeg vil også ha noe som er hvitt så det blir minst mulig synlig der det går oppover veggen (noe som vil skje i et smug, eller smoi som det heter i Mandal), men likevel vil jeg ha det så lite synlig som mulig. Jeg syns denne ser grei ut, men den er jo uskjermet og ikke spesielt beregnet på utendørsbruk, så vidt jeg kan se:

http://www.clasohlson.com/no/Deltaco-100-m-C6-nettverkskabel/38-8009

Men vil den likevel funke greit? Det burde ikke være så veldig mye støykilder i huset, blant annet er det bare én varmepumpe, og resten er enten elektrisk gulvvarme eller oljeradiatorer og vedovner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke garantere noe, men du vil neppe slite med støy med mindre kabelen legges via 3-fasen i sikringsskapet. Skjermede kabler er stort sett beregnet på bruk i kabelbro med grove tilførsler. UTP holder "alltid" i private installasjoner.  

Du har et lite dilemma med å legge utendørs, fordi at man for å få det peneste resultatet bør bruke stiftepistol, men dette gjør at kappen ofte sprekker med tiden. I tillegg er det egentlig fy-fy hvis man skal følge boka. TC er mere synlig, men har lite belastning. Prøv å ha så få svinger som mulig. 

Lykke til med trekkingen!

Lenke til kommentar

Angående kabelen kan du vel bruke omtrent hva som helst av Cat6 vil jeg tro uten noen problemer med støy. Men siden kablene skal gå noen meter utendørs så ville jeg gått for en kanalløsning. Med mindre du vil bruke kabel med UV-bestandig kappe. Tror ikke vanlig datakabel har det. Det vil såklart holde en del år, men når kappa blir sprø og vann lekker inn så blir det trøbbel etter hvert. Da slipper man også å klamre, og man får ikke et slikt "klyp" hver 25-ish cm. Kanal kan du gå for hele veien egentlig, da du får de i alle slags størrelser og utforming. Jeg vil si en minikanal er mye penere enn datakabel klamret på list.

Lenke til kommentar

Takk! Jeg skal ikke via noe sikringsskap, nei. Så da bør uskjermet holde. Og ja, jeg har tenkt på en form for kanal, enten i form av at jeg tar løs et ytterbord fra kledningen og legger trekkerør i det, eller i form av plastkanaler som jeg stifter fast inntil ytterbordet (selvklebende holder vel neppe utendørs, tror jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...