johome Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Vektberegningene er for øvrig noget på trynet. Hadde det stått 1,5 til 2 ganger så mye, så skulle jeg vært tilbøyelig til å være enig. Du klarer å skvise Panasonic 12-35 f/2,8, 35-100 f/2,8, 20mm f/1,7 og en GF-9 inn på rett over ett kg, men da har du ikke akkurat det best balanserte oppsettet. Personlig ville jeg lagt på 200 g og fått søker og bedre grep med GX8. Hvorfor anbefaler du GX8 og ikke G80 som er nyere og har stabilisering i huset som er mye bedre ? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hm, det er jo ikke en eneste butikk i landet som har X100F på lager, så det er ikke så enkelt å skaffe seg den til ferien. Det gjelder å følge med på aktuelle butikker hver eneste "jævla" dag (ja nesten hver time) hvis man vil ha seg en X100F. Jeg fikk min i posten for en uke siden, fra Japan Photo, og det jeg erfarte etter å ha fulgt med i noen uker var at det ikke var godt nok å følge med statusen på prisjakt/prisguiden. Hvis statusen på Prisjakt viste lagervare så var det likevel ikke på lager på butikkenes nettsider. Kameraet går som varmt hvetebrød slik at disse guidene ikke får tid til å oppdatere seg før det er utsolgt igjen Da jeg vant i "X100F-lotteriet", så viste prisjakt og prisguide at ingen hadde det inne, listen over kamera (kompakt) hos JP viste at det ikke var inne, men da jeg likevel gikk videre til siden til X100F (svart) så viste det at det var på lager. Jeg var raskt til å bestille. De fikk sannsynligvis flere enn ett kamera inn den gangen for i noen få timer etter mitt kjøp så viste det at JP hadde inne både svart og sølv, men det var ikke mange timene før statusen igjen var "ikke på lager". Jeg snakket med min kontakt i Fuji Nordic, som kunne fortelle at hele Skandinavia får langt færre eksemplarer enn de for tiden kunne solgt. Vi er så lite marked at vi ikke prioriteres, selv om vi er relativt kjøpesterke "pr hode". Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 Hvorfor anbefaler du GX8 og ikke G80 som er nyere og har stabilisering i huset som er mye bedre ?Det er 60 gram som skiller dem, så det er ikke som det har så mye å si for sammenligningen. Skal jeg ha en elektronisk søker, så vil jeg ha så bra som jeg kan få, og GX8 har en betraktelig bedre søker enn GX80. Pluss at grepet på GX8 faller i kategorien "i minste laget" og ikke "ubrukelig lite" som lillebroren. Jeg har ganske store hender. Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Skal jeg ha en elektronisk søker, så vil jeg ha så bra som jeg kan få, og GX8 har en betraktelig bedre søker enn GX80. Vet at søkeren på GX80 er betydelig mindre , men det var jo ikke den jeg refererte til , men G80 som har omtrent like stor søker som GX8 Endret 10. juli 2017 av johome 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. juli 2017 Del Skrevet 10. juli 2017 (endret) Vet at søkeren på GX80 er betydelig mindre , men det var jo ikke den jeg refererte til , men G80 som har omtrent like stor søker som GX8Og folk klager over Nikon sin navngivning? G80 er sikkert et utmerket kamera. Jeg har ikke fulgt så nøye med. Drit i den litt tilfeldig valgte anbefalingen basert på hva som var tilgjengelig sist jeg fulgte med på Panasonic og se poenget mitt: Hvis du skal minimere vekten på kamerahuset, så funker ikke formfaktoren så veldig godt sammen med den mer proffe optikken. Da er det ofte mer ergonomisk med litt større kamerahus, men da ryker også noe av vektfordelen. Endret 10. juli 2017 av Sutekh Lenke til kommentar
polljen Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Hm, det er jo ikke en eneste butikk i landet som har X100F på lager, så det er ikke så enkelt å skaffe seg den til ferien. Det gjelder å følge med på aktuelle butikker hver eneste "jævla" dag (ja nesten hver time) hvis man vil ha seg en X100F. Jeg fikk min i posten for en uke siden, fra Japan Photo, og det jeg erfarte etter å ha fulgt med i noen uker var at det ikke var godt nok å følge med statusen på prisjakt/prisguiden. Hvis statusen på Prisjakt viste lagervare så var det likevel ikke på lager på butikkenes nettsider. Kameraet går som varmt hvetebrød slik at disse guidene ikke får tid til å oppdatere seg før det er utsolgt igjen Da jeg vant i "X100F-lotteriet", så viste prisjakt og prisguide at ingen hadde det inne, listen over kamera (kompakt) hos JP viste at det ikke var inne, men da jeg likevel gikk videre til siden til X100F (svart) så viste det at det var på lager. Jeg var raskt til å bestille. De fikk sannsynligvis flere enn ett kamera inn den gangen for i noen få timer etter mitt kjøp så viste det at JP hadde inne både svart og sølv, men det var ikke mange timene før statusen igjen var "ikke på lager". Jeg snakket med min kontakt i Fuji Nordic, som kunne fortelle at hele Skandinavia får langt færre eksemplarer enn de for tiden kunne solgt. Vi er så lite marked at vi ikke prioriteres, selv om vi er relativt kjøpesterke "pr hode". Og akkurat NÅ så er det ett eksemplar hos Scandinavian Photo i Møllergata (iflg nettsidene deres) Og en knapp time senere så var det borte! Endret 11. juli 2017 av polljen Lenke til kommentar
MRN Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Dårlig og mangelfull test. Hvis alt klaffer, så går jeg til innkjøp av en TZ80 i dag. Vurderte TZ70 mot TZ80, og tenker jeg går for TZ80. Hadde TZ30 som en i familien arva - i bytte mot TZ40, som bare forsvant for meg da jeg var på TG i år. (Tror ingen stjal kameraet, men kameraet er altså bare borte...) Så det er på tide med ny, og valget faller altså på samme merke og type, bare litt nyere og forhåpentligvis bedre. Leser at TZ70 har timelapse, mens TZ40 ikke hadde det, og det er noe som har vært vekke fra mange kameraer sikkert. Vanskelig å programmere noe sånt. Lenke til kommentar
Milarwen Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Mitt personlige tips er å se på bruktmarkedet, for å få bestenotering for pengene sine. Eksempel er Nikon D7100 til 4500 - 5000 kr, og et Sigma 50-150 mm F2.8 objektiv til rundt 2000 kr. Dette er perfekt til nybegynnere som ønsker å vokse med egne ferdigheter, og ha allsidighet når de tar bilder. Så kan heller skiftet til fullformat komme når det å ta bilder har blitt en fast greie. Edit: Eksempelbilde tatt med generasjonen før, Nikon D7000 og nevnte objektiv. Har sett på et brukt Sony A37, er det et greit kamera for en totalt nybegynner? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Mitt personlige tips er å se på bruktmarkedet, for å få bestenotering for pengene sine. Eksempel er Nikon D7100 til 4500 - 5000 kr, og et Sigma 50-150 mm F2.8 objektiv til rundt 2000 kr. Dette er perfekt til nybegynnere som ønsker å vokse med egne ferdigheter, og ha allsidighet når de tar bilder. Så kan heller skiftet til fullformat komme når det å ta bilder har blitt en fast greie. Edit: Eksempelbilde tatt med generasjonen før, Nikon D7000 og nevnte objektiv. Har sett på et brukt Sony A37, er det et greit kamera for en totalt nybegynner? Det kommer helt an på prisen. Sony A37 konkurrerer direkte med andre kameraer fra 2012, f. eks. Nikon D3200. Disse finner en på Finn i underkant av 2000 kr. Personlig så synes jeg at 4000 kr på bruktmarkedet er sweetspot, fordi en da får et kamera i 7000-serien som har alt en trenger av ergonomi - hjul, knapper og display. Det føles mer som et voksent kamera med skikkelig navigering og grep. I tillegg om en velger brukt, bør en vurdere litt utifra hva det finnes av objektiver tilgjengelig. Objektivet er langt viktigere enn kamerakroppen for god bildekvalitet. Du finner langt mer fra Nikon og Canon, enn for Sony på Finn. Lenke til kommentar
Milarwen Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Det kommer helt an på prisen. Sony A37 konkurrerer direkte med andre kameraer fra 2012, f. eks. Nikon D3200. Disse finner en på Finn i underkant av 2000 kr. Personlig så synes jeg at 4000 kr på bruktmarkedet er sweetspot, fordi en da får et kamera i 7000-serien som har alt en trenger av ergonomi - hjul, knapper og display. Det føles mer som et voksent kamera med skikkelig navigering og grep. 4000 er i grunn litt for mye. Det spesifke kameraet jeg har sett på har jeg mulighet til å hente selv og se på før jeg betaler og prisen er 1000kr, noe jeg syns virket mye kamera for pengene. Om jeg noen gang trenger flere objektiver, så kan man jo alltids oppgradere? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Om jeg noen gang trenger flere objektiver, så kan man jo alltids oppgradere?Mnja. Du bør være obs på at a37 er ikke samme system som de fleste av systemkameraene til Sony. Sony har to systemer. De har det speilløse systemet sitt som bruker E-fatning (med modeller som pleide å hete NEX-ettellerannet), og så har du den eldere A/Alpha-fatningen, som er en speilrefleksfatning som Sony opprinnelig kjøpte fra Minolta. De to fatningene er svært forskjellige og i utgangspunktet ikke kompatible (men du kan bruke A-optikk på E-fatning med en adapter). For å gjøre forvirringen komplett, så har Sony i senere år begynt å bruke Alpha- navnet på modeller tilhørende begge systemene. A37 er et SLT-hus (en slags kvasi-speilrefleks men med elektronisk søker) med A-fatning. Du får nok fremdeles kjøpt en del av optikken Sony laget med A-fatning, men det er ikke noe Sony satser nevneverdig på lenger så ikke forvent å finne noe stort utvalg i butikkene. I tillegg kan du bruke Minolta-optikk, men da må du tråle bruktmarkedet. Personlig ville jeg ikke kjøpt meg inn i A-fatningen som nybegynner, rett og slett fordi den ikke er under videre utvikling. Det lages en del kamerahus, men de er nok mest interessante for dem som allerede er i besittelse av en del optikk. Endret 11. juli 2017 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
Milarwen Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Om jeg noen gang trenger flere objektiver, så kan man jo alltids oppgradere?Mnja. Du bør være obs på at a37 er ikke samme system som de fleste av systemkameraene til Sony. Sony har to systemer. De har det speilløse systemet sitt som bruker E-fatning (med modeller som pleide å hete NEX-ettellerannet), og så har du den eldere A/Alpha-fatningen, som er en speilrefleksfatning som Sony opprinnelig kjøpte fra Minolta. De to fatningene er svært forskjellige og i utgangspunktet ikke kompatible (men du kan bruke A-optikk på E-fatning med en adapter). For å gjøre forvirringen komplett, så har Sony i senere år begynt å bruke Alpha- navnet på modeller tilhørende begge systemene. A37 er et SLT-hus (en slags kvasi-speilrefleks men med elektronisk søker) med A-fatning. Du får nok fremdeles kjøpt en del av optikken Sony laget med A-fatning, men det er ikke noe Sony satser nevneverdig på lenger så ikke forvent å finne noe stort utvalg i butikkene. I tillegg kan du bruke Minolta-optikk, men da må du tråle bruktmarkedet. Personlig ville jeg ikke kjøpt meg inn i A-fatningen som nybegynner, rett og slett fordi den ikke er under videre utvikling. Det lages en del kamerahus, men de er nok mest interessante for dem som allerede er i besittelse av en del optikk. Jeg mente oppgradere til et annet kamera. Enn så lenge trenger bare et objektiv, altså det som følger med. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Jeg mente oppgradere til et annet kamera. Enn så lenge trenger bare et objektiv, altså det som følger med.A37 er absolutt et greit nybegynnerkamera til kr 1000. Det dukker stadig opp objektiver til kameraet på bruktmarkedet, så dette burde heller ikke være noe problem for en nybegynner. Edit: Her har du eksempelvis en grei telezoom med relativt god makrofunksjon til en fornuftig pris https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98160783 Endret 11. juli 2017 av Omnithunder Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Har sett på et brukt Sony A37, er det et greit kamera for en totalt nybegynner? Greit kamera, men Sony ser ikke ut til å satse videre på denne typen. Bare du får det til en bra pris og er klar over at du sannsynligvis bør bytte system hvis du skal oppgradere er dette helt OK. Flere linser kan du finne, men ville ikke investert størrre beløp i dette systemet. Endret 11. juli 2017 av se# Lenke til kommentar
Milarwen Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Har sett på et brukt Sony A37, er det et greit kamera for en totalt nybegynner? Greit kamera, men Sony ser ikke ut til å satse videre på denne typen. Bare du får det til en bra pris og er klar over at du sannsynligvis bør bytte system hvis du skal oppgradere er dette helt OK. Flere linser kan du finne, men ville ikke investert størrre beløp i dette systemet. Jeg endte opp med å kjøpe det kameraet, men det er langt bedre enn det som er på telefonen, selvsagt. Og det er det som var tanken bak kjøpet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Har sett på et brukt Sony A37, er det et greit kamera for en totalt nybegynner? Greit kamera, men Sony ser ikke ut til å satse videre på denne typen. Bare du får det til en bra pris og er klar over at du sannsynligvis bør bytte system hvis du skal oppgradere er dette helt OK. Flere linser kan du finne, men ville ikke investert størrre beløp i dette systemet. Jeg endte opp med å kjøpe det kameraet, men det er langt bedre enn det som er på telefonen, selvsagt. Og det er det som var tanken bak kjøpet. Som sagt, ingenting galt med kameraet. Det vil sannsynligvis bare være begrenset med oppgraderignsmuligheter fremover. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 Det kommer helt an på prisen. Sony A37 konkurrerer direkte med andre kameraer fra 2012, f. eks. Nikon D3200. Disse finner en på Finn i underkant av 2000 kr. Personlig så synes jeg at 4000 kr på bruktmarkedet er sweetspot, fordi en da får et kamera i 7000-serien som har alt en trenger av ergonomi - hjul, knapper og display. Det føles mer som et voksent kamera med skikkelig navigering og grep. 4000 er i grunn litt for mye. Det spesifke kameraet jeg har sett på har jeg mulighet til å hente selv og se på før jeg betaler og prisen er 1000kr, noe jeg syns virket mye kamera for pengene. Om jeg noen gang trenger flere objektiver, så kan man jo alltids oppgradere? For 1000 kr, er det absolutt innafor. Viktigste å sjekke er at kameraet fokuserer riktig. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. juli 2017 Del Skrevet 11. juli 2017 (endret) Uslålig liten go sak til bare 3000....https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-gm1-196040 Løp og kjøp, dessverre så er GM serien lagt ned og dette er utgående modell. Endret 12. juli 2017 av fo2re Lenke til kommentar
Øyvind R Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Ser dere glemmer superzoom kamera i kompakt kamera til følgende kameraer: Nikon Coolix b700 og P900, Sony HX300, Panasonic FZ82, Canon SX60 HS.. Kameraer med opptil 83x optisk zoom 4,3-357 mm-f/2,8-6,5 som tilsvarer med 35mm kamera med brennvidde på 24- 2000 mm! Om ikke dette er superzoom kamera, så vet ikke jeg! Vurderer enten Nikon B700, eller P900... og rekner med det blir helt ypperlig bildekvalitet til mitt bruk ihvertfall.. Mitt bruk er som følger zooming på dyr og fugler på lang avstand og annen aktivitets morro! Skal en ha like bra Zoom i et speilreflex kamera, så vil det jo koste oppi 100 000,- kroners klassen, noe det bare er di aller mest bemidlede innen foto som har råd til! ;-) Lenke til kommentar
polljen Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Jeg snakket med min kontakt i Fuji Nordic, som kunne fortelle at hele Skandinavia får langt færre eksemplarer enn de for tiden kunne solgt. Vi er så lite marked at vi ikke prioriteres, selv om vi er relativt kjøpesterke "pr hode". Det kan virke som at Norge nå har fått en brukbar ladning av akkurat dette kameraet. Det er mange butikker som nå synes å ha dette på lager, og siden dette vel er et "nisjekamera" så bør de fleste som føler et behov nå kunne skaffe seg dette før ferien (så sant man ikke har hatt tidligferie ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg