Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilsøke Polo 2001


Anbefalte innlegg

Hei.

I går fikk jeg ikke start på bilen, så jeg trillet den igang å kjørte til biltema for å kjøpe nytt batteri. Klarte å tømme batteriet for 2 måneder siden, så jeg tenkte det måtte være at batteriet var dårlig.

Satt inn det nye batteriet og bilen startet fint, men nå lyser varsellampen til batteriet/dynamo. Jævla kjedelig at denne varsellampen kommer etter jeg har kjøpt meg nytt batteri. 

Var innom clas ohlson og skulle kjøpe et multimeter for å måle om batteriet ble ladet, men dette her funker vel ikke på et bilbatteri? LINK

Noen som har noen anbefalinger på multimeter/voltmeter som funker på 12v bilbatteri?

 

 

 

Videoannonse
Annonse

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Bare et kjapt spørsmål, siden polo har elektrisk drevet vifte som er termostatstyrt, er det da en viftereim? Dette er ikke ment som kritikk eller noe mot deg, bare morsomt at ordet henger igjen. Jeg kaller det multireim, mem antar begge deler er ok.

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Fikk målt nå og det var bare 11,6 V når bilen var i gang så da er dynamoen ødelagt. Har sett etter en ny dynamo, men de er jo svin dyre. Koster fra 2200 og oppover. Er det mulig at det bare er børstene/regulatoren på dynamoen som er ødelagt? 

 

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Fikk målt nå og det var bare 11,6 V når bilen var i gang så da er dynamoen ødelagt. Har sett etter en ny dynamo, men de er jo svin dyre. Koster fra 2200 og oppover. Er det mulig at det bare er børstene/regulatoren på dynamoen som er ødelagt? 

 

 

Mye mulig det ja. Bytt dem om dem er enkel å bytte. Noen dynamoer lar deg ikke bytte børster.

 

Bruker foresten å kalle det Drivreim, men når folk ikke skjønner hva man mener sier man Viftereim som alle har hørt om.

 

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Fikk målt nå og det var bare 11,6 V når bilen var i gang så da er dynamoen ødelagt. Har sett etter en ny dynamo, men de er jo svin dyre. Koster fra 2200 og oppover. Er det mulig at det bare er børstene/regulatoren på dynamoen som er ødelagt? 

 

Lad opp batteriet ditt med en eneste gang med vanlig lader! Med så lav spenning kan det bli ødelagt veldig fort. Er du heldig kan du kanskje redde det.

 

 

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Fikk målt nå og det var bare 11,6 V når bilen var i gang så da er dynamoen ødelagt. Har sett etter en ny dynamo, men de er jo svin dyre. Koster fra 2200 og oppover. Er det mulig at det bare er børstene/regulatoren på dynamoen som er ødelagt? 

 

Lad opp batteriet ditt med en eneste gang med vanlig lader! Med så lav spenning kan det bli ødelagt veldig fort. Er du heldig kan du kanskje redde det.

 

Huff, har ikke lader! Venter på en brukt dynamo nå. Er det viktig at jeg får ladet batteriet uansett, eller holder det med en lang kjøretur når jeg har fått montert ny dynamo?

 

 

 

Multimeteret du linker til kan brukes til å måle batteri- og ladespenning.

 

Sjekket om vifteremmen (til dynamo) er passe stram? Det kan være feil på ladingen som gjør at batteriet har blitt utladet, da skal ladelampen lyse.

Fikk målt nå og det var bare 11,6 V når bilen var i gang så da er dynamoen ødelagt. Har sett etter en ny dynamo, men de er jo svin dyre. Koster fra 2200 og oppover. Er det mulig at det bare er børstene/regulatoren på dynamoen som er ødelagt? 

 

Lad opp batteriet ditt med en eneste gang med vanlig lader! Med så lav spenning kan det bli ødelagt veldig fort. Er du heldig kan du kanskje redde det.

 

Huff, har ikke lader! Venter på en brukt dynamo nå. Er det viktig at jeg får ladet batteriet uansett, eller holder det med en lang kjøretur når jeg har fått montert ny dynamo?

 

 

Er viktig å topplade batteriet uansett. Burde topplade det en 2-4 ganger i året også.

Kjøp deg en lader. Koster ett par hundrelapper på biltema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...