Querke Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Fant denne annonsen: https://www.finn.no/99357321 Og det ser jo ut som en ganske så ny bil til en billig penge (i forhold til andre merker som jeg egentlig ser på: audi, vw, mercedes, skoda). Men da lurer jeg, hvorfor er den så billig? Er det noe lureri med denne modellen/versjonen av opel astra? Endret 7. juli 2017 av Querke Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Ser på andre versjoner av astraen, og nest billigste alternativ på finn.no er 1.7 CTDI på 110 000kr, men den andre er en 1.3 CTDI og ligger på 85 000kr. Er det så stor forskjell på motoren? :O Skal kjøpe bil, aldri tenkt på Opel før, men dette lover veldig godt vil jeg si Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Litt mer googling gir disse resultatene. Sitat fra Broom da de testet 1.7 versjonen: "Dieselmotoren på 110 hk oppleves en anelse svak for den store og relativt tunge bilen. Det skjer ikke så veldig mye når du bruker gasspedalen, og du må gire ofte for å holde momentet. I tillegg blir det litt for mye motorstøy når turtelleren går over 2.5000 o/m. Men i normal gangfart og så lenge du ikke har dårlig tid, så fungerer dette helt fint. 0–100 km/t tar 13 sekunder – og forbruket er 0,46 l/m. Sistnevnte må sies å være svært respektabelt for en så tung bil." Da blir kanskje 1.3 (95hk) versjonen litt for lite for en "stor" bil med to personer og litt bagasje inni? Har noen noen tanker ang. dette? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Men da lurer jeg, hvorfor er den så billig? Sannsynligvis ikke veldig velholdt - skade på skjerm og fanger (tipper ca. 20k +/- for å fikse proft), VELDIG møkkete interiør, kjedelig farge, garanti utløpt. Sikkert mer også. Lavt utstyrsnivå, selv om det er en del ekstrautstyr. Så kan du heller ikke sammenligne priser med Audi og Mercedes. Motoren er sikkert helt grei til bilen, går nok billig, men ikke regn med noe fartsmaskin eller store ressurser til forbikjøringer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Bilen ser grei ut, bortsett fra nevnte skader og skittent interiør. Den har ikke automatisk klimaanlegg, noe som trekker ned (for min del). Det samme gjør det at bilen har dieselmotor, da jeg foretrekker bensin. Når det gjelder motoren, har jeg kjørt flere utgaver av denne 1.3 CDTi. De første årgangene av motoren, som kom i forrige versjon av Astra (ca 2005), var veldig svak på lavt turtall, dvs under 14-1500 rpm, før turboen hjelper til. Dette ble løst ved en ny versjon av motoren etter et par år, og bør være vesentlig bedre på denne. Noen racer er det helt klart ikke, men du må prøve den selv for å se om du synes det holder. Når det gjelder kvaliteten og service på merkeverksted har jeg være veldig fornøyd med Opel. Har hatt både Mercedes, Audi, Volkswagen og andre, og synes slitedeler holder lenger på Opel enn på noen av de andre. For eksempel holdt bremseskiver og -klosser ca 135.000 på min Astra, mens de måtte byttes ette ca 45.000 på min Golf. Samme brukere, samme type kjøring. Den siste Astra jeg solgte var kjørt nesten 300.000, og hadde fått noen nye deler, men var fortsatt en bil som ville holde i mange år. Deler er billige, finnes masse på ebay fra England, og verkstedprisene (service) er mye lavere enn de andre nevnte merkene. Endret 7. juli 2017 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Trekker nok ned i pris at det er en liten motor i en stasjonsvogn, utstyrsnivå og at Opel nok ansees som fortsatt en nisjefabrikant i markedet. Som andre sier så er ikke dette noe fartsmonster med den motoren og den kan nok oppleves som akkurat "litt for liten" når bilen er full av bagasje og du skal opp på fjellet over Haukeli. Kjørte en 1.6 liter 110 HK (bensin vel og merke) stasjonsvogn tidligere og det går greit men du må planlegge kjøringen din og kjenne dreiemomentet for å holde flyten. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Om du ikke bryr deg om forbikjøring og fartsgrenser opp bakker så kan du nok gjøre ett kupp der. Har en 2.0 Diesel med 115hk i min stasjonsvogn og det er alt for slapt til en stor å tung bil. Men om man ikke bryr seg om det så er det sikkert mye bil for pengene. Bare husk at den fortsette nok bare å droppe i verdi så kjøper du den kan det være lurt å beholde den en stund. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Har selv hatt en Opel Vectra, og selv om de hadde mer feil enn Astra, var vi godt fornøyd med den vi hadde. Serviceapparatet bak Opel er heller ikke så gærnt, men jeg ville hørt med andre Opel-eiere der du bor om de har erfaringer med verksted/forhandler. Jeg vet det er noen verksted på østlandet du bør styre unna, mens andre er helt OK. :-) Lenke til kommentar
toffo Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 De fleste grunnene til lav pris er nevnt over. (Karosseriskade, interiør, utstyr, svak motor). Du bør også tenke på at uten vesentlige påkostninger vil den bli like vanskelig å selge igjen senere. Hvis du kan leve med svakhetene og har tenkt å beholde den i 5-10 år har du sikkert billig bil i de årene, hvis ikke går fort pengene med til utbedringer eller verditap og det vil lønne seg å kjøpe en bil som er lettere å få solgt igjen. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Okei. Tusen takk for alle svar! Tror jeg venter litt før jeg kjøper jeg og heller gå for 1.7 versjonen hvis jeg skal kjøpe astra. Jeg har ikke en stor nødvendighet for en ny bil akkurat nå, kan vente 1 år. Og da kan jo prisene droppe litt også Når jeg først har dere på tråden, hvis dere skulle kjøpt en stasjonsvogn for 100.000kr hva ville dere gått for? Endret 7. juli 2017 av Querke Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Opel har et høyt verditap i Norge. 1.3 motoren er grei den, men ikke i stasjonsvogn. Den hører hjemme i Corsa. Du kan fint gjøre et veldig bra kjøp på pent brukt Opel om du følger litt med. Det er langt i fra noen dårligere bil enn noe annet. Høyt verditap skyldes mest gamle fordommer om rust. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Synes du burde prøvd den først, det er jo du som skal ha den, ikke vi andre. 1.3 høres lite ut, men når den har turbotrykk trekker den meget bra til å være så liten. Ikke sikkert du synes at forskjellen fra 1.3 til 1.7 er verdt prisen. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Okei. Tusen takk for alle svar! Tror jeg venter litt før jeg kjøper jeg og heller gå for 1.7 versjonen hvis jeg skal kjøpe astra. Jeg har ikke en stor nødvendighet for en ny bil akkurat nå, kan vente 1 år. Og da kan jo prisene droppe litt også Når jeg først har dere på tråden, hvis dere skulle kjøpt en stasjonsvogn for 100.000kr hva ville dere gått for? Personlig ville jeg sett litt på Ford Mondeo hvis stasjonsvogn var tema igjen, har hatt Focus tidligere som var hakket for lite til å brukes til noe fornuftig. Men prøvekjør og se hva du tenker om Opelen - du får ett annet inntrykk når du sitter bak rattet enn å se den på finn. Endret 7. juli 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Når jeg først har dere på tråden, hvis dere skulle kjøpt en stasjonsvogn for 100.000kr hva ville dere gått for? Hvis det er i samme størrelsen som Asrra du tenker på så ville jeg sett etter Ford Focus også. Fortrinnsvis fra 2011 og oppover da den kom som ny modell. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Ja nei hovedsaklig tenkte jeg å gå for en passat eller a4. Men vet ikke hvor mye av pengene som går til merkevaren i stedet for bil. De er jo himla dyre. På astra og focus får man jo en mye nyere bil (og da kanskje mer driftsikker?) For samme krone. Det jeg skal ha i stasjonsvognen er et gitterbur til stor hund og et par tre bagger. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Drømmen er selvfølgelig Audi A4 2009+ modell. Men kan ikke ta meg rå til dette. Har også sett på en Ford Mondeo ca 2004 modell. Er jo myyyee plass til en slikk og ingenting. Men interiøret er sabla stygt i mine øyne Endret 7. juli 2017 av Querke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Skal du sammenligne, må du sammenligne epler med epler. Astra og Focus er mindre enn Passat og (såvidt) A4, så da må du heller se på Insignina Sports Tourer og Mondeo. Ser du på Astra/Focus, må du sammenligne med Golf. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Skal du sammenligne, må du sammenligne epler med epler. Astra og Focus er mindre enn Passat og (såvidt) A4, så da må du heller se på Insignina Sports Tourer og Mondeo. Ser du på Astra/Focus, må du sammenligne med Golf. Ja ikke sant Endret 7. juli 2017 av Querke Lenke til kommentar
Querke Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 Det skal sies at jeg har ikke noe i mot de mindre stasjonsvognene (astra, focus, golf) så lenge de har plass til hundebur. Er egentlig det eneste kriteriet til plass jeg krever. Men har ikke sett hvor store disse er Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 A4 er ikke mye større enn Astra/Focus, Passat er noe større. Spørs hvor stor hund / stort bur du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå