toth Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Har man lov til å montere slike selv? Ble ikke det forbudt ifm revidert lovverk for ca 2 år siden? Tilogmed service er ulovlig uten godkjenning av foretak Ulovlig siden 2013 mener jeg. http://www.toshibavarmepumper.no/sporsmal-og-svar/kan-jeg-installere-eller-demontere-varmepumpen-selv/ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Jula sine har hurtigkoblinger så man kan enkelt montere selv. Forøvrig ikke så vanskelig på vanlige pumper heller men man trenger flensevertøy og slikt da. Lovligheten derimot er jeg usikker på. Gassen er ganske miljøfarlig og er vel derfor begrensningene er der. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Jeg har tilsvarende den Hara pumpa du linker til over her, og den bråker - det er ikke å komme unna - men det gjør ALLE varmepumper. Hvis jeg var naboen din ville jeg nok ikke likt å få den ekstra støyen uansett når på døgnet, men det bør du vel nesten snakke med de om evt. Jeg har også en billigmodell fra jula (kosta 4k på tilbud). Den har hurtigkoblinger og er ikke noe problem å koble opp selv(er sikkert ikke lov for det men). Mtp prisen så er jeg mer fornøyd med den fra Jula, den kosta jo ca 20% av den "ordentlige" og varmer + kjøler fint. Har selvsagt ikke så mye funksjoner som Hara'n, men det trenger du ihvertfall ikke om du bare skal bruke den til kjøling. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Spock, har du bare gode erfaringer med pumpa di, eller er det noe du skulle ønske den var bedre på? Har hatt pumpen i 2 år nå og har ikke noe å utsette på den, støy har aldri vært noe jeg har reagert på. Jeg tror det har vært en fordel at jeg valgte en ganske stor pumpe i forhold til hva den skal varme/kjøle - dermed går den som regel på maksimalt halv maskin - men oftest på laveste trinn. Som regel holder det med å ha viften på den innvendige delen på trinn 1 av 4. Jeg ga 20k ferdig montert - i tillegg kjøpte jeg et pulverlakkert alluminiumhus til den, for 2.5k, som jeg monterte selv. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 (endret) Daruu: Jeg må spørre, fordi det du nevner her ang. Hara er litt oppned i forhold til det mange andre sier: Tilsvarende? Har den bråket fra dag 1? Service? Rengjøring? Lagre? Fabrikasjonsfeil? Er den "dårligere" enn den fra jula? Spock, Godt å høre. Jeg skal i såfall ha et slikt hus til utedelen min også, greit å beskytte den mot vær og vind. Har du installert noe wifi-styring til din, eventuelt om det er noe du har vurdert? Endret 8. juli 2017 av bshagen Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Kan jo også legge til at Toshiba Mirai kan jeg får ferdig montert for ca 14k. Det er jo også en mulighet, men har ikke hørt så mye om Toshiba annet enn daisekai, som jo er en dyr toppmodell ? Hva tycks? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Spock, Godt å høre. Jeg skal i såfall ha et slikt hus til utedelen min også, greit å beskytte den mot vær og vind. Har du installert noe wifi-styring til din, eventuelt om det er noe du har vurdert? Nei, har ikke vurdert noe Wi-Fi til den. Er greit nok med fjernkontrollen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Daruu: Jeg må spørre, fordi det du nevner her ang. Hara er litt oppned i forhold til det mange andre sier: Tilsvarende? Har den bråket fra dag 1? Service? Rengjøring? Lagre? Fabrikasjonsfeil? Er den "dårligere" enn den fra jula? Er vel snaut 3 år gammel, så mulig det er en eldre modell. Ser at de nå har 10graders funksjon feks, det har ikke vår. Det er ikke noe galt med den(har blitt fulgt opp med service etc), men som alle andre varmepumper så bråker utedelen - Ikke noe mer enn den "skal" (feks jula pumpa bråker ca likt) Nå er jeg veldig følsom når det kommer til lyder da - det får jeg også nevne. Når vi sjekket litt rundt før vi kjøpte Hara'n så virket det som om den var en av de mest stillegående da ihvertfall. Og nei den fra jula er på ingen måte bedre, men Hara'n kosta rundt 4-5x så mye, og såpass mye mer var den ikke verdt syntes jeg. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Den på jula koster 9k nå, så det er litt derfor jeg lurer. Men det var kun utedelen du snakket om, innedelen til Hara syns du er grei? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Hva som er lov og hva som er mulig er jo 2 vidt forskjellige ting, disse hadde iallefall tidligere hurtigkobling så man fint kunne montere de selv, så sant man ikke trengte lenger slange Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Når du sier at du har forsøkt å skjerme for solen, har du da stoppet solen utenfra? Screens på vinduene eller markise vil kunne hjelpe. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2017 Jeg har prøvd innen ifra, mens naboen har prøvd fra utsiden. Klart, det hjelper litt, men det er fremdeles varmt. Det er akkurat som om muren radierer varme, som om det holder som et slags batteri. I finvær så stor sola på muren i ca 9 timer på denne siden av bygget Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Jeg vil tro at nesten hvilken som helst standard varmepumpe/aircondition vil kunne fungere bra til kjøling. Selv ville jeg valgt et anerkjent merke og fått den ferdig montert. Her er en lenke til råd: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-varmepumpeguiden/ Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Å skjerme for sola innenfra er det samme som å gjøre så godt som ingenting. Personlig ville jeg uansett installert utvendig skjerming, med eller uten AC Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2017 Som sagt, naboen har prøvd fra utsiden, det hjelper *litt*, men det ikke nok, så AC må til Svein, leser nå, her var det endel nyttig. Takk for link Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 å skjerme for fra innsiden hjelper faktisk veldig mye, for meg, men må ha varmepumpen i tillegg 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. juli 2017 Del Skrevet 9. juli 2017 Hvis valget er mellom å betale 9k for en på jula(uten montering) og 15k for en "ordentlig" ferdig montert hadde jeg nok gått for sistnevnte... Mulig de kommer på tilbud igjen, men jula skrudde opp prisene endel når de fant ut at de kunne få solgt de for såpass, så vil tro du må betale mer enn 4k uansett. Innedelen på begge er greie, der regulerer du enkelt viftehastigheten uansett. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2017 Tenkte jeg kunne oppdatere litt her, for i dag har varmepumpefyren vært her. Enkelt og greit det beste kjøpet jeg har gjort på veldig lenge, nå ble det godt og svalt i leiligheten. Utedelen hører jeg ikke en gang, det er jo så mye trafikk utenfor her likevel (bor i sentrum). Det ble tilslutt en Kirigamine 6.3 (FH25) 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Tenkte jeg kunne oppdatere litt her, for i dag har varmepumpefyren vært her. Enkelt og greit det beste kjøpet jeg har gjort på veldig lenge, nå ble det godt og svalt i leiligheten. Utedelen hører jeg ikke en gang, det er jo så mye trafikk utenfor her likevel (bor i sentrum). Det ble tilslutt en Kirigamine 6.3 (FH25) Grattis, høres bra ut!!! Stusset litt når du skrev 6.3 (FH25), jeg trodde jeg hadde 6.3 også, men ser nå at jeg har FH35, må være 6.6 jeg har da. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2017 Ja, da har du nok modellen over meg. Men jeg har ikke kurs nok til å sette opp den, har bare 10A (sånn på papiret i alle fall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå