Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kan jeg ha varmepumpe i denne leiligheten? (Bilder)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med bevisst bruk, dvs kjøre den på ettermiddag / tidlig kveld for å kjøle ned leiligheten, og så slå den av når kvelden kommer og det stilner, går det nok greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg skrev feil i mitt tidligere innlegg. Jeg mente gulvmodell for plassering til høyre for sofa.

En gulvmodell er som denne: https://www.miba.no/butikk/aircondition123/kirigamine-furo-4300/

De er noe dyre men langt penere enn tradisjonell type.

Om man frykter naboene skal reagere så kan man jo kjøre den på dagtid og ha den avslått om natten.

Personlig synes jeg AC funksjonen om sommeren er kjekk. Man slipper varmen, nitidig lufting og pollen, mygg.... Om vinteren kan man fint varme opp en leilighet med panelovner. 

Når investeringskostnaden blir høy blir det vanskelig å tjene den inn igjen, men man får økt komfort. Det mest økonomiske er nok å kjøpe en billigutgave og montere selv.

Det renner ekstreme mengder vann av en varmepumpe når den aviser seg, litt avhengig av luftfuktighet og når på året det er. Dette MÅ tas med i planleggingen.

Lenke til kommentar

Har en Hara 6,3 i gang her og kjøler, typisk fra 26 ned til 21 (stue på ca 35m2) på en dag som dette, da går bare pumpen på tomgang og bruker ca 200W.

Gikk ut og lyttet på pumpen som står i et metallhus - støyen fra lett bris og støy fra et rolig boligområde tar over hvis jeg står lenger enn 1m unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, stakk ut igjen for å kjenne på vibrasjoner - ingen vibrasjoner å kjenne på verken vegg (mur) eller stativ - måtte ta på selve pumpen for å kjenne en meget beskjeden vibrasjon.

Men dette er altså på antageligvis laveste trinn.

Lenke til kommentar

Etter bildet å dømme kan jeg ikke forstå at en noenlunde stillegående utedel skal være til nevneverdig sjenanse. Vibrasjoner blir nok heller ikke et problem. Jeg hadde tatt to ord med naboen under (bedre føre var) og kjørt på.

Lenke til kommentar

det blir virkelig varmt i denne leiligheten - man kan ikke være der en gang, flere i bygget som klager på det samme

Går vel an å få til en felles løsning, en varmepumpe skal jo klare å kjøle/varme mer enn èn liten leilighet? Var litt vanskelig å se på bildet, men å plassere pumpa på taket kan kanskje gå an hvis flere ønsker varmepumpe.

Lenke til kommentar

Hva slags ræl er det dere snakker om her? :) 
Jeg har to DAIKIN varmepumper, en plassert i frittstående tilbygg og en på spisestua i huset. Begge har egen utedel og jeg hører minimalt med støy fra utedelene. De sitter riktignok begge to montert på murvegg etter anbefaling fra montør.
Innedelene er nærmest lydløse. Angående drenering av innedel er denne ført ut sammen med kjøleslangene på begge pumpene, noe som medfører NULL problemer. Kondensproblemer har jeg IKKE hatt på disse.
Hører et par naboer (med noen sånne billig-pumper) klager over kondens, spesielt når det er minusgrader, men som sagt med mine Daiken er dette ikke aktuell problemstilling. 
Mine to går året rundt, om vinteren er de hovedsakelig det eneste som brukes til oppvarming og nå om sommeren MÅ de hjelpe til med å kjøle ned!
Dette blir brukbart TS, hvis du velger litt kvalitet!  :)

Lenke til kommentar

Nidar, aha - jeg skjønner. Ikke noen dum idé med å ha en gulvmodell, dog den var litt vel dyr ja. Skal i alle fall ha den i tankene til befaringen, takker for tips :)

Toth, ja, dette er det jeg også tenker. Jeg skal ta en prat med naboen jeg, før jeg går til verks 

Spock, har du bare gode erfaringer med pumpa di, eller er det noe du skulle ønske den var bedre på?

Woff, hører bra ting om Daikin her på jobben, men også om Mitsubishi. Ser ut som det er litt lettere å få tak på sistnevnte i mitt område. Har du hørt om noe tull med Mitsubishi?

Dubious og zanta, støy er som du sier, veldig subjektivt. Dette er min største frykt. Tipset om å ha den på om dagen og avslått om natta lettet likevel litt på humøret mitt ;)

Tastaturskriver, dette er prøvd, og dessverre uten særlig effekt. Litt bedre blir det, men leiligheten blir rett og slett skikkelig varm

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Naboer har en tendens til å tilte i vinkel så fort de hører slike lyder. Særlig på vinteren når den av-iser vil den gi fra seg lyd som tikking i metall, endret turtall og muligens plaskelyder. Synes selv det kan være irriterende å høre på slikt. 

Men det kan hende naboen ønsker seg en slik selv, og da stilles alt i et annet lys. Selv kan jeg ikke få fullrost varmepumper når jeg tenker på den lave strømregningen den gir, samt komforten om sommeren. Suset i stuen er litt slitsom til tider, men kjører konsekvent lav viftehastighet. Her står den alltid på, og av-knotten eksisterer liksom ikke i mitt hode. Det sier litt om hvor glad jeg er i den tross alt.

Lenke til kommentar

@ Dubious:

Sikkert en grunn til at jeg har kjøpt bensinbiler i alle mine (40) år... :)  
Nå er ikke lyden av hverken utedeler eller innedeler i kategorien støy, på grunn av at det ene anlegget passer på min 'mancave' hvor jeg har hjemmekino-anlegget mitt. Der hadde jeg IKKE akseptert støy uansett, har nok besøkt flere kinoanlegg / konsertsaler / teatersaler som støyer til å vite hva det betyr.
I lytteposisjon i hula er lyden ikke målbar, dette er 3-3,5 meter unna. Utedelen i hula sitter på samme vegg, omtrent 1,5 meter lavere. Veggen er halvveis Leca med vanlig trevegg oppå. Og ja, jeg har brukbart måleutstyr også!

Men som sagt, det ER kvalitetsforskjeller! Det VIKTIGSTE kriteriet jeg hadde ved kjøp var mankoen på egen-støy. Det betød en (nesten) dobling av prisen, men HATER bråk. Pc'en jeg har her bråker MER uten at det forteller deg mye, men jeg har skiftet ut alle viftene i kabinettet til støysvake vifter.. Det som bråker MEST her er en online UPS, den har jeg også skiftet vifte på! 
Selv du med din diselbil ville hatt STORE problemer med å merke NÅR anlegget her går vil jeg tro!  :) 
(Nå skal det vel sies at jeg sjelden trenger å benytte mer enn minste effekt-trinn da pumpene er dimensjonert for mye større volum enn det de brukes til!)   

Når det gjelder is: Jeg bor i Lillehammer, og vi har normalt relativt kalde vintre. Som sagt INGEN problemer, men hører at eiere av rimelige varmepumper sliter..   :hmm:

TS: Har ingen formening om konkurrentene, har kun hatt Daikin. 

Nidar2: Dette med støy ved av-ising (?) har faktisk jeg også.. Det er vel en prosess som kjører varmepumpa maksimalt tipper jeg.. Spørsmålstegnet var fordi den prosessen også kjøres om  sommeren da det ikke finnes is.. 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppløftende lesing må jeg si :)
Av det jeg har fått tips om av kollegaer så er det Daikin og Mitsubishi Kirigamine som er "Rolls Royce", så går ut ifra at det er kvalitet. Tenkte jeg ville høre med deg uansett, aldri feil med litt info 

Støy er som sagt en subjektiv ting, jeg for min del tåler endel hjemme, men ombord på båten så klikker jeg av lyder når jeg skal sov, som mange andre ikke engang legger merke til. Rare greier det der. Forøvrig, støy i PC. Det er en grunn til at jeg 3x480mm radiatorer jeg også, kjører viftene på veldig lav hastighet, nesten lydløs PC ;)

EDIT: Her er forøvrig den jeg har satt meg litt fast i, per nå. Gulvmodell var interessant, men luurer på om det kan bli hakket for dyrt 
https://www.miba.no/butikk/aircondition123/kirigamine-hara-63/

Prisen kommer på ca 18k inkl montering, prisen på miba.no er veiledende

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

av-ising kjøres ikke når pumpen står på "kjøling", men mange velger å la pumpen stå på "auto" og da kan den slå inn

(Fra egen erfaring)

Min pumpe står på "heat" om vinteren og "cool" om sommeren

Bruker aldri auto, setter heller på lavere/høyere temp på kontrolleren, så når den har nådd ønsket temp. så lager den nesten ikke lyd 

Lenke til kommentar

Auto er en funksjon jeg ALDRI har benyttet tror jeg. Har da sunt folkevett!  :rofl:
Jeg vil dog (uten å slå opp i bruksanvisningen først)  tro at denne periodiske hendelsen ligger i programmet til enheten og kjøres uansett innstilling.. Kan muligens være forskjeller her vil jeg tro..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva slags ræl er det dere snakker om her? :) 

Hvis denne var til meg: Jeg hadde en Panasonic og en Toshiba Daiseikai. Husker ikke modellen, men begge var "toppmodeller", kostet opp mot 30k montert. Panasonic hadde stillegående innedel, men mer støy ute, Toshiba var motsatt, den hadde litt stillere, men fortsatt godt hør- og merkbar utedel, og ganske støyende inndel. Merker det er kjempeforskjell nå, når jeg kommer inn i leiligheten og hører kun den svake susen av varmegjenvinningsanlegget. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter at en kompis fikk installert sin gulvmodell fra Mitsubshi ble jeg ikke positivt overrasket over støyen fra innedelen, sett i forhold til min langt rimeligere Panasonic. Utedelen har jeg ikke hørt, men den gamle Mitsubitshien til naboen skramler noe forferdelig. Den har trolig fått ett slag eller to når den ble flyttet litt på husveggen for noen år siden.

Jeg har lagt merke til at noen utedeler har en skarp fæl lyd, mens andre har et mer behagelig lydbilde. Merker dette når jeg går på vinteren men har aldri studert hvilke typer de forskjellige er. Min egen gir en mer støyende lyd jo kaldere det blir og det har ingenting å gjøre om den går på fullt eller ikke. Kulda lar seg rett og slett merke.

Om viftene fra pcen gjør deg gal, så vil du bli innlagt på mental avdeling når du får varmepumpe i hus - just saying!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/varmepumper-luft-luft/luft-luftvarmepumpe-417083/#tab02

Prisen på denne er veldig fin og er på kampanje i ny og ne. Om jeg må ha ny vil gå for denne.

Dessuten er ikke innedelen fullt så stor og klumpete som enkelte andre.

Denne kan man egentlig montere selv, og det finnes et hav av monteringsvideoer på youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...