Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kan jeg ha varmepumpe i denne leiligheten? (Bilder)

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg sliter med at leiligheten min blir fryktelig (30+) varm om sommeren, og den er vanskelig å lufte skikkelig. Hadde før en portabel air-condition, men den bråka som et jetfly, så det ble litt for plundrete. Leiligheten er ikke stor, den er på ca 50m2, så trenger ikke store pumpa.

Sitter nå på sjøen og tenker litt. Hvorfor ikke bare kjøpe en varmepumpe? Jeg har forhørt meg med eier av bygget, og hun sier at det er mulig sålenge den ikke står synlig på fasaden. Men, jeg har store vinduer og har bare én yttervegg (mur), så lurte på om noen av dere som kan det kunne kikket litt på disse bildene her?

post-156855-0-16416600-1499378205_thumb.jpg

post-156855-0-78770000-1499378228_thumb.jpg

(Bildene er av naboleiligheten, en kamerat som selger, men min er helt lik)

Så, jeg tenkte utedelen på balkongen, siden jeg ikke bruker den til stort likevel, og innedelen enten under vinduet i stua, eller oppe på veggen, enten over sofa eller TV. 

Er dette liv laga, eller blir dette vanskelig å få til?
Av varmepumper, så har jeg sålangt kikket på:

- Mitsubishi Hara 6.3 eller Lenta Silent

- Samsung Smart 9
- Panasonic CZ9SKE

Hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monterte nylig to frittstående airconditionmoduller her på jobb av merked Sandstrøm.

Ganske så stillegående, så ikke akkurat jetflylyd av moderne slike. Veldig greit at dem bare trenger en luftslange ut.

Utedelen av varmepumpen vil bråke ganske mye, og det vil drype kondensvann fra den så kan være greit å ha med i tanken når det monteres.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

trenger jo bare gjennomføringer i veggen, hos meg er det ikke rare greiene som går igjennom veggen. Ute delen bråker ikke særlig heller. Ser ikke hvorfor det skulle bli ett problem egentlig, før igjennom til venstre for dør og sett inne delen på veggen til venstre? 

Lenke til kommentar

Har kikket på enten venstre for dør eller høyre for vinduet. Ja, jeg eier leiligheten (bor i et sameie). Prisen er jeg villig til å betale for komforten, det blir virkelig varmt i denne leiligheten - man kan ikke være der en gang, flere i bygget som klager på det samme

Bråk av utedelen, ja. Den blir montert i mur eventuelt, som skal kunne hjelpe litt, men det er en bekymring, men bor helt inntil veien, og nærmeste nabo under bor rett over en Kiwi-butikk. Jeg satser på at det går greit, hvis ikke så må jeg bare bite i det sure eplet. Kondensvann er ikke noe problem, det kan gå rett i sluket på balkongen som går rett i utløp

De frittstående er dessverre ikke interessante, syns det var noe ræl, og naboen sin (wilfa) var ikke noe bedre

Kanskje jeg uansett skal går for en modell med så lite som mulig støy ifra utedelen? Tips? Ser det er noen forskjeller der også ?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Kanskje jeg uansett skal går for en modell med så lite som mulig støy ifra utedelen? Tips? Ser det er noen forskjeller der også

Tviler på det blir store surskapen, jeg bor i ett sameie hvor alle har varmepumper. Det plager verken meg eller noen andre har klaget. Min går typisk i en times tid om morgenen og gjerne litt kjøling på kveldstid. Ikke mye den kjører. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt varmepumper i over 15 år, i villa, primært for oppvarming. Den ene var montert på trevegg, den andre på mur. Støynivået gjennom luften for naboer er akseptabelt i et villaområde, dersom det er god plass mellom husene, men er godt merkbar. Støynivået gjennom luften til egen bolig er godt merkbar for de som har soverom på samme vegg som utedelen og har vinduet på gløtt, spesielt når utedelen jobber hardt. Støy gjennom konstruksjon i egen bolig er godt merkbar, uansett montering. Den på trevegg skaper litt resonans som forplanter seg gjennom hele ytterveggen, spesielt når den jobber hardt. Den på mur er godt hørbar i rommet i kjelleren innenfor, selv med 40 cm tykke murer.

Jeg bor i leilighet (selveiet, lavblokk) nå, og her ville det aldri blitt akseptert å montere varmepumpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min erfaring tilsier at de bråker mest på vinteren, når de går for fullt og det er kaldt ute. Når de går for halv effekt senkes lydnivået betraktelig. Jeg ville brukt endel tid på å undersøke dette, og IKKE stole på oppgitt desibel. Prøv å hør i virkeligheten.

I en slik liten leilighet kreves ikke all verden så jeg ville faktisk vurdert en billigmodell fra Jula eller tilsvarende og montert selv.

Når det kommer til innvendig plassering så må du ha den over sofa eller TV, ingen av delene er optimalt. Her kan du velge å gå for en dyrere veggmodell som du setter til høyre for sofaen med kablene gående langs gulvlisten og ut. Dette blir absolutt penest og mest gunstig med tanke på hvor den blåser.

Utedelen kan settes på stativ med gummiføtter for minst mulig vibrasjon. Fordelen ved å ha den nærme gulvet er at du kan ha en balje under for kondensvannet som du tømmer en gang i blant. Da slipper det å dryppe ned fra en høyt montert pumpe og sprute oppover veggen. Har man litt lengde på slangene står du også fritt til å vri den litt/flytte litt på den. På vinteren kan vannet fra pumpen lage store mengder is. Fordelen ved å ha en balje under er å ta isklumpen inn og la den tine i kjøkkenvasken/dusjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Utedelen kan settes på stativ med gummiføtter for minst mulig vibrasjon. Fordelen ved å ha den nærme gulvet er at du kan ha en balje under for kondensvannet som du tømmer en gang i blant. Da slipper det å dryppe ned fra en høyt montert pumpe og sprute oppover veggen.

Når varmepumpen kjøler, kommer det kondensvann fra innedelen, ikke utedelen. Det er altså dreneringsrøret fra innedelen som må ha en hensiktsmessig plassering/montering for sommerbruk med kjøling.

Lenke til kommentar

Er det ikkje enklare å berre ha ein liten portabel aircondition dersom du ikkje treng varmepumpe?

Ja dei bråkar litt, men det er ikkje så mange minutta den treng å stå på for å kjøle eit såpass lite volum.

Kjølebehovet vil stort sett begrense seg til når du kjem heim frå jobb/skule om sommaren, og då er det ikkje verre med støy i den halvtimen enn om du hadde starta støvsugaren.

Dersom du går rett til komfyren for å lage middag etter at du kjem heim frå jobb og du setter på ventilasjonsvifta så vil du ikkje høyre noke til AC-anlegget i stova uansett, og når middagen er ferdig så har du tatt ned den verste temperaturen.

Monterer du varmepumpe så blir det lett å sette den på automatikk slik at utedelen står å surrer og går heile døgnet.

Lenke til kommentar

Utedelen er langt fra støyfri og skal en sitte ute så blir det en frisk bris foran viften

Under vinduet er nok den enkleste plassen, da med gulvdel 

Er det plass for utedel til venstre for døren (sett innenfra) så er det mulig med innedel på langveggen

Lenke til kommentar

Er det ikkje enklare å berre ha ein liten portabel aircondition dersom du ikkje treng varmepumpe?

Ja dei bråkar litt, men det er ikkje så mange minutta den treng å stå på for å kjøle eit såpass lite volum.

Kjølebehovet vil stort sett begrense seg til når du kjem heim frå jobb/skule om sommaren, og då er det ikkje verre med støy i den halvtimen enn om du hadde starta støvsugaren.

Han har allerede sagt det er uaktuelt med portabel 2 ganger.

De må forøvrig stå betraktelig lenger enn en halvtime for å kjøle den stua der, spesielt hvis sola står på. I tillegg må man få røret ut, så da må man enten bore hull uansett, eller ha åpent dør/vindu. Vi bruker en slik på soverommet så den kan stå på 2 timer før leggetid, men ville aldri falt meg inn å ha den i stua mens jeg var der. Så skal man først ha en portabel, ta en med timer så den kan starte kjølingen et par timer før du kommer hjem.

Lenke til kommentar

Hadde før en portabel air-condition, men den bråka som et jetfly, så det ble litt for plundrete.

De frittstående er dessverre ikke interessante, syns det var noe ræl, og naboen sin (wilfa) var ikke noe bedre

:p

Edit: toth kom meg i forkjøpet.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

når jeg hadde det sist så ble det kaldt og godt, men det tar ca 5min fra jeg slår den av til at det er like varmt igjen. Problemet er at leiligheten min står midt i solveggen fra 13:00 og til 22:00, og jeg greier ikke rømme fra varmen. Så da måtte jeg leve med bråket hele dagen

Dub,
Utedelen må nok stå på høyre siden, sett innen ifra, da balkongdøra slå ut og til venstre

Nidar,
Hva med Mitsubishi Hara, som kan blåse litt i alle retninger?

Zanta,
JEg har fått godkjenning for å montere, det eneste jeg ikke fikk lov til var å henge den på utsiden av balkongen, da dette vil bli stygt. Balkongen får jeg ikke brukt når det er så varmt likevel, så jeg taper ikke akkurat bruken av balkongen. Heldigvis

Sitter i utlandet nå, men jeg kan vise litt hvordan det ser ut der jeg bor:
(ikke akkurat noen grafisk designer, men jeg gjør så godt jeg kan, og det holder det, sier muttern :p)

post-156855-0-77499900-1499430773_thumb.png

Kanskje enklere for dere å se, når dere kan se det sånn?

Forøvrig så var jeg i kontakt med Norsk Klimasenter akkurat, de skal ha 18k for en Mitsubishi Hara 6.3 inkl montering og MVA

Hyggelig at dette var et spørsmål som skapte litt debatt, var nesten redd ingen kom til å svare her jeg. Setter veldig pris på dette, dette gjør meg klokere, so keep it coming! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Zanta,

JEg har fått godkjenning for å montere, det eneste jeg ikke fikk lov til var å henge den på utsiden av balkongen, da dette vil bli stygt. Balkongen får jeg ikke brukt når det er så varmt likevel, så jeg taper ikke akkurat bruken av balkongen. Heldigvis

Styret hos meg ville ikke godkjent varmepumpe. En ting er det visuelle, noe annet er støyen som det medfører. Sameiet ligger i et stille strøk utenfor sentrum, så støy vil være mer merkbart enn i en bolig midt i byen.

Lenke til kommentar

ut i fra nye opplysninger så er beste plassering til venstre (utenifra) og da enklest med gulvmontert innedel, evnt. å ha innedel oppe på langvegg, men da med kabelrør på vegg

Jeg er ikke faglig ekspert

Min pumpe er montert på terasse av betong, så blir ingen vibrasjoner, så hvordan den skal fastmonteres her legger jeg meg ikke borti ;)

Lenke til kommentar

Zanta, jeg bor midt i sentrum, det er veldig mye støy i fra veien, særlig på ettermiddagen. Akkurat støy midt på dagen er jeg ikke redd for, men heller om natta. Om utedelen lager mye resonans, så kan jo dette være med på å lage ubehagelig lyd for folk som skal sove. Da må jeg eventuelt ha den avslått om natta da, det er en mulighet selvsagt. Nå har jeg fått godkjenning til å innstalere, men klart, det er surt om det blir klager osv, slik at jeg må plukke den ned igjen

Dub, ja - jeg tenker da utedelen på veggen eller på balkong gulvet, med slangene opp og inn, enten på høyre eller venstre siden - da enten over TV eller sofa :)  

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...