Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beordring i ferie

rongata

Anbefalte innlegg

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb[....]

For at det skal ha noen effekt må man vel ha noen økonomiske belastninger av å flytte ferien. Det koster meg ikke særlig mye i kroner at jeg må ta ferie etter at snøen i fjellet har smeltet eller når det ikke lenger er laksefiske tilgjengelig i den lokale elva, men det gjør ferien min mye dårligere å måtte bytte likevel.

Dersom hovedpoenget med ferien var laksefiske eller vinteraktiviteter ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne kreve erstatning som muliggjør disse aktivitetene, om det så måtte innebære å fly halve jorda rundt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb, jf. ferieloven § 6 nr. 3. Du må gi henne et cirkabeløp.

Hvis hun beordret deg på jobb uten tilstrekkelig grunnlag kan du i tillegg ha krav på oppreisning for velferdstap etter ferieloven § 14.

I følge henne er det tydeligvis ikke beordring. Jeg får bare en plutselig "endring i ferieukene" og skal gå normal turnus.

Det spiller ingen rolle hva hun kaller det. Det som spiller en rolle er hva det er.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb, jf. ferieloven § 6 nr. 3. Du må gi henne et cirkabeløp.

Hvis hun beordret deg på jobb uten tilstrekkelig grunnlag kan du i tillegg ha krav på oppreisning for velferdstap etter ferieloven § 14.

I følge henne er det tydeligvis ikke beordring. Jeg får bare en plutselig "endring i ferieukene" og skal gå normal turnus.

Det spiller ingen rolle hva hun kaller det. Det som spiller en rolle er hva det er.

Da har jeg fått mail fra sjef. Hun legger seg flat, og lover at vi skal få tilbake ferieuken på et senere tidspunkt. Det driter jeg egentlig i, siden det er nå jeg skal på tur, dette er noe som ikke kan gjøres på et senere tidspunkt uavhengig av hvor mye fri jeg skal måtte få i kompensasjon. 

Har man virkelig ingen rettigheter som arbeidstaker? Ifølge ferieloven skal det en spesiell "uforutsett hendelse" til for at de skal kunne beordre noen i ferien. Ingen uforutsett hendelse har skjedd, bare ræva planlegging fra ledelsens side over lang tid. Ifølge henne har hun fortsatt rett til å beordre oss. 

Hva innebærer ferieloven paragraf 14? Hvordan definerer man "velferdstap"? Tapt feriefølelse? Tapt tur? Hva slags oppreisning kan man kreve? Monetær oppreisning? Eller holder det at hun kan tilby en ferieuke litt senere på året?

Lenke til kommentar

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

Du skal altså ha dekket alt ditt direkte økonomiske tap (det det koster deg å avlyse og flytte ferien). I tillegg skal du ha en rimelig erstatning for velferdstap, det vil si tapt feriefølelse, tapt tur, "tort og svie". Oppreisningen utmåles i penger. Det er ikke nok at du får igjen ferien senere på året - det er noe du uansett har krav på, dette kommer i tillegg.

• Liker 6
Lenke til kommentar

[...]tillegg skal du ha en rimelig erstatning for velferdstap, det vil si tapt feriefølelse, tapt tur, "tort og svie". Oppreisningen utmåles i penger[...].

Og i virkelighetens verden, hvordan tallfestes "tapt feriefølelse" i kroner? Utover tenk på ett tall?

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]tillegg skal du ha en rimelig erstatning for velferdstap, det vil si tapt feriefølelse, tapt tur, "tort og svie". Oppreisningen utmåles i penger[...].

Og i virkelighetens verden, hvordan tallfestes "tapt feriefølelse" i kroner? Utover tenk på ett tall?

Noe sier meg at arbeidsgiver i de fleste tilfeller mener dette tapet er markant mindre enn arbeidstaker. 

Lenke til kommentar

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

Du skal altså ha dekket alt ditt direkte økonomiske tap (det det koster deg å avlyse og flytte ferien). I tillegg skal du ha en rimelig erstatning for velferdstap, det vil si tapt feriefølelse, tapt tur, "tort og svie". Oppreisningen utmåles i penger. Det er ikke nok at du får igjen ferien senere på året - det er noe du uansett har krav på, dette kommer i tillegg.

Takker for svar. Er spent på hvordan det går.

Lenke til kommentar

På samme måte som "tapt følelse av trygghet", "tapt glede ved seksuell omgang", og "frykt for fremmede menn" ved oppreisning for voldtekt - tenk på et tall som ligner på det andre har fått i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Arbeidstaker har såvidt meg bekjent (og som tydeligvis er godt forklart av de mer bevandret i feltet) ganske klare rettigheter, men jeg vil bare skyte inn det åpenbare;

Å gjøre seg veldig vanskelig i en slik situasjon er selvmord i jobben. Neste permiteringsrunde, når arbeidsgiver kan se bort ifra ansenitet risikerer du å stå først i køen.

Jeg sier ikke at du gjør noe galt, men kanskje ikke det beste taktiske trekket.

Lenke til kommentar

Arbeidstaker har såvidt meg bekjent (og som tydeligvis er godt forklart av de mer bevandret i feltet) ganske klare rettigheter, men jeg vil bare skyte inn det åpenbare;

Å gjøre seg veldig vanskelig i en slik situasjon er selvmord i jobben. Neste permiteringsrunde, når arbeidsgiver kan se bort ifra ansenitet risikerer du å stå først i køen.

Jeg sier ikke at du gjør noe galt, men kanskje ikke det beste taktiske trekket.

Med et slikt lederskap, så er det vel like greit?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke skjedd noe mer. For en uke siden skulle sjef finne ut av hva vi kan kreve i kompensasjon. Vi tenkte å se an hva hun foreslo, men har fortsatt ikke kommet noe. Har også fått tildelt veldig mange ekstra timer den uken. 

Noen som har greie på hvordan slik erstatning blir regnet ut? Vil det være verdt å kontakte en advokat?

Lenke til kommentar

Vet ikke. Ikke publisert noen rettspraksis på Lovdata, og litteraturen min om det ligger på et skrivebord langt unna. :)

Ikke skjedd noe mer. For en uke siden skulle sjef finne ut av hva vi kan kreve i kompensasjon. Vi tenkte å se an hva hun foreslo, men har fortsatt ikke kommet noe. Har også fått tildelt veldig mange ekstra timer den uken. 

Noen som har greie på hvordan slik erstatning blir regnet ut? Vil det være verdt å kontakte en advokat?

Krikkert kan sikkert gi deg noen råd for en liten sum når ferien er over.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...