Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beordring i ferie

rongata

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp her. 

Litt om min situasjon. I fjor tok jeg ut null ferie, og jobbet nesten 180% gjennom fellesferien. Dette var frivillig. Jobber turnus. 

Nå i år ble ferieavviklingen bestem for fastsatt for lenge siden. Jeg har lagt planer som er totalt avhengig av at jeg får de ukene jeg har fått invilget. Ferien min Starter i morgen. For et par timer siden ringte sjef og beordret meg på jobb uka midt i ferien. Dette har hun full rett til sier hun, dette til tross for at hun har hatt mange måneder på å planlegge turnusen. Den uka det er snakk om var ingen vakter dekket. Hun begynte altså ikke å sette opp turnus før folk gikk ut i ferie. 

Har hun lov til dette? Har ikke jeg krav på 3 uker sammenhengende ferie? hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer vel an på hva begrunnelsen er, hele lovteksten finner du her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

har du tillitsvalgt så kontakt de.

Dersom det er gyldig beortdring så bør arbeidsgiver dekke alle utgifter når du må flytte ferien.

Men les gjennom ferieloven

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Arbeidstaker over 60 år skal gi arbeidsgiver minst 2 ukers varsel før avvikling av ekstraferie.

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

(2) (Restferien)

Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

0 Endret ved lover 22 jan 1993 nr. 25, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997), 5 des 2008 nr. 82 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 5 des 2008 nr. 1284), 20 juni 2014 nr. 25 (ikr. 1 juli 2014). Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Vet du hva definisjonen for "uforutsette hendelser" er? Dette er jo åpenbart ingen uforutsett hendelse da de har hatt godt over 4 måneder på å planlegge turnus? 

Lenke til kommentar

Regnes vel som sykdom av kolleger og vikarer, akutt personellmangel innen helsevesesen/yrker som medfører fare for liv og helse. ting som gjør at den daglige driften stopper opp dersom du tar ferie.

Har ikke vært borti en situasjon som dette selv men uansett så burde leder innkalt til møte med deg og evt  din tillitsvalgt og drøftet dette og ikke bare over telefon jfr ferieloven samme punkt som du refererte til.

Edit under drøftelsen så skal det også bli tatt opp en kompensasjon for utgifter du har hatt med den avbrutte ferien

Derfor jeg spurte om du hadde fått oppgitt grunn da det skal mye til å flytte på ferien.

Lurer på om du også har krav på overtid dersom du blir beordret på jobb i en fastsatt ferieperiode og ferien skal være avklart i god tid før ferien. sto noe om dette i ferieloven også.

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regnes vel som sykdom av kolleger og vikarer, akutt personellmangel innen helsevesesen/yrker som medfører fare for liv og helse. ting som gjør at den daglige driften stopper opp dersom du tar ferie.

Har ikke vært borti en situasjon som dette selv men uansett så burde leder innkalt til møte med deg og evt  din tillitsvalgt og drøftet dette og ikke bare over telefon jfr ferieloven samme punkt som du refererte til.

Edit under drøftelsen så skal det også bli tatt opp en kompensasjon for utgifter du har hatt med den avbrutte ferien

Derfor jeg spurte om du hadde fått oppgitt grunn da det skal mye til å flytte på ferien.

Lurer på om du også har krav på overtid dersom du blir beordret på jobb i en fastsatt ferieperiode og ferien skal være avklart i god tid før ferien. sto noe om dette i ferieloven også.

Takker for svar. Grunnen til at ferien ble flyttet er utelukkende personalmangel. Sjef, som har ansvaret for å sette opp turnus har ikke begynte å dekke opp vaktene til de som skulle ut i ferie før i dag. Dette til tross for at disse vaktene har vært ledige i nærmere 4 måneder. Vi tok det opp selv på forrige personalmøtet uten at det skjedde noe. 

Tariffavtalen referer bare til den alminnelige ferieloven.

Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-ferie-har-du-krav-pa/61225428

Du kan kreve tre uker
Det er ferieloven som bestemmer hvor mye ferie du har krav på i løpet av sommeren.
Den sier at du kan kreve tre uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden, som er fra 1. juni til 30. september.
Unntaket er arbeidstakere som begynner i ny jobb etter 15. august i ferieåret.

Så tidlig skal du få beskjed om ferieavvikling
Er du ivrig etter å bestille sommerferie?

Ferieloven sier at du skal ha beskjed om når du får ta ut ferie tidligst mulig, og senest to måneder før ferien tar til

Noe å refere til dette ?
Endret av spetter
Lenke til kommentar

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb, jf. ferieloven § 6 nr. 3. Du må gi henne et cirkabeløp.

Hvis hun beordret deg på jobb uten tilstrekkelig grunnlag kan du i tillegg ha krav på oppreisning for velferdstap etter ferieloven § 14.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det stemmer at ingen vakter var dekt den uka du blir beordra på jobb fordi sjefen ikkje har satt opp nokon på vakt, så kan nok arbeidsgiver vanskelig pårope seg at det er uforutsette hendelsar som er årsaken og som dermed gir hjemmel til å kreve at du skal avbryte ferien.

Lenke til kommentar

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb, jf. ferieloven § 6 nr. 3. Du må gi henne et cirkabeløp.

Hvis hun beordret deg på jobb uten tilstrekkelig grunnlag kan du i tillegg ha krav på oppreisning for velferdstap etter ferieloven § 14.

Sendt en noe krass mail. For å toppe alt er hun sykmeldt, så får se om jeg i det hele tatt for noe svar. 

Lenke til kommentar

Hva med de andre ansatte? Det er vel ikke slik at du er eneste alternativ TS?

Nesten alle som jobber denne uka fikk ferie samtidig. Hun har tatt minste motstands vei og beordret de av oss som normalt er minst "kverulerende" på sånne ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som en ganske standard offentlig virksomhet med ett A-lag som får de attraktive vaktene og feriene, og ett B-lag som tar det de får. Dine valg er 1) lev med det. 2) bli en av de vanskelige som sykemelder seg i ferien om du ikke får det som du vil og 3) slutt i jobben og bytt yrke

Lenke til kommentar

Du bør orientere sjefen din om at du vil kreve erstatning for de kostnader du får som følge av at hun beordrer deg på jobb[....]

For at det skal ha noen effekt må man vel ha noen økonomiske belastninger av å flytte ferien. Det koster meg ikke særlig mye i kroner at jeg må ta ferie etter at snøen i fjellet har smeltet eller når det ikke lenger er laksefiske tilgjengelig i den lokale elva, men det gjør ferien min mye dårligere å måtte bytte likevel.

Lenke til kommentar

I følge henne er det tydeligvis ikke beordring. Jeg får bare en plutselig "endring i ferieukene" og skal gå normal turnus. 

Lenke til kommentar

hmm. ifølge ferieloven har ansatte krav på å vite det senest 2 mnd før ferien taes ut.

Enn kan med andre ord regne med at ferien er godtatt om enn ikke hører noe etter å lagt inn ferieønske før fristen.

Og, når det er mindre enn 2 mnd igjen til ferie.

Og enn har krav på 3 uker sammenhengende mellom  1. juni til 30. september

såfremt det ikke er spesifisert avvik i tariff eller andre avtaler som overgår ferieloven .

Tror nok det er best å ringe til ei advokat og snakke med advokaten 5 min over telefon.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Skriv at hvis ikke lederskapet bedrer seg, så sier du opp og finner en ny jobb.

Da gjør man bare firmaet en tjeneste

Hvis alle hadde gjort sånn, så hadde ikke sånne drittledere fått grobunn. Problemet er at slavementaliteten sitter altfor hardt indoktrinért i folk. Det er bedre å leve på trygd enn å jobbe for tyranner!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...