Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen livstegn i pappas stasjonære datamaskin

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan min fars datamaskin plutselig stoppet å fungere. Ingen livstegn i det hele tatt. Jeg forsøkte å fikse problemet ved å bytte kompnentene som gir strøm, nemlig PSU og hovedkort. Alt annet forble som tidligere. Det hjalp ikke, og jeg vet dermed ikke hva problemet kan være.

Ved kobling har jeg kun brukt strømkabel til hovedkort, strømledning til CPU og satakabler til hardiskene. Skjermkort er integrert.

Strømkabelen til PSU fungerer og det er strøm i stikkontakten.

Har dere noen forslag til hva som kan være problemet?

Endret av windymirage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukt litt rundt inne i maskina og kjenn etter om der er ei brent lukt. Dersom det er det, så må du kanskje bytte ut fleire delar som CPU eller RAM. Sjekk samtidig at CPU ligg slik som den skal i socket, og at kjølar er festa skikkeleg. Ta og ut til du kun har ei ram stikke i maskina og sjekk om den vil starte då..

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kom det noe "smelle" lyd når du skrudde på maskina med nye deler? Kortsluttning, jordfeil i kabinettet?

Er det noen lysdioder på HK som lyser? 

Er det powerknappen/ledningen som ikke funker?

Jeg er ikke noe expert.

Ingen smell eller kortslutning. Hovedkortet lyser ikke i det hele tatt. Mulig at Power LED ledningen ikke fungerer, men det er jeg litt usikker på hvordan jeg kan sjekke.

Lenke til kommentar

Lukt litt rundt inne i maskina og kjenn etter om der er ei brent lukt. Dersom det er det, så må du kanskje bytte ut fleire delar som CPU eller RAM. Sjekk samtidig at CPU ligg slik som den skal i socket, og at kjølar er festa skikkeleg. Ta og ut til du kun har ei ram stikke i maskina og sjekk om den vil starte då..

Lykke til :)

Ingen svi-lukt. CPU og CPU kjøler ligger slik dem skal. Antar at CPUen fungerer, men er ikke ikke 100% sikker, men da vil vel ikke problemet være at pcen ikke skrus på? Jeg har begge ram brikkene i, men kan prøve dem hver for seg :)

Lenke til kommentar

Sjekk cpu vifte tilkopling aventuelt prøv den i et annen fan header uttak. Man har cpu_fan og ofte en til kalt cpu_opt.

Hender at hk ikke slår seg på ved et kortsluttet fan uttak.

Er 24 pins molex fra PSU koplet rett vei og er den trykket skikkelig på plass (kontakt).

Er cpu koplet "rett vei i sokkelen" . Ingen bøyde pins etc.

Et par tre høyoppløste bilder lastet opp kunne vært av interesse.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Minnebrikkene/RAM er en ting, av erfaring vil pc i det minste starte opp men skjermen forblir svart/non-responding.

Som nevnt ovenfor er det riktig at en kortsluttet vifte hindrer hovedkortet i å starte.

Sjekk at alt er satt på plass riktig(grunnleggende, men viktig å understreke!), ingenting skal ligge løst og vær varsom med metalldeler(ser på deg cpu-kjøler/grafikkort) ikke rører hverandre, samme gjelder for hovedkort og underliggende skruer.

Dersom det lukter brent et sted, er det lurt å inspisere kablene/komponentene, gir en god pinpoint. :w00t:

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...