Gå til innhold

Valg av minnebrikker

rofl2

Anbefalte innlegg

Akkurat nå sliter jeg med å velge riktige minnebrikker til mitt 'nybygg'. Skjønner at det ikke er fullt så enkelt som det var før. De ser ut som at jeg har fåt mitt nye hovedkort til å fungere, men før jeg får det til å godta de minnebrikkene jeg setter in blir det jo ikke noe moro likevel.

Med gamle operativsystemer var det jo slik at man ikke kunne utnytte 4GB minne engang, men nå er det snart ingen grenser. Men for XP eller Win7 er det vel fremdeles ikke mere man kan ha nytte av.

Så det jeg egentlig vil spørre om, er om det har noen negativ betydning om man f.eks. setter inn et sett på   2x4GB i en XP maskin, som egentlig ikke er istand til å bruke mere enn 3GB? Jeg bruker også Win7 men aner ikke om det kan bruke mere minne?

Endret av rofl2
Flettet 2 tråder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare lurer på om det har noen betydning om man har for mye RAM i en PC? Såvidt jeg vet kan Windows XP ikke bruke mere enn 3GB, men man setter vel gjerne inn f.eks. 2x2GB, og det gjør vel ikke noe? Men generelt, har det noen betydning om en maskin har for mye minne om man kjører eldre versjoner av operativsystem? Win98, Win2k, WinXp, Win7, Vista, eller annet? (BTW, jeg fikk flere meldinger om usikker tilkobling før jeg fikk koblet meg til ved å bruke en tidligere innlogging i historikken til Firefox? Begynner det å bli større problemer med å bruke Internet?

Lenke til kommentar

Eh, er denne tråden ti år gammel? 

Ser ikke sånn ut, startet i går iflg. OP.

Jeg kunne godt starte en ny men forsøker å komme et skritt videre her. Det er en grusom oppgave å finne ut av hvilke minnebrikker som finnes tilgjengelig på det norske markedet ved å gå ut fra hva som er anbefalt i manualen til hovedkortet. Man kan neppe regne at det vil fungere med noe annet. Jeg har foreløpig forsøkt å finne noe fra Kingston men det ser vanskelig ut. Er det andre leverandører av minne som kan anbefales? Jeg ser i manualen at både Crucial, Corsair og Samsung er blandt alternativene, jeg får se om noen av disse skulle være tilgjengelige her til lands. Det skulle vel finnes andre som også bygger maskiner selv og har de samme behov som meg? Jeg ser i hvert fall at noen leverandører, bl.a. Komplett leverer hovedkort, og tilbyr også ferdig bygde, eller bygger etter ønske på  bestilling.

Disse variantene av Kingston minne er anbefalt i manualen, men jeg har ennå ikke klart å finne ut om de er tlgjengelige her i landet:

KVR1333D3S8N9/2G

KVR1333D3N9/2G

KVR1333D9K2/4G (2x2GB)

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt starte en ny men forsøker å komme et skritt videre her. Det er en grusom oppgave å finne ut av hvilke minnebrikker som finnes tilgjengelig på det norske markedet ved å gå ut fra hva som er anbefalt i manualen til hovedkortet. Man kan neppe regne at det vil fungere med noe annet. Jeg har foreløpig forsøkt å finne noe fra Kingston men det ser vanskelig ut. Er det andre leverandører av minne som kan anbefales? Jeg ser i manualen at både Crucial, Corsair og Samsung er blandt alternativene, jeg får se om noen av disse skulle være tilgjengelige her til lands. Det skulle vel finnes andre som også bygger maskiner selv og har de samme behov som meg? Jeg ser i hvert fall at noen leverandører, bl.a. Komplett leverer hovedkort, og tilbyr også ferdig bygde, eller bygger etter ønske på  bestilling.

Disse variantene av Kingston minne er anbefalt i manualen, men jeg har ennå ikke klart å finne ut om de er tlgjengelige her i landet:

KVR1333D3S8N9/2G

KVR1333D3N9/2G

KVR1333D9K2/4G (2x2GB)

Jeg tok sjansen på å bestille brukte brikker fra Ebay, så får vi se åssen det går.Det er bare to muligheter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

KVR1333D3S8N9/2G

KVR1333D3N9/2G

KVR1333D9K2/4G (2x2GB)

Jeg tok sjansen på å bestille brukte brikker fra Ebay, så får vi se åssen det går.Det er bare to muligheter.

Jeg takker for tilbud om assistanse men jeg tror jeg har funnet frem til det jeg trenger, og har bestilt på eBay. Det jeg bestilte står i ASUS-manualens anbefalinger og det tror jeg på.

Lenke til kommentar

en generelt, har det noen betydning om en maskin har for mye minne om man kjører eldre versjoner av operativsystem? Win98, Win2k, WinXp, Win7, Vista, eller annet? (BTW, jeg fikk flere meldinger om usikker tilkobling før jeg fikk koblet meg til ved å bruke en tidligere innlogging i historikken til Firefox? Begynner det å bli større problemer med å bruke Internet?

Nope XP selv 64 bit som var veldig uferdig ikke godt nok oversatt til norsk. Klarte vel ikke å bruke så mye ram, Vista 64 bits hjelper over 4 GB noe mere. Men ofte må du ha ganske mange programmer samtidig, selv nettleser klarer man ikke å bruke særlig mere en 3 GB ram som regel. Men er fint å ha minst 8 GB ram i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...