Gå til innhold

Er det bare å beise på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finns ett annat alternativ, rå kallpressad linolja först som ren som tränger in i trä och fyller ut porer. Sedan en färg bestående av rå linolja, lite kokt linolja och pigment av metalloxider som titanoxid och zinkvitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finns ett annat alternativ, rå kallpressad linolja först som ren som tränger in i trä och fyller ut porer. Sedan en färg bestående av rå linolja, lite kokt linolja och pigment av metalloxider som titanoxid och zinkvitt.

Etterbehandling når dekkbeis og forskjellig bleikner kan gjøres med treolje på kledning.

Man metter porer som ved boning av bil lakk, Raskt, billig og enkelt. Har sett kledning som bare er etterbehandlet med treolje fra 1982, og ser nytt ut.

Men ja, det må gjøres før det flasser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som ofte, en veldig god teoretisk artikkel. Omsetningen til det praktiske livet ser jeg for meg er verre.

Jeg står på Maxbo med denne artikkene i hånda og skal velge behandling til terrassen min - blir det noe lettere å velge? Personen bak disken vet jeg ikke kan svare (har prøvd liknende spørsmål før) og jeg vil nødig begi meg inn på å diskutere denne artikkelen med vedkommende (for å ikke framstå som en tulling).

Skulle gjerne sett konkrete produkter/eksempler på de ulike omtalte variantene.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Som ofte, en veldig god teoretisk artikkel. Omsetningen til det praktiske livet ser jeg for meg er verre.

Jeg står på Maxbo med denne artikkene i hånda og skal velge behandling til terrassen min - blir det noe lettere å velge? Personen bak disken vet jeg ikke kan svare (har prøvd liknende spørsmål før) og jeg vil nødig begi meg inn på å diskutere denne artikkelen med vedkommende (for å ikke framstå som en tulling).

Hva med å gå på et annet sted enn Maxbo for å få ordentlige svar? Det blir som å gå på Shell for å diskutere kjøttyper i pølsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etterbehandling når dekkbeis og forskjellig bleikner kan gjøres med treolje på kledning.

Man metter porer som ved boning av bil lakk, Raskt, billig og enkelt. Har sett kledning som bare er etterbehandlet med treolje fra 1982, og ser nytt ut.

Veldig interessant! Har tenkt at dette er fullt mulig siden en av grunnene til at vi må beise/male utendørs er at malingen tørker ut. Har spurt i malerforretning om dette, men de sier at holdbarheten er kort og oljen vil tørke og flasse på veggen. Så jeg lurer på om du vet hvor ofte man bør påføre treolje på veggen? Og hva slags treolje som er brukt? Man får jo treolje til 39,- for tre liter helt til 300,- for 3dl, med ulikt innhold. Jeg har selv prøvd med terrasse olje til 39,- for 3l, og veggen ser som nymalt ut, men usikker på om jeg bør gå for noe av høyere kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant! Har tenkt at dette er fullt mulig siden en av grunnene til at vi må beise/male utendørs er at malingen tørker ut. Har spurt i malerforretning om dette, men de sier at holdbarheten er kort og oljen vil tørke og flasse på veggen. Så jeg lurer på om du vet hvor ofte man bør påføre treolje på veggen? Og hva slags treolje som er brukt? Man får jo treolje til 39,- for tre liter helt til 300,- for 3dl, med ulikt innhold. Jeg har selv prøvd med terrasse olje til 39,- for 3l, og veggen ser som nymalt ut, men usikker på om jeg bør gå for noe av høyere kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å gå på et annet sted enn Maxbo for å få ordentlige svar? Det blir som å gå på Shell for å diskutere kjøttyper i pølsene.

Har du en plass å anbefale da? PS: velkommen til forumet.

Lenke til kommentar

Det er vel det man kaller for kapilerkrefter/ hårrørseffekt som gjør at oljen trekker inn. Og om den blir porete, uttørket er det vatn som trekker inn og jobber der oljen ikke er.

Tror det var noe fra Biltema, til en 100 kr for 3 liter, skal finne det ut om eg husker.

At en malerforetning vil selge dyrere produkter er forstålig, men som ved bilhold full omlakering er for dyrt. Nordsjø kom til dømes langt betre ut enn Jotun til over doble prisen, så Jotun har måttet gå ned i pris.

Er lit som når man slår med grastrimmer, det går usiglig seint om graset er blitt fullvoksent, blir både tung og ikke serlig pent. Så når man ser det har mattes litt kan det vel vere på tide med en rask overgang.

Det er jo tempo og et jevnt bra utsenede/ stand som gjør at man velger treolje fremfor et malingsstrøk. Og så noen prinsipper, finst jo andre ting i verden en skraping, maling og slit.

Litt artig:

Gitt at man har en porete lakk på en bil, og tar en runde i en bilvaskemaskin kva skjer.

Først avfetting, skylling, varmvoks og så tørk. Men vil der da ikke ligge at avfetting/ kraftvask i porene ?

Eller virker avfetting som en tokomponent voks i lag med varmvoksen, eller kunne den ha gjort dette. Hallo, OK Kjemi ?

Eventuelt virker svin dyre hårpleieserier til Kvinne nr 2 på denne måten, og kan brukes.

Selv bruker eg bare ild, Smør, Zalo, bensin, OK48, eller Aceton, og treng ikkje hansker til noen av delene. Men vasker minimalt fordi eg har støvsuger.

Skit som sit fast og ikke er til plage er jo mer for eit ugras å regne. Men hvem i allverden er det som skal definere hva som er ugras, Mozanto og dagspressen eller Eg.

Ved offentlige tilstelninger som EU og G20 møter følger eg selvfølgelig kleskoden, uten å sleppe inn på møtet eller bli banket blå og gul til eg ser hele flagget.

Slik som man ofte setter TV,n litt lavt på ved sosiale sammenkomster for at praten skal gå noe lettere og gi en "hødare". Slik er også funksjonen til støyen fra alle demostranter utenfor, som muligens har den høgste konsentrasjon av agenter og offentlige agitatorer man kan finne i en gruppe.

Dei taper før start, hver enda år....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Først takk for en informativ artikkel. Her lærte jeg noe nytt :)

Men litt korrektur:

Derfor bør man slipe bordene ned til frist treverk før man beiser

Skulle det vært "ned til friskt treverk"? ;)

Lenke til kommentar

Hei, @Retired takk for forslaget. Å teste mange nok produkter er ganske omfattende, men det ville jo utvilsomt vært noe mange ville vært interessert i. Vi skal vurdere det. Mvh Ole Petter Pedersen, redaktør TU.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...