Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Være ærlig med arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Jeg er nær grensen for antall egenmeldinger grunnet stress på jobb pga dårlig arbeidsmiljø. og har hatt noen utfordringer i det private grunnet sykdom i nær familie. Jeg lurer på om jeg skal være ærlig med sjefen om dette og fortelle at jeg tar grep om situasjonen ved å oppsøke hjelp (psykolog) Det er en veldig stor belastning for meg dette med antall egenmeldinger,

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spørre deg selv om det er best med egenmeldinger "uten grunn" eller at sjefen forstår situasjonen og hvorfor du er vekk en del.

Et dårlig arbeidsmiljø er negativt for produksjonen så det vil en god sjef ta tak i med en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Selvfølgelig kan du det. Jeg vil tro at de fleste sjefer har gode forutsetninger for å fremme et godt arbeidsmiljø. Har vedkommende litt taktisk sans, får hen til å gjennomføre tiltak som kan bedre mijøet, uten at enkelte ansatte blir "syndebukker". Ettersom problematikken din også er av privat anliggende, må du selv kjenne på hvor mye du kan tillate deg å fortelle til sjefen. Jeg syns du er flink som tar tak i stresset og har oppsøkt hjelp hos psykolog. Kan tenke meg at sjefen setter pris på å være noe involvert i din prosess... Skjønt, det kan nok variere fra sjef til sjef.

Terapi er jevnt over en god ting for de aller fleste som sliter. Men det kan også være en sterk og vanskelig prosess. Kanskje vil det være deg gunstig å få en avgrenset sykemelding mens du går i terapi, dersom det er lenge til din neste ferie. Etter min mening er ikke terapien begrenset til timen du sitter med psykologen, men også noe som kommer til nytte gjennom refleksjon og ettertanke over hva du og psykologen snakker om. 

Fravær med egenmeldinger er forsåvidt noe du har krav på, noe som har blitt kjempet frem av flittige arbeiderbevegelser over lengre tid. Du skal ikke få dårlig samvittighet for bruk av det! Ihvertfall ikke når du har en begrunnelse som din. Hadde du hensynsløst skulka eller ljugd, hadde saken vært en annen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror man har rett på fri til legebehandling/psykolog i arbeidstiden. Men dette i seg selv kan skape ytterligere stress og dårlig arbeidsmiljø. I mange jobber må man ta igjen det tapte da ingen gjør arbeidet for deg osv. Man trenger ikke informere om hvorfor man skal til lege. Når det er sagt finnes delvis sykemelding, noe som ikke alltid fungerer etter hensikten, særlig med tanke på dårlig arbeidsmiljø og stress.

Etter en stund på sykemelding blir det obligatorisk møte med Nav og arbeidsgiver samtidig for å få tilrettelagt arbeidsoppgavene. Dette kan være en gylden mulighet til å det bedre på jobb, selv om det virker håpløst i dag. Ofte innebærer et slikt møte mye negativ kritikk av arbeidsgiver som kanskje er skyld i situasjonen. Man kan da kun fokusere på sine egne behov uten å komme med kritikk da dette kan skape ytterligere konflikt.

Du trenger jo ikke buse ut med alt, men sykdom i nærmeste familie er veldig legitimt om du ønsker å forsvare ditt fravær. Stress på toppen er også noe de fleste skjønner slår dårlig ut.

Lenke til kommentar

Sjefen din (og kollegene dine) er mennesker. Man tilbringer tett opp mot en tredjedel av tiden sin på arbeid, så min mening er at livskvaliteten blir langt bedre om man forholder seg til sin sjef og sine kolleger som mennesker og ikke som roboter. Det betyr så klart ikke at man trenger å legge ut i detalj om sin sykdomsproblematikk for alle og enhver på arbeidsplassen, men å være åpen med sjefen sin (spesielt hvis problemene skyldes arbeidsmiljøforhold) anser jeg som lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...