Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla Model S en dødsfelle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var setebeltene som hadde skylden sa de, noe som er rimelig enkelt å fikse (bytte).

 

Det er vel heller konstruksjonen, hvor beltefestene er plassert i forhold til setet etc som kan være utfordringen. Og det er ikke nødvendigvis så lett å fikse.

Lenke til kommentar

Tesla får jo somregel topp score, mener det var en lignende sak som dette for en stund tilbake hvor de endret på ting for å unngå denne hodeskaden. Er testen ny? 

 

Ja det er en retest etter at Tesla har gjort endringer for å forbedre score.

Lenke til kommentar

 

Tesla får jo somregel topp score, mener det var en lignende sak som dette for en stund tilbake hvor de endret på ting for å unngå denne hodeskaden. Er testen ny? 

 

Ja det er en retest etter at Tesla har gjort endringer for å forbedre score.

 

 

Rart at det slår ut på det samme igjen, mener dette trakk ned sist også. Rart at andre tester ikke gir samme resultat også, de fløy jo nettopp igjennom en annen test med top score. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tesla får jo somregel topp score, mener det var en lignende sak som dette for en stund tilbake hvor de endret på ting for å unngå denne hodeskaden. Er testen ny? 

 

Ja det er en retest etter at Tesla har gjort endringer for å forbedre score.

 

 

Rart at det slår ut på det samme igjen, mener dette trakk ned sist også. Rart at andre tester ikke gir samme resultat også, de fløy jo nettopp igjennom en annen test med top score. 

 

 

Resultatet gjelder jo bare for akkurat denne testen, hvor sammenstøtet skjer med en viss overlapp (25%?) men ikke rett på. Dermed ser du at sjåføren blir kastet på skrå mot døra og problemet er at når sjåføren bommer halvveis på airbagen så greier ikke selene å holde ham nok igjen til ikke å treffe rattet. På f.eks. 100% front-front kollisjoner har den helt andre resultater.

 

Edit: Dette er en test de er ganske opptatt av i USA, da statistikkene har vist at siden airbagen ser såpass virksom ved 'head on' kollisjon gir ulykker med delvis overlapp mye mer og større skader. Og det er mer vanlig å treffe med overlapp enn 100% head on som var den vanligste testen tidligere. EU/NCAP tester vel 50% overlapp hvis jeg ikke tar feil.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert ikke enkelt å score utmerket i alle slags situasjoner. Alle biler har vel svakheter på noen plasser.

Tesla er meget sikre biler og folk burde føle seg trygge i dem. Spesielt med tanke på alle hjelpemidler som forhindrer at man skal kunne kræsje i det heletatt.

Lenke til kommentar

Det var setebeltene som hadde skylden sa de, noe som er rimelig enkelt å fikse (bytte).

 

Det er vel heller konstruksjonen, hvor beltefestene er plassert i forhold til setet etc som kan være utfordringen. Og det er ikke nødvendigvis så lett å fikse.

 

Ikke vet jeg, men det er forskjell på hvor raskt beltene låser seg. Har vært i passe gamle biler der man må bøye seg helt frem så fort man klarer før de låser seg. Hvis beltene ikke er mer sensitive enn det så sier det seg selv at man må dunke hodet i rattet før de hjelper til, noe som er for sent. I andre biler så har de låst seg bare man puster omtrent.

 

Jeg vil anta at det hjelper ekstremt mye å bare øke sensitiviteten på beltene.

Lenke til kommentar

 

 

Det var setebeltene som hadde skylden sa de, noe som er rimelig enkelt å fikse (bytte).

Det er vel heller konstruksjonen, hvor beltefestene er plassert i forhold til setet etc som kan være utfordringen. Og det er ikke nødvendigvis så lett å fikse.

Ikke vet jeg, men det er forskjell på hvor raskt beltene låser seg. Har vært i passe gamle biler der man må bøye seg helt frem så fort man klarer før de låser seg. Hvis beltene ikke er mer sensitive enn det så sier det seg selv at man må dunke hodet i rattet før de hjelper til, noe som er for sent. I andre biler så har de låst seg bare man puster omtrent.

 

Jeg vil anta at det hjelper ekstremt mye å bare øke sensitiviteten på beltene.

Nå er vel ikke testingen din helt reel mot en kollisjon. En del eldre biler fra f.Eks Volvo har sprengladninger som strammer beltet i en kollisjon. Ble vel på litt nyere biler byttet ut med kraftige fjærer. Men du klarer nok ikke utløse dem uten å kræsje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...