Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det en metode for å sjekke om man fortsatt trenger tilskudd av vitamin B?

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt tilskudd av vitamin B i form av TrioBe i cirka 10 år nå, og lurer på om det finnes en metode for å sjekke om jeg fortsatt trenger det. Legene har ikke undersøkt hvorfor jeg har trengt dette tilskuddet, og det er snakk om over 1000 kr per år... er det bare å slutte, og så måle blodet fremover for å sjekke om man fortsatt trenger?

Selv om det bare er vitaminer kan det ha en innvirkning på helsen. Blant annet har jeg lest om at tilskudd av folat er forbundet med økt sjanse for kreft (i en eller annen form, husker ikke nøyaktig da jeg ikke er så interessert i det, men jeg bare sier at selv om det er vitaminer så kan det være bivirkninger).

Kan jeg kreve av legen at det brukes ressurser på blodprøver fremover?

Anonymous poster hash: fcd07...216
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhør deg med legen. Hvis det kun er snakk om at du trenger B12 (og ikke folat og B6), kan du bruke denne: https://no.iherb.com/pr/jarrow-formulas-methyl-b-12-cherry-flavor-5000-mcg-60-lozenges/117

Hvis du deler den i 4, får hver bit dobbelt så høy dose som TrioBe. Det er mye mer for pengene.

Ikke slutt uten å ta blodprøver regelmessig.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Takk for tips, men jeg vet ikke om jeg trenger folat og B6 i tillegg. En trenger vel folat for å ta opp B12. Så jeg får bare ta det opp med legen. :) Jeg har lyst til å slutte og se.

Så det nå, folat-tilskudd er forbundet med kreft i tykktarmen... men bryr meg egentlig ikke om slike ting, minimale greier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Folsyre blir ofte tilsatt mat i andre land. Feks. USA hvor det tilsettes alt mel på markedet. Det samme gjelder D-vitamin som tilsettes bla. i meieriprodukter i mange land.

Som alltid er det bra for noe, og dårlig for noe annet.

Gulrøtter er feks. sunt og rikt på A-vitaminer samtidig som studier viser at kreftpasienter ikke bør ha A-vitaminer, altså gulrøtter.

Nå mistet jeg helt tråden her...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da har jeg i samråd med lege sluttet med TrioBe. Han målte ikke nivået siden det var bra tidligere (når jeg brukte tablettene). Han mente det bare trengtes å følge med på fremover, men at kroppens lager var så høyt av denne typen medisin at det ville ta lang tid før nivået ev. ble for lavt. Hvor lang tid kan det gå mellom fremtidige blodprøver? Skal tilbake for andre ting, så får vel spurt da, men jeg bare lurer i tilfelle det er kortere tid til enn neste gang jeg skal dit, eller det blir glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...