Gå til innhold

Er det CPU eller hovedkort som er problemet :(

nELix

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg kjører en AMD XP 1800+ på et ABIT KG7-Raid hovedkort. Jeg har over lengre tid hatt litt problemer med at maskina henger seg ganske ofte. Dette var før jeg gikk inn i BIOS og inn på CPU innnsettingene og fornandret fra XP 1800 (133) for så sette den til 1150 (100). Først da ble maskina mi stabil. Jeg har også flashet HK med siste oppdateringer fra ABIT til ingen nytte. :dontgetit:

Han er nå stabil på 1150 Mhz (100), men jeg vil gjerne ha full utnyttelse av CPU'n min. Så er det noen her som kan hjelpe meg med å komme på noen forklaring på hvorfor eller hva som kan være galt. Jeg har for tiden lurt på om det er CPU'n som begynner å ta kvelden. Mange venner har også nevnt på d med strømforsyning, men da tenkte jeg at kanskje maskina skulle blitt ustabil uansett.

Dersom dere skjønner problemet mitt, så sier jeg hjertlig takk for all hjelp og respons jeg får :)

På forhånd takk!

Gunnar aka Nelix

Endret av nELix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva temperaturen på CPU ligger på når du har den på full hastighet? Det kan være at du har en dårlig kjøler, og/eller dårlig kontakt. med det enkle resultat at CPU blir for varm når du har den klokket høyt.

Dårlig strømforsyning kan også føre til ustabilitet ja, så det er noe du bør tenke på ;)

Lenke til kommentar
Hei alle sammen, jeg kjører en AMD XP 1800+ på et ABIT KG7-Raid hovedkort. Jeg har over lengre tid hatt litt problemer med at maskina henger seg ganske ofte. Dette var før jeg gikk inn i BIOS og inn på CPU innnsettingene og fornandret fra XP 1800 (133) for så sette den til 1150 (100). Først da ble maskina mi stabil. Jeg har også flashet HK med siste oppdateringer fra ABIT til ingen nytte. :dontgetit:

Han er nå stabil på 1150 Mhz (100), men jeg vil gjerne ha full utnyttelse av CPU'n min. Så er det noen her som kan hjelpe meg med å komme på noen forklaring på hvorfor eller hva som kan være galt. Jeg har for tiden lurt på om det er CPU'n som begynner å ta kvelden. Mange venner har også nevnt på d med strømforsyning, men da tenkte jeg at kanskje maskina skulle blitt ustabil uansett.

Dersom dere skjønner problemet mitt, så sier jeg hjertlig takk for all hjelp og respons jeg får :)

På forhånd takk!

Gunnar aka Nelix

Først sjekk cpu-temp når den kjører som xp1800+, hvis den ikke er veldig varm

så gå inn i bios og øk kjernespenning(VCore) med ett til to hakk, hvis den er for varm kan det være dårlig kjøler eller formye/forlite kjølepasta eller dårlig kontakt mellom cpu og kjøler.

Pass også på å ha tilstrekkelig med luftsirkulasjon i kabinettet....

Lenke til kommentar

Hei tror jeg kan hjelpe deg. Har nemlig hatt lignende problem selv og tilslutt funnet ut av det. Jeg er ganske sikker på at det er minnet ditt. Når du forandrer FSB på prosessoren din forandrer du minne hastigheten også.

Jeg hadde ett EpoX 8RDA+ kort med 512MB TwinMos ram. Fikk akkurat somme problemet som deg, måtte underklokke FSB en for at maskina skulle være stabil. Jeg bytta så bort TwinMos Ramen til 2 stk Crosair 256MB brikker. Etter det fungerte allt helt fint.

Håper dette hjalp.

Inge

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for hjelpen folkens :D Jeg har allerede tatt alle tipsene til etterretning :D

Jeg har kjøpt meg en ram brikke nå. D var som du sa ilamoey at d var minnet mitt. Jeg hadde faktisk fullstendig likt minne som deg, 512 TwinMos ram.

Pluss at jeg har også kjøpt meg ArcticSilver.

Så d funker som d skal igjen nå :thumbs:

Blir nok til at jeg også kjøper meg en ny PSU så at AMD'n skal få den futten han skal ha. Har kun en 250 Watt.

Igjen takk for hjelpen og tipsene som dere har kommet med.

Hilsen Gunnar

En Riktig God Jul og et Godt Nyttår til dere alle :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...