Gå til innhold

Finnsenderen.no oppdatert 5.7.2017


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Ikke så mye å melde foreløpig, men det ser ut som om Telia har lagt til 3G900 på flere siter, særlig utenfor bysonene. Og at ICE-siter kommer og går litt random. Jeg tviler på at de noengang klarer å bygge så finmasket som T&T.

 

Edit: Oppdaterer fortløpende.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kan hende Telia faser ut 2G først? Det er MED strømmen, hvis du ser hva som skjer ute i den store verden. Telenor holder på 2G lengre enn 3G pga M2M.

 

Edit: men dette skjer ute i forstedene, på siter der de allerede har 2G900, 3G2100 og 4G800/1800/2600. Inne i Oslo sentrum gjør de det ikke.

 

BTW: på helt nye siter, setter Telenor gjerne opp 3G+4G, sikkert fordi det er bedre å ha fallback til 3G enn 2G. Uansett så er jo 3G mer spektrumeffektiv.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det går i hvert fall noe imot tidligere uttalelser fra dekningsdirektøren til Telia, her i en artikkel fra januar i år hos E24:

 

– Vi går mot en ren 4G-verden og etter hvert vil også 5G-teknologien komme, sier Tommy Johansen, dekningsdirektør i Telia, og peker på at man med nye mobiler også kan ringe via 4G-nettet med 4G Tale-teknologien VoLTE.

 

– Det mest naturlige er å begynne med å slukke 3G-nettet fordi overgangen til 4G-mobiler går så raskt hos kundene. Om ikke lenge vil nesten «ingen» bruke 3G-nettet heller på mobilen fordi du ringer over 4G Tale og dekningen vil være utbygget like godt som 2G-dekningen.

 

Likevel bygger de ut 3G åpenbart for tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

At det ikke bygges 3G er en sannhet med modifikasjoner. Når Telenor har en ren 2G-sender, hopper de over 3G og går rett på 4G. Hvis de derimot setter opp en ny sender, får den selvsagt 4G. For at de som ikke har VOLTE på telefonen skal kunne ringe, må senderen få enten 2G eller 3G. Da der det ut som om de velger 3G, fordi det er en nyere teknologi. Det er i det minste min teori, og forklaring på at nye sendere ofte mangler 2G.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ok. Men kanskje teorien min stemmer for Telia?

 

Edit: men Telenors nye sendere ved Rælingen Kirke og litt sydover mot Smedstad har 3G + 4G. Den siste kom opp for bare noen måneder siden. Men jeg er enig med deg og Hedonism: det virker rart å se at de kommer opp nye 3G-sendere.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Ok. Men kanskje teorien min stemmer for Telia?

 

Edit: men Telenors nye sendere ved Rælingen Kirke og litt sydover mot Smedstad har 3G + 4G. Den siste kom opp for bare noen måneder siden. Men jeg er enig med deg og Hedonism: det virker rart å se at de kommer opp nye 3G-sendere.

 

Det kan hende senderenene på Rælingen erstatter dekning fra en annen sender (to for å erstatte en) og da er det naturlig å erstatte 3G dekningen som var. 

 

Ja, Telia bygger fortsatt 3G på nye sendere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...