JohnMartin Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Hei, Holder nå på å sette opp budsjett før vi kjøper et hus som må totalrenoveres. Tenkte dette kunne være min prosjekttråd Har tidligere forsket/lekt meg litt med hjemmeautomasjon. -Blant annet kjøpt meg HS3 og et par produkter(z-wave) som jeg har prøvd ut på kontoret i nåværende hus. Nå er det en god stund siden jeg holdt på med dette sist, så er litt rusten. Håper derfor at det kanskje er noen som kan hjelpe meg med å liste opp hva jeg trenger for et komplett hus. Skjønner at det er litt vanskelig å foreslå en komplett pakke, men sånn grovt hva jeg trenger. I første omgang er det for å få de elekstriske duppedingsene inn i budsjett som skal inngå i byggelån søknaden. Er jo gira på å droppe ledningsstrekk til brytere, men samtidig litt nervøs. Siden man jo da ikke vil ha noe mulighet å styre lyset før alt er satt opp og når systemet evt går ned Kan jo bare se for meg at vi står uten lys en dag og kjærringa står med armene i kryss og får lirt ut av seg "hva var det jeg sa" Noen som har erfaringer eller argumenter å komme med? =) -- John Martin Endret 5. juli 2017 av JohnMartin Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Ikke dropp ledningstrekk til brytere, det kommer du til å angre på. Legg opp som normalt, putt gjerne inn z-wave brytere bak bryteren så kan du bruke både HS3 og bryteren for å slå av og på lyset. Om du ikke går for smarte lyspærer ala hue da. Da trenger du kun vanlig bryter IMO. Hva du trenger kommer an på ditt behov. sett opp noen kriterier for hva du ønsker å styre så er det lettere. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Takk for innspill. Så vel et snitt å spare penger på å droppe brytere, men må vel kanskje innse at det er litt tidlig å droppe det. Fra starten av, så vil jeg ha et "automatisk" hus. Med bevegelsessensorer, temperatur og lysstyring. Som jeg kommer på i farten. Er fancy og skal kunne styre alt med telefon/brett/pc, men det er ikke målet. Mest mulig automatikk basert på scenario og tid på døgnet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Takk for innspill. Så vel et snitt å spare penger på å droppe brytere, men må vel kanskje innse at det er litt tidlig å droppe det. Fra starten av, så vil jeg ha et "automatisk" hus. Med bevegelsessensorer, temperatur og lysstyring. Som jeg kommer på i farten. Er fancy og skal kunne styre alt med telefon/brett/pc, men det er ikke målet. Mest mulig automatikk basert på scenario og tid på døgnet. Da ville jeg satset på dette: -Z-wave brytere bak hver bryter, evt smart pærer. -Bevegelsessensorer i alle rom, gjerne i form av multisensorer med temp, lysstyrke,fuktighet osv. -z-wave termostater til varmekabel, brytere til panelovner, IR blaster til varmepumpe eller annet IR utstyr HS3 har du jo, en lett nettbrett løsning er imperihome, relativt rimelig og fort gjort. HS sitt program er noe mer knotete men igjen er det flere muligheter. Vil også anbefale en stemme løsning også som amazon echo, google home, apple "husker ikke navnet" osv. Evt HS sitt eget system. Bruker selv amazon sitt system, funker ganske bra med noen begrensninger. Men jeg styrer alt her i fra foruten det som går av seg selv. Ipad er kun til visning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå