zeebra Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Dersom Norge hadde blitt ødelagt av krig, så hadde jeg heller ville dratt til Sverige. Om jeg hadde blitt stoppet på svenskegrensen og fortalt at "Nei, du får ikke lov å komme inn. Du må bli igjen å bygge opp landet ditt", så hadde jeg blitt sånn passe irritert. Jo, men målet må vel heller være å unngå at Norge blir ødelagt i krig. Når det gjelder Libya så har vi direkte bidratt til at de har blitt ødelagt i krig. Vi kan ikke både påta oss rollen som ødelegger og redder. Vi må redde ved å slutte å ødelegge. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Ja. Alle mennesker burde få vandre fritt på jorden. Det vil kun fungere om alle land kan ha sine egne regler og egne samfunn, heller enn at alle land skal bli tvunget til å bli uniforme, slik som USA forsøker. Da kan folk flytte til det type samfunnet de ønsker, heller enn at alle blir tvunget til å leve i et samfunn de ikke ønsker. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Alle mennesker burde få vandre fritt på jorden. Jeg er forresten prinsipielt sett enig i dette, at folk ikke bør være fengslet av usynlige streker verden rundt. Men tror du virkelig det er praktisk mulig på nåværende tidspunkt? Slik som ting er i verden, realistisk sett? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Alle mennesker burde få vandre fritt på jorden. Jeg er forresten prinsipielt sett enig i dette, at folk ikke bør være fengslet av usynlige streker verden rundt. Men tror du virkelig det er praktisk mulig på nåværende tidspunkt? Slik som ting er i verden, realistisk sett? Du vet at folk tror på julenissen og påskeharen? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Det hadde utvilsomt skapt mange utfordringer. Men jeg trur vi hadde kommet godt ut av det til slutt. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Det hadde utvilsomt skapt mange utfordringer. Men jeg trur vi hadde kommet godt ut av det til slutt. Det er så mange problemer i veien for at dette kan bli en realitet at det er helt urealistisk. Ett enkelt eksempel jeg kan nevne er jo at noen "nasjoner" tar monopol på verdens resurser og kun bruker disse til egen vinning, og sløser de på masse fjas heller enn å bruke disse midlene til gode for hele verden og til nyttige formål. Norsk olje er jo ett eksempel. Lenke til kommentar
Raude Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Jeg klarer ikke se noe særlig negativt i å hjelpe folk som vil rømme fra Libya. Nå er det strengt tatt ikke folk fra Libya som flykter fra Libya til Italia. Majoriteten er vel fra Bangladesh og øvrige land i Afrika som Marokko. Her er det en kilde: https://www.alaraby.co.uk/english/news/2017/5/11/german-libyan-rescue-ships-duel-to-save-imperilled-migrant-boat Og i mitt opprinnelige innlegg så refererte jeg til en video, i den video så ser man 493 migranter hvorav 277 var fra Marokko og mange fra Bangladesh. Her er kilden: https://www.alaraby.co.uk/english/news/2017/5/11/german-libyan-rescue-ships-duel-to-save-imperilled-migrant-boat Dette må være god business for menneskesmuglerne, ettersom de tjener godt av betalingen de mottar fra disse migrantene? Se over i lenken om hvor mye folk fra Bangladesh og andre land betaler menneskesmuglerne for å komme seg fra Dhaka og andre land til Libya. Og hvorfor skal de som har råd til å betale menneskesmuglerne kunne etablere seg i Europa, men ikke de som ikke har råd? For å søke asyl fra Marokko og Bangladesh er vel mulig i dag? Er det ikke bedre å stenge denne ruten så færre omkommer i et forsøk på å komme seg til Italia? flere liv spart? Er det ikke bedre å stenge denne ruten så menneskesmuglerne ikke tjener seg rike på bekostning av andre? Nå er det ingen land i Europa, som jeg vet om, som ønsker disse migrantene og det er allerede stor belastning for Italia som ingen vil hjelpe. Nå nylig var det Østerikke som sendte militæret sitt til grensen sin med Italia for å stoppe disse migrantene. Det mest oppsiktsvekkende for meg er at det er Libya selv som bidrar mest for å stanse disse migrantene til å ta seg til Europa, mens frivillige organisasjoner henter dem frivillig, hvor skal det ende? skal vi ta imott all Afrika og Asia? Det er greit å hjelpe folk som kommer fra krig, men majoriteten av disse gjør vel ikke det? Endret 5. juli 2017 av Stoltzekleiven Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Jeg klarer ikke se noe særlig negativt i å hjelpe folk som vil rømme fra Libya. De burde gjort det gratis, og hjulpet så mange som overhodet mulig med å komme seg ut av landet. Kanskje dem ikke skulle dratt til Libya i første omgang? 1 Lenke til kommentar
Raude Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Ja. Alle mennesker burde få vandre fritt på jorden. I en ideell verden ja, men per i dag er ikke dette realistisk og du vet det veldig godt selv. Man kan imidlertid streve etter å løfte levevilkår i andre land først. F.eks. EU stiller spesifikke krav til EU-medlemskap og samtlige av kravene må dermed være oppfylt for at et land skal kunne søke om EU-medlemskap. Nå i ettertid har det blitt publisert en artikkel av Aftenposten som oppsummerer angjeldene situasjonen: https://www.aftenposten.no/verden/Rekordmange-migranter-ankommer-Italia-Na-oker-risikoen-for-en-ny-krisesommer-i-Europa-624516b.html Endret 5. juli 2017 av Stoltzekleiven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå