Gå til innhold

KRONIKK: Nettkriminalitet: Har politiet kastet inn håndkleet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

Politiet er veldig flinke til å henlegge saker selv med overvåkningsbilder med gjernings skurker., de for lønninga hver mnd likevel selv om jobben er gjort eller ikke, veldig flinke til å drøye saker også..

Lenke til kommentar

Min tillit til politiet forsvant for lenge siden, etter at jeg selv ble utsatt for en grov voldsepisode. Selv med mange vitner og en "kjent" gjerningsperson ble saken henlagt.

At de prioriterer bort nettkriminalitet, som er særdeles vanskelig og omfattende å etterforske, kommer derfor ikke som noen overraskelse.

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjelder nok ikke bare nettkriminalitet.

http://verdenogvi.blogspot.no/2010/03/lslatt-etter-avhr.html

. En butikkeier ble frastjålet en PC.

. Tyveriet ble anmeldt med bilder og film.

. Saken ble umiddelbart henlagt av politiet.

. Butikkeieren la ut bildet på Facebook.

. Datatilsynet, som ikke summarisk henlegger saker, bøtela butikkeieren med 25 000 kroner.

. Hvis offeret ikke betaler den boten, blir den inndrevet av – politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet har svært begrensede ressurser og "effektivisering" har ødelagt mye. Det har blitt en del mafiavirksomhet fra tiggerbandene som er et stort problem.

For meg så virker det som de på toppen er syndebukkene. Norge har blitt et land der politiet har fått hendene bundet bak ryggen og det tiltrekker seg og fører til enda mer dritt.

Hvis vi hadde effektivisert rettssystemet som også blir overbelastet av for mange sker, gitt politiet mer makt og innført avtaler med de landene tyvene kom fra så de blir sendt rett hjem så hadde mye blitt gjort fort.

Virker som om de på toppen ikke forstår at politiet ikke får gjort noe når de er overbelastet. Henleggelsene skjer fordi de må prioritere. Hadde rettsvesenet vært effektivt så hadde det vært mange saker som ikke trengte etterforsking utover kamerabevis og andre bevis som ikke er noe å tvile på.

Men jeg har mistet tiltro til politiet jeg også. Ble frastjålet noe greier her for et par uker siden og jeg orket ikke å bruke flere timer på å anmelde en sak som bare blir henlagt. Det er en dårlig tankegang som ikke skulle eksistert...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig rart at "triviell" kriminalitet ikke prioriteres når det er så mye alvorlig kriminalitet som foregår. Det virker som folk her tror politiet har uendelig med ressurser og bare sitter og later seg på kontoret. I realiteten oversvømmes de med saker som må etterforskes, så de må prioritere knallhardt.

Politiet er veldig flinke til å henlegge saker selv med overvåkningsbilder med gjernings skurker., de for lønninga hver mnd likevel selv om jobben er gjort eller ikke, veldig flinke til å drøye saker også..

Selv om man har overvåkningsbilder så betyr ikke det at saken er oppklart. Selv om politiet får en i teorien ferdig oppklart sak på bordet så har de plikt til å gjennomføre en fullstendig etterforskning selv. Med andre ord er det ikke slik at så lenge man har overvåkningsbilder eller en eller annen "smoking gun" så har man gjort jobben for politiet. Politiet må fortsatt gjennomføre en fullstendig etterforskning, og det tar tid og koster penger.

Jeg ser all sytingen her og innser at folk rett og slett ikke skjønner hvordan det norske rettssystemet fungerer. Sytingen tilsier at man ønsker at all rettssikkerhet og alle lover og regler skal settes til side for å ta snarveier i etterforskningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder rett og slett ikke anmelde noe til politiet lenger, så jeg ordner opp selv. Finnes mange måter å håndtere gjerninspersoner på. Og det finnes mange privatpersoner som er villige til å hjelpe til uten at det behøver å koste all verden.

Lenke til kommentar

Jeg ser all sytingen her og innser at folk rett og slett ikke skjønner hvordan det norske rettssystemet fungerer. Sytingen tilsier at man ønsker at all rettssikkerhet og alle lover og regler skal settes til side for å ta snarveier i etterforskningen.

Det er helt feil, det handler om at folk er dritt lei av at politiet ikke har mulighet til å gjøre jobben sin. Det er litt kjipern at de rett og slett ikke har tid eller råd til å etterforske relativt alvorlige saker fordi bunken er for stor.

Å mene at rettssystemet bør forandres så politiet kan gjøre noen jobber med mindre innsats tilsier ikke at man skal sette til side alle lover og regler. Det burde være lettere og raskere å behandle saker med overveldende bevis og i disse kameradager så er det rett og slett forkastelig at det skal brukes like mange arbeidstimer på en sak som i bunn og grunn er oppklart som på saker der man må lete etter bevis.

Lenke til kommentar

Å mene at rettssystemet bør forandres så politiet kan gjøre noen jobber med mindre innsats tilsier ikke at man skal sette til side alle lover og regler. Det burde være lettere og raskere å behandle saker med overveldende bevis og i disse kameradager så er det rett og slett forkastelig at det skal brukes like mange arbeidstimer på en sak som i bunn og grunn er oppklart som på saker der man må lete etter bevis.

Det som vi oppfatter som bevis eller tror er bevis, jf video/bilder er ikke nødvendigvis bevis som holder i en rettssak. Det er heller ikke likegyldig hvordan bevis er hentet inn.

Og hadde du faktisk spurt politiet så hadde du fått vite at saker med overveldende bevis, f.eks DNA, fingeravtrykk, tatt på fersken av politi, besittelse, eller nok vitner faktisk er raske å etterforske og påtale. Men formell prosedyre skal uansett følges - så noe tid tar det. Det kan ta tid før saken kommer opp til for retten, det er så. Et videobevis som viser f.eks mistenkte på åstedet, men ikke viser selve den kriminelle handlingen har liten bevisstyrke om det ikke finnes andre bevis eller tilståelse. Forsvareren ville plukket ned saken svært fort om politiet slurver eller bruker dårlige bevis. Det er også et reellt problem at politiet i mange saker faktisk har problemer med å få vitneutsagn etc.

Husk at man etter gjeldende rettsprinsipp ikke kan dømmes uten at dommerne faktisk er overbevist om at tiltalte er skyldig. Så påtalemyndighetens (politiets) etterforskning er for å sikre at bevisgrunnlaget er godt nok for en forsvarlig rettslig behandling.

Personlig har jeg en annen holdning til dette, egen erfaring sier at politiet til 90 % gjør en god jobb. Min innfallsvinkel er derfor hvordan jeg kan bistå politiet, f.eks med vitneutsagn og oppføre meg slik at jeg forhindrer kriminell aktivitet.

Lenke til kommentar

Nok av saker som blir henlagt selv med sikre bevis. Jeg snakker ikke om en tilfeldig video der man antar at fyren på videoen er gjerningsmannen. Så blir saker der det er relativt bra "hint" om gjerningsmannen henlagt uten videre etterforskning. Et videobevis som gir sterk grunn til mistanke bør ikke overses.

Poenget er at politiet ikke har mannskap og ressurser til å gjøre noe. De må enten kunne gjøre jobben mer effektivt for å kunne ta tak i flere saker eller få mer bemanning og ressurser. Jeg vil si at fler folk og mer penger er tingen.

PS; Jeg har vært i avhør der fyren brukte mer tid på å trykke seg frem og tilbake enn han brukte på spørsmål. Tok vel ca. 2 timer for et avhør som endte opp med mindre enn en A4 side. Var vel kanskje et kvarter med "snakking" totalt....

Lenke til kommentar

Når kanonen din ikke fungerer så er det kanskje lurere å heller forsterke murene og lære folk litt vett om bruk av internett. Jeg er rimelig lei av desperate tiltak som rammer mitt personvern, fordi myndighetene ikke klarer å operere i et system som kan skjule folk sin identitet. Hiv opp en melding når du starter nettleseren "Enter at your own risk" og ta kvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke tull en gang:

Når jeg tok kontakt med politiet for å anmelde sabotasje og gjentatte forsøk på datainnbrudd fikk jeg fint beskjed om at politiet ikke hadde noe med data å gjøre og at jeg måtte kontakte datatilsynet i stedet.

Førsteklasses klovn hun i politiet som svarte på e-posten.

Lenke til kommentar

Det er vel også verd å nevne at som med mye annen kriminalitet (jeg sitter tidvis som legdommer i tingretten), så er ofte de som står bak personer med det vi kan kalle et lite utviklet sjelsliv. Det store volumet av 'cyberkriminalitet' vi ser hver eneste dag er jo av type passordgjetting og uhyre talentløs phishing. Se f eks http://bsdly.blogspot.com/2017/04/forcing-password-gropers-through.html og slikt den artikkelen henviser til.

Lenke til kommentar

Dette er klart et problem: Politiets resurser blir kastet vekk på BS og narkotikabruk. Kripos og PST er gjerne flinke i den virkelige verden, men i den digitale er de noe av en vits.

Folkevalgte klarer ikke skille mellom ekte konsulenter Repurposed bovine waste som Atea, som melker oss for penger mens de selger oss lassesvis møkkasoftware full av hull som blir stående og ruste, og med tiden blir kjent sårbar.

i 15-20 år har denne sirklen holdt på, på tide prøve noe nytt? Helse Sør-Øst var nok et tilfelle av kommersiell møkkaware som var utdatert og aldri ble oppdatert, på tross av hull.

Politiet er for vant med at 95% av folk lar seg presse til inkriminere seg selv i forklaring til å gjøre faktisk etterforskning.

- John Doe

Endret av buffer overflow
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig rart at "triviell" kriminalitet ikke prioriteres når det er så mye alvorlig kriminalitet som foregår. I realiteten oversvømmes de med saker som må etterforskes, så de må prioritere knallhardt.

Og her har man listen over hvordan politiet prioriterer:

http://vigdisogverden.blogspot.no/2013/06/politi-og-bevilgninger.html

Ikke uventet kommer bilister som blir knipset av fotobokser på topp – for det skaper inntekter til fellesskapet; i motsetning til ran, innbrudd og så videre som bare skaper arbeid og utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...