Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvilke bildeler er bra, hva kjøper du?

OPL

Anbefalte innlegg

Veldig usikker på hva slags merker jeg burde velge. F.eks så kikker jeg på hjullager nå av typen nipparts. I norge så koster et sett foran 700kr på en tysk side går den samme for 300. Den tyske siden har også ett sett fra herth+buss til 700.

Jeg vil gjerne ha det beste. Er det dyreste alltid best når det gjelder bildeler? Og hvilket merker burde jeg holde meg unna?

Her er noen av merkene som går igjen.

Nipparts

Skf

Metzger

Abs

Borsch

Optimal

Blue print

Sachs

Monroe

Kyb

Mapco

Ridex

Abe

Endret av OPL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min ringe erfaring:
SKF: Lik eller bedre enn OEM.

Metzger: OEM-kvalitet.

Bosch: OEM-kvalitet

Optimal: Varierende. Noe har vært bra, noe med dårlig tilpasning.

Blue Print: Nokså lik Optimal.

Sachs: OEM-kvalitet, men de har bedre enn OEM også.

Monroe: Lik Sachs

Kyb: Lik Sachs.

Abe: OEM-kvalitet.

Textar: OEM-kvalitet

Ate: For det meste OEM, men de har enkelte bremsedeler med litt dårlig tilpasning.

FeBi: Varierende. Noe er OEM, noe virker litt kjipt, uten at jeg ennå har opplevd feil.

Dyrest trenger slett ikke være best, det er nokså tilfeldig når det kommer til hjullagre. Dvs med SKF har jeg kun opplevd god vare. Er det mulig, kan jeg sterkt anbefale å bytte ut fettet i det nye lageret. Jeg bruker QMI sitt universalfett som bla.a. har teflon i seg. Veldig mye bedre enn stadard-fettet de fleste dytter i lagrene på fabrikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Stort sett alle OEM-deler jeg har byttet, har vært fra Meyle eller Febi. Det virker som de er mer eller mindre tilsvarende de originale delene jeg plukker av bilen. Jeg kjøpte noen kyllingbein til stabstaget fra Stark, og de var langt spinklere enn kyllingbeina fra Meyle HD, som satt på bilen fra før. Tror jeg heretter kommer til å holde meg til OEM-deler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...