Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva gir dere glede/mening i livet?

InToRv

Anbefalte innlegg

Jeg tenker mye. Om alt, alltid. Fikk høyst sannsynlig min første eksistensielle krise i høst på ferie i Cuba. 

Så man blir sittende og tenke da. Gruble og reflektere over alt mulig rart. Det gir seg aldri. Man klarer ikke helt å slippe tanken på at livet går fremover, men til hvilken nytte? 

Man skulle tro jeg burde være glad og fornøyd, men alt virker så tomt? Jeg har jobb, venner, utdannelse, ingen defekter utenom en mild asperger - som jeg gir skylden for alt dette tankekjøret.

Nå prater jeg meg bort, jeg skriver ikke det her for å klage. Men jeg er oppriktig interessert i hva som gir dere mening med livet? Derfor måtte jeg forklare litt av mitt eget liv først. For jeg har ting å gjøre ca hver dag. Trening, henge med venner, jobb, studier, familie. Allikevel er jeg i like ræva humør når jeg står opp som når jeg legger meg. Jeg kan være på gråten på vei til jobb (som er et av de mest meningsfylte du får her i verden om du spør rundt) fordi jeg ikke finner noe glede i jobben. Jeg kan henge med venner, og da slapper jeg av en liten stund. Men det gjør så jævlig vondt å se at dem tar livet med knusende ro. De har ingenting jeg ikke har, hverken mer eller mindre - og de er happy. Jeg er ikke happy.

Jeg mener å huske jeg var glad når jeg hadde samboer, men jeg mistenker at det var mer fordi hun visste hva hun ville og planla livene våres. Jeg kunne finne glede i det hun likte, og trygghet i det at hun ihvertfall satte seg mål og hadde ønsker og drømmer. Noe jeg finner svært få av nå.

Tldr: Hva gir dere mening i livet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke det er så mye som gir mening. Det føles mer eller mindre tomt hele tiden. Men det føles litt bedre om jeg får gjort noen en tjeneste, eller hjulpet noen med noe de føler seg glade for. Jeg har ikke mye å "gi" hva gjelder personlige ting, men hvis det er noe jeg kan fikse av praktiske ting eller hjelpe med tekniske duppedingser. Men dette er sjeldent. Blir for det meste "dagdriving", noe jeg ikke føler meg fornøyd med, men jeg mangler energi, konsentrasjon og motivasjon. Alt er tungt, som regel.

Anonymous poster hash: 0fab6...5d8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er kristen, hva med å bli kjent med Gud?

Det begynte med at jeg så mønster, men jeg klarte ikke helt sette fingeren på hva det var jeg så, jeg var innom konspirasjonsteorier og diverse for å finne en forklaring men alt var blindspor. Mønster gikk på alt fra verdens bank/finanssystem og politikk, nyheter etc og at det som skjedde ikke ga noe mening, til "tilfeldigheter" i livet mitt, f.eks at det virket som hver dag hadde et slags tema, at jeg tenkte at nå ringer en kamerat jeg ikke har snakket med på 6 mnd også ringer han akkuratt når jeg tenker det osv. Etter mange år fikk jeg et slags "svar" mht at virkeligheten begynte å "snakke" til meg f.eks igjennom andre mennesker, dette var ikke fra Gud men en annen figur, Gud er mer subtil og dette jeg "observerte" minner om "agent smith" i filmen "matrix", dvs djevelen. Men det var først når jeg leste bibelen jeg fikk svar på hva dette var fordi det passet på en prikk, til og med hva og hvorfor jeg tenkte det jeg tenkte, og da begynte jeg å se Gud.

edit: så ikke dette før nå, men denne er visst fra jehovas vitner, jeg hadde holdt meg unna dem og gått til en vanlig bibelsk kristen kirke, i alle tilfeller så ser de Gud men veien dit de følger gir ingen mening for meg. himmelen er ikke et sted man kan gjøre seg fortjent til, man kommer dit via tro på Jesus, og at han forsonte oss med Gud.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viten om psykologi, teorien om at -ett- konsept kan forklare alle menneskelige handlinger, og som kan brukes til å forebygge fremtidige negative hendelser for mennesker med problemer. Tanken om at det -er- mulig å få til varig fremtidig globalt samarbeid. Psykologi kan forklare alle menneskelige prosesser. Det er håp for alle.

Har også vært i situasjon som deg, super deppa på vei til og hjem fra jobb, for jeg vet innerst inne at jeg egentlig har helt andre ambisjoner, og har havnet på fullstendig feil spor i livet. Drar kun på jobb for å tilfredsstille sosialt indoktrinérte plikter. Det finnes ikke en tristere tilværelse. Heldigvis greid å bryte ut av det nå, og i en prosess om å komme over i den rikige banen. Det gir følelse av håp og mening.

Vitenskap, tanken om at vi en dag finner ut om det er mulig å flytte oss til andre planeter eller enda bedre, leve i selve verdensrommet. Utvinne mineraler fra asteroider, ikke være avhengig av en planet som er så full av farer. Å forstå hvordan universet henger sammen, gir en indre ro. Har sett mange episoder av "The universe" og "How the universe works" .. slitsom og rotete filming, men kan lære mye av dem.

De små gleder, et godt måltid mat, en gå/jogge/svømmetur, musikk, noen pils, holde orden og rent i hjemmet. Vite at det går greit med de en bryr seg mest om selv om det har vært en røff reise.

Store gleder også. Tanken om at det finnes tusenvis av muligheter i samfunnet til å tjene mye penger, at det finnes mange som ikke har hatt særlig utdannelse, men som likevel har tjent mye penger og slipper å leve under pisken av det offentlige. Uten å være kriminell. Å lese om og se programmer om suksesshistorier, som det er mulig å lære noe av (det er dog ikke mange, for alt er så kommersialisert og reklame-spekket). Et eksempel er Dragon's den UK. Det betyr at det er håp for hvem som helst, bare idéen er god nok. Og idéer kan -alle- ha. Evnen til å selge, og forstå menneskelige prosesser, kan alle også lære.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg finner mye mening i å forberede turutstyret mitt. Pusse skoene, holde orden i utstyrsskapet, teste ut ulike fiskekroker, undersøke snella, m.m. Det er greit å ha noe å pusle med. Nylig fant jeg ut at regntøyet mitt ikke fungerer så bra, så nå grubler jeg fælt på om jeg skal kjøpe nytt eller prøve ut en impregneringsspray. I det siste har blitt lang tid mellom hver gang jeg er på tur, så det er godt at alt er på stell når jeg først drar. Og så er det nå balsam for sjela å være ute i friluft. Jeg nyter godt av tankene på turer jeg gjorde i 2014 og 2015. Friluft er ikke nødvendigvis noe en trenger å fly rundt og gjøre hele tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...