Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i en leilighet sammen med min forlovede, og har gjort det i 3 år. Han eier litt under halvparten av leiligheten mens svigermor (ergo hans mor) eier resten. Jeg betaler 5000 kroner i leie til henne. Hun ønsker ikke at jeg skal kjøpe meg inn, og det har jeg forståelse for. Jeg kan fint se på det som en leieleilighet.

Syntes bare hele opplegget er litt shady: Jeg betaler inn på min kjærestes konto, så han overfører da videre over til henne fra hans konto. Jeg har ingen kontrakt, så jeg kan forsåvidt kastes ut på dagen om de bestemmer seg for det. De kjøpte leiligheten for ca 2 og en halv mill, og kjæresten betalte ca 1 mill.

Hvor mye er det jeg sånn ca egentlig betaler henne i form av lånet? Er det bare renter eller er det mer? Jeg vet det er mange som syntes jeg har en sikkert veldig dårlig deal, men det går fint. Jeg bare ønsker å høre litt om hvordan andre eventuelt har løst det eller hva de syntes om det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg bor i en leilighet sammen med min forlovede, og har gjort det i 3 år. Han eier litt under halvparten av leiligheten mens svigermor (ergo hans mor) eier resten. Jeg betaler 5000 kroner i leie til henne. Hun ønsker ikke at jeg skal kjøpe meg inn, og det har jeg forståelse for. Jeg kan fint se på det som en leieleilighet.

Syntes bare hele opplegget er litt shady: Jeg betaler inn på min kjærestes konto, så han overfører da videre over til henne fra hans konto. Jeg har ingen kontrakt, så jeg kan forsåvidt kastes ut på dagen om de bestemmer seg for det. De kjøpte leiligheten for ca 2 og en halv mill, og kjæresten betalte ca 1 mill.

Hvor mye er det jeg sånn ca egentlig betaler henne i form av lånet? Er det bare renter eller er det mer? Jeg vet det er mange som syntes jeg har en sikkert veldig dårlig deal, men det går fint. Jeg bare ønsker å høre litt om hvordan andre eventuelt har løst det eller hva de syntes om det

opplegget er shady(den shady delen er mer den at han motar penger ifra deg for så å overføre til sin Mor,vet ikke hvorfor dem vil gjøre det mer tungvindt enn nødvendig).

Det er ikke helt uhørt at foreldre skriver seg opp på lån sammen med ungen for kreditt grunnlag, men uansett om sviger eier en del av leilgheten har du betalt en god del penger over lengre tid er det tydelig at dette skal undergå som delt betaling av utgifter på eiendommen, i dette tilfellet kan det faktisk være snakk om at du har rett på en del av det forloveden din eier i huset. 

Det andre er at du kan bevise at du har overført penger til din forlovede så kan dem faktisk ikke kaste deg ut på dagen med eller uten kontrakt da overføringen av penger tilsier summer som hjelper til å dekke boutgifter/låneutgifter. 

Endret av darkyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Kan ikke ta stilling til om leiesummen du betaler er rimelig, men tenker at din posisjon er for svak når du ikke har noen kontrakt i det hele tatt, og at de i prinsippet kan kaste deg ut på dagen hvis  du skulle komme til å "tråkke noen av dem på tærne. Tenker derfor at du bør kreve at det settes opp en skriftlig leie- eller samboerkontrakt hvor alle parter signerer. Dere må ikke nødvendigvis ha en advokat for å gjøre det, og det finnes maler for dette på nettet.

Min daværende kjæreste og jeg satte opp en slik, mens jeg bodde hos ham uten å betale for det, i en leilighet som han eide. Vi var enige om at det var jeg som skulle flytte ut hvis en av oss eller begge kom fram til at vi ikke ville bo sammen lengre. Men det var viktig at jeg fikk tilstrekkelig tid til å finne meg et nytt husvære og i vårt tilfelle satt vi denne fristen til 5mnd. Det samme skulle gjelde hvis han døde. Som ugifte uten felles barn, ville jeg da ikke ha arverett, og hans arvinger kunne i prinsippet kaste meg på gaten på dagen uten denne kontrakten.

Lenke til kommentar

Hvis vi forutsetter at hun har lånt til hele hennes del av kjøpesummen (1,5 mio) til 3,5 % rente vil hennes terminbeløp være ca. 7500,- kr (renter maksimalt 4400,- kr av dette). For mange vil 2 % rente være oppnåelig, og da vil terminbeløpet være ca. 6400,- kr (renter maksimalt 2500,- kr av dette).

Svigermors leieinntekter vil imidlertid være skattepliktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke mors renteutgifter er relevant, det som er relevant er hva markedsleien er - som noen tidligere spurte om, hva kan leiligheten(i sin helhet) leies ut for? Hvis den fint kan få leietakere til 10.000/mnd er det helt OK at du betaler 5.000. Med det sagt bør du få en leiekontrakt og betale direkte til mor, og hun bør(dog er det ikke din sak) skatte av leieinntektene sine.

Lenke til kommentar

Mors renteutgifter er relevant i den forstand at hvis renteutgiftene er høyere enn markedsleie er det være berettiget å forvente at hun ikke går i tap.

For øvrig er det utfordrende å sammenligne med markedsleie fordi markedsleie forutsetter sammenlignbare vilkår. "ligger med sønnen" er et faktum som gjør all annen utleie usammenlignbart.

PS: Markedsleie forutsetter også at du eier og leier ut hele boligen. Svigermor eier ikke hele boligen, hun eier rundt 50 %. Dette må man ta hensyn til. Svigermor kan ikke lovlig overta inntekter som i realiteten tilhører sønnen, så markedsleie for hele boligen må være på minst 20k, og høyere jo høyere eierandel svigermor har.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg har ingen kontrakt, så jeg kan forsåvidt kastes ut på dagen om de bestemmer seg for det. 

Sjølv om du ikkje har skriftlig kontrakt så har du beviselig eit leigeforhold ved at du betalar huselige i bytte mot bruksrett.

Du vil derfor ha beskyttelse gjennom husleigelova i forhold til utkastelse. 

Om eg forstår det rett så leiger du av din kjæreste som framleiger boligen. 

Husleigelova gir deg ikkje veldig sterkt vern sidan du deler bolig med utleiger, men du vil likevell ha ein måneds oppsigelsesfrist. I tillegg må utleiger ha saklig grunn for oppsigelsen, sjølv om det ikkje er så vanskelig å hevde at f.eks. samlivsbrudd er en saklig grunn til å ikkje lenger ønske å bu saman i eit leigeforhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mors renteutgifter er relevant i den forstand at hvis renteutgiftene er høyere enn markedsleie er det være berettiget å forvente at hun ikke går i tap.

For øvrig er det utfordrende å sammenligne med markedsleie fordi markedsleie forutsetter sammenlignbare vilkår. "ligger med sønnen" er et faktum som gjør all annen utleie usammenlignbart.

PS: Markedsleie forutsetter også at du eier og leier ut hele boligen. Svigermor eier ikke hele boligen, hun eier rundt 50 %. Dette må man ta hensyn til. Svigermor kan ikke lovlig overta inntekter som i realiteten tilhører sønnen, så markedsleie for hele boligen må være på minst 20k, og høyere jo høyere eierandel svigermor har.

Den siste er jeg med på, sønnen og moren bør dele leieinntektene om de tilsvarer 50% av markedsleie.

Men jeg ser ikke hvorfor vi ikke kan sammenligne med markedsleie tilsvarende om paret skulle leie sammen av moren, uansett hvem som ligger sammen?

Lenke til kommentar

Nei det tror jeg ikke. Jeg deler leiligheten med kjæresten min som sagt, som er på 60 kv. Ett soverom. Om jeg skille bodd der alene, ja helt sikkert.

Hvis leiligheten fint kunne vært leid ut (hele, til et annet par f.eks) for 10.000, og du bruker halve leiligheten og betaler halv leie - er ikke det forholdsvis OK da? Eller tenker du du er mer rettferdig at du får en "familiepris"? Endret av toth
Lenke til kommentar

Det du og samboeren din bør gjøre er å sette opp en husleiekontrakt med svigers. Her bør det fremgå hva som inngår i husleien og hvor mye dere skal betale. Vann/avløp/renovasjon er det naturlig å dele mellom deg og samboer siden dere bor der, men eventuell eiendomsskatt skal betales av din samboer og hans mor. Om du og din samboer skal betale 50/50 bør dere vite hva som er renter og hva som er avdrag på huslånet, fordi du skal være med å betale renter men ikke avdrag. Avdrag på huslån anses som huseiers "formue" i form av redusert huslån. Dersom du gjennom flere år har betalt mer enn din del av renter, kommunale avgifter minus eiendomsskatt og felles boutgifter som internett/tv, har du i praksis allerede kjøpt deg inn i huset og bør anses som deleier selv om eierandelen vil være veldig liten. Du vil da også ha rett til tilsvarende lille andel av eventuell verdistigning ved salg.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Nei det tror jeg ikke. Jeg deler leiligheten med kjæresten min som sagt, som er på 60 kv. Ett soverom. Om jeg skille bodd der alene, ja helt sikkert.

Hvis leiligheten fint kunne vært leid ut (hele, til et annet par f.eks) for 10.000, og du bruker halve leiligheten og betaler halv leie - er ikke det forholdsvis OK da? Eller tenker du du er mer rettferdig at du får en "familiepris"?

Han betaler 1000 kroner mindre enn meg på sitt eget lån! Ingenting til henne

Lenke til kommentar

du lurte på hvor mye lån koster, det finner du kjapt ut av selv på nett. 

ja du kommer jo helt klart dårligere ut av det når du må leie enn dersom du eier. sånn er det vel i det fleste tilfeller. 

her må du vel bare finne ut hvor mye du ønsker å satse på forholdet, er dette noe du ønsker for lengre tid så kan dere jo bare først som sist finne et sted sammen. denne situasjonen med å leie hos din svigers kan jo ikke fortsette så veldig lenge siden du åpenbart ikke er fornøyd.

hva slags alternativer har du da. 

bo alene og betale mer i leie.

bo sammen, kanskje presse litt på for å få lavere leie men dersom 5k er ca markedspris så er det jo ikke så gale. derimot så vil de jo ikke være i stand til å leie ut til noen andre enn deg så du har jo likevel gode kort på hånda. 

kjøpe et annet sted sammen med din samboer så dere kan bli kvitt svigers.

Lenke til kommentar

Få til en kontrakt med én gang, hvor du står som medeier, fordi du betaler utrolig mye penger for å bo der! Du sitter praktisk talt igjen med ingenting hvis forholdet går skeis. Det må være bedre å bo alene i egen leilighet enn å leve under sånne forhold.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Husk at det er langt flere faste utgifter en lån og renter på den leiligheten. I tillegg kommer kommunale avgifter, forsikring, eiendomsskatt, kanskje husleie. 

Så kommer alt det vanlig som strøm, internet.

Hvis han betaler 4000 på sitt lån, så er det en del flere utgifter på den som hun da tar, samt hun betjener gjerne et lån hun og. Jeg tror ikke de lurer deg, selv om du ikke får kjøpt deg inn. 

Anonymous poster hash: 0dd68...60e
Lenke til kommentar

Både eiere og leietagere kan ta inn familiemedlemmer uten vederlag, så hva om du bare bor hos samboeren, og svigermor gjør hva hun vil med sin halvpart? Evt kjøp deg inn i hans halvpart - da har hun ikke krav på noe leie, men forsåvidt krav på bruk av halve leiligheten. Kanskje det da ganske raskt kommer et tilbud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...