Gå til innhold

Kan man kjøre 1080p native (med sorte rammer) på 1440p skjerm og fungerer det med g-sync?

TwiiK

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en 144hz skjerm og om ytelse i spill var mitt eneste kriterie ville jeg nok gått for en 24" 1080p skjerm da jeg synes dette er en fin størrelse og oppløsning til spilling, men jeg ønsker meg noe litt større til generelt pc-arbeid og i enkelte spill merker jeg at 1080p gir meg litt for få pixler til å se ting tydelig. De aller fleste spill vil nok være for tunge å drive i 1440p til at jeg klarer å opprettholde 144fps så derfor må jeg ha muligheten til å kjøre 1080p på skjermen, men det må være native da jeg er veldig var på kvalitetstapet oppskalering gir.

Tankegangen min er at om jeg kan kjøpe en 27" 1440p skjerm hvor jeg kan kjøre 1080p med sorte rammer der jeg har behov for det så får jeg det beste av begge verdener og trenger ikke vurdere om jeg skal kjøpe meg en 24" 1080p skjerm eller en 27" 1440p skjerm fordi da har jeg begge deler i samme skjerm.

Jeg vet at skjermen min skal ha g-sync, den skal støtte minst 144hz og den skal ha en eller annen form for VA eller IPS panel dersom det skulle være av betydning.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er var for uskarpheten som oppstår på grunn oppskalering fra 1920x1080 til 2560x1440, og er i stand til å ha glede av opp i 144Hz skjerm. Så kan du strengt tatt glemme VA og IPS. Pixel respons tiden er såpass dårlig på nåværende modeller, at bildet blir minst like "uskarpt" som ved oppskalering alene.

Jeg tok nettopp og testet med å sende 1920x1080@144Hz uten oppskalering til min PG278Q skjerm. Uten de svarte rammene målte jeg 51cm diagonalt, eller ~20 tommer. Så det blir litt smått. Men du kan jo prøve å bruke en custom resolution? Kanskje med rundt 1200 linjer? Blir en fin mellomting, lettere å drive enn 1440p, og du havner nærmere 24" dekning av skjermen.

Jeg hadde en PG278Q som var defekt. Så når jeg fikk penger tilbake for den, bestemte jeg meg for å teste Acer sitt svar på PG279Q (Asus sin 1440p IPS). Husker ikke modell nummeret nå, men det er altså samme panelet i dem. Den gikk altså uansett i retur grunnet pixel respons tiden. Kjøpte meg en ny PG278Q igjen..

Nåværende versjon av min skjerm heter vel PG278QR. Mener den går til 165Hz? Ellers har Acer alternativ med samme panel, og tror faktisk både Dell og AOC også har alternativer. Men veldig fin pris på Aceren nå som den er på tilbud.

Lenke til kommentar

Dersom du er var for uskarpheten som oppstår på grunn oppskalering fra 1920x1080 til 2560x1440, og er i stand til å ha glede av opp i 144Hz skjerm. Så kan du strengt tatt glemme VA og IPS. Pixel respons tiden er såpass dårlig på nåværende modeller, at bildet blir minst like "uskarpt" som ved oppskalering alene.

Jeg tok nettopp og testet med å sende 1920x1080@144Hz uten oppskalering til min PG278Q skjerm. Uten de svarte rammene målte jeg 51cm diagonalt, eller ~20 tommer. Så det blir litt smått. Men du kan jo prøve å bruke en custom resolution? Kanskje med rundt 1200 linjer? Blir en fin mellomting, lettere å drive enn 1440p, og du havner nærmere 24" dekning av skjermen.

Jeg hadde en PG278Q som var defekt. Så når jeg fikk penger tilbake for den, bestemte jeg meg for å teste Acer sitt svar på PG279Q (Asus sin 1440p IPS). Husker ikke modell nummeret nå, men det er altså samme panelet i dem. Den gikk altså uansett i retur grunnet pixel respons tiden. Kjøpte meg en ny PG278Q igjen..

Nåværende versjon av min skjerm heter vel PG278QR. Mener den går til 165Hz? Ellers har Acer alternativ med samme panel, og tror faktisk både Dell og AOC også har alternativer. Men veldig fin pris på Aceren nå som den er på tilbud.

Takker for svar. 

Jeg tror ikke jeg er særlig følsom for input lag og slikt fordi jeg har brukt en Eizo 24" 60hz 1920x1200 skjerm i sikkert 10 år nå som hovedskjerm på pcen. Den har VA-panel og har sikkert det mange vil mene er uakseptabel pixel respons som du kaller det, samt masse andre problemer forbundet med input lag og tilsvarende, men jeg har ikke merket noe til det selv. Det jeg imidlertid merker er at den har fantastiske farger, uslåelig lysstyrke (jeg har den på 0% brightness til vanlig, men kan stille den opp til ~50% og bruke den i tilnærmet direkte sollys), uslåelig kontrast og et helt uniformt baklys. Sammenlignet med diverse Dell-skjermer jeg har hatt, alle iMac-er og Macbook-er jeg bruker på jobb, som alle har IPS-panel, så synes jeg Eizoen er en helt fantastisk god skjerm. TN-panel har jeg forsåvidt ikke noen erfaring med bortsett fra at jeg ser det i billige laptops hos venner og når de skal vise meg noe ser jeg ikke skjermen pga. manglende innsynsvinkel. :D

Jeg har lest meg opp litt på tilgjengelige 1440p 144hz VA/IPS-skjermer med g-sync og som du sier så virker det som det kun finnes ett slikt panel nå og det plages av mange problemer jeg helt sikkert ville merket selv så akkurat nå sitter jeg og venter på lanseringer fra Samsung og eventuelt andre produsenter før jeg tar noe valg om ny skjerm. Det sitter litt langt inne å bruke så mye penger på en skjerm fra Asus/Acer når den nesten garantert kommer til å ha problemer min eksisterende skjerm ikke har.

Og ja, jeg regnet ikke direkte på skjermstørrelsen før jeg tenkte på dette, men det er rett som du sier at 1080p på en 1440p 27" vil bli i overkant lite. Jeg må ta det til hensyn. Jeg spiller jo i 1920x1200 nå som sagt så det er jo en mulighet såklart.

Jeg synes som sagt skjermen jeg har nå er helt suveren bortsett fra at jeg mener det begynner å bli på tide og oppleve 144hz og g-sync. :)

Svarte rammer kan du stille inn i nvidia-kontrollpanelet, hvis jeg ikke tar helt feil. Om det fungerer med g-sync er en annen sak.

Kvalitetstapet ved oppskalering er noe annet enn motion blur. Det blir meningsløst å veie de opp mot hverandre.

Sant, jeg trenger egentlig bare at én person eller nettside bekrefter at dette fungerer uten problem, men jeg kan jo forsåvidt bare kjøpe noe og returnere det om det ikke fungerer også. De fleste tilbyr jo en romslig periode med åpent kjøp nå.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Jeg spurte på Reddit også hvor noen sa at dette fungerte og postet dette bildet som bevis:

http://i.imgur.com/HkWzuyX.png

Så da handler det vel bare om jeg skal prøve og kjøpe en av de nåværende skjermene med kjente problemer eller vente og se om det lanseres noe nytt om ikke så altfor lenge. :)

Jeg hadde forsåvidt aldri hørt om skjermen han viste bilde av, ViewSonic XG2703-GS, men basert på spesifikasjonene ser det ut som den har samme panel og samme problemer som skjermene fra Asus og Acer.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Takker for svar. 

Jeg tror ikke jeg er særlig følsom for input lag og slikt fordi jeg har brukt en Eizo 24" 60hz 1920x1200 skjerm i sikkert 10 år nå som hovedskjerm på pcen. Den har VA-panel og har sikkert det mange vil mene er uakseptabel pixel respons som du kaller det

Jeg snakket ikke om input lag, men om tiden det tar for en pixel å endre fra en farge til en annen. På min PG278Q er det i gjennomsnitt 1ms GtG. Mens det på "broren" PG279Q er ~4ms GtG.

Når noen snakker om pixel respons tiden som å ha noe med input lag å gjøre, så snakker de om den totale input til photon lag. Der pixel respons tiden er siste "hinder" på vei til øynene dine. Før dette siste hinderet er input lag styrt av spill motor, HW som mus f.eks. Hvilken type sync du har med skjermen (V-Sync av eller på i ditt nåværende tilfelle), og signalbehandlingstid i selve monitoren.

På gammelt, og dårlig utstyr er man fort oppe i 50ms, så da har ikke pixel responstiden mye å si på toppen av det.

Men når du tar i betraktning at hver pixel på skjermen på en 144Hz skjerm, kun skal stå der i ~7ms. Så blir det stor forskjell på å ha en pixel endring som er på 1 ms før korrekt farge så står i de resterende 6ms. Og å ha en endring i fargen på pixelen i lenger tid enn den korrekte fargen..

Jeg trodde forøvrig at jeg bekreftet for deg at det fungerer med G-Sync og 1080p på en 1440p monitor når jeg fortalte at jeg nettopp testet det, og også da målte opp størrelsen på dekket areal av skjermen..

Kvalitetstapet ved oppskalering er noe annet enn motion blur. Det blir meningsløst å veie de opp mot hverandre.

Jeg veide dem ikke opp mot hverandre. Jeg skrev i første innlegg: "og er i stand til å ha glede av opp i 144Hz skjerm. Så kan du strengt tatt glemme VA og IPS.".

Det er min påstand, at om man ikke ser forskjell på motion blur på IPS/VA panel i forhold til TN. Så har man, satt litt på spissen, rett og slett ikke bruk for 144Hz skjerm. Da har man ikke så raskt syn som man tror.

Men det er klart, de fleste har nok syn som er raskt nok til å ha glede av raskere enn 60Hz skjerm. Så en 144Hz skjerm blir jo da selvfølgelig en markant forbedring.

Lenke til kommentar

Takker for svar. 

Jeg tror ikke jeg er særlig følsom for input lag og slikt fordi jeg har brukt en Eizo 24" 60hz 1920x1200 skjerm i sikkert 10 år nå som hovedskjerm på pcen. Den har VA-panel og har sikkert det mange vil mene er uakseptabel pixel respons som du kaller det

Jeg snakket ikke om input lag, men om tiden det tar for en pixel å endre fra en farge til en annen. På min PG278Q er det i gjennomsnitt 1ms GtG. Mens det på "broren" PG279Q er ~4ms GtG.

Når noen snakker om pixel respons tiden som å ha noe med input lag å gjøre, så snakker de om den totale input til photon lag. Der pixel respons tiden er siste "hinder" på vei til øynene dine. Før dette siste hinderet er input lag styrt av spill motor, HW som mus f.eks. Hvilken type sync du har med skjermen (V-Sync av eller på i ditt nåværende tilfelle), og signalbehandlingstid i selve monitoren.

På gammelt, og dårlig utstyr er man fort oppe i 50ms, så da har ikke pixel responstiden mye å si på toppen av det.

Men når du tar i betraktning at hver pixel på skjermen på en 144Hz skjerm, kun skal stå der i ~7ms. Så blir det stor forskjell på å ha en pixel endring som er på 1 ms før korrekt farge så står i de resterende 6ms. Og å ha en endring i fargen på pixelen i lenger tid enn den korrekte fargen..

Jeg trodde forøvrig at jeg bekreftet for deg at det fungerer med G-Sync og 1080p på en 1440p monitor når jeg fortalte at jeg nettopp testet det, og også da målte opp størrelsen på dekket areal av skjermen..

Jeg veide dem ikke opp mot hverandre. Jeg skrev i første innlegg: "og er i stand til å ha glede av opp i 144Hz skjerm. Så kan du strengt tatt glemme VA og IPS.".

Det er min påstand, at om man ikke ser forskjell på motion blur på IPS/VA panel i forhold til TN. Så har man, satt litt på spissen, rett og slett ikke bruk for 144Hz skjerm. Da har man ikke så raskt syn som man tror.

Men det er klart, de fleste har nok syn som er raskt nok til å ha glede av raskere enn 60Hz skjerm. Så en 144Hz skjerm blir jo da selvfølgelig en markant forbedring.

Ahh, overså tydeligvis at du også verifiserte at det funket. :p

Men da høres det ut som jeg bare får teste noen slike skjermer og se hva jeg synes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...