Gå til innhold

Det er bare et spørsmål om tid før diesel blir forbudt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mellomtiden viser det seg at moderne bensinmotorer som bruker teknologi inspirert av dieselmotoren (direkteinnsprøyting, høyt innsprøytingstrykk, høyt kompresjonstrykk) slipper ut enda mer NOx og partikler enn en dieselmotor..

 

Det er vel bare å levere inn mannekortet og kjøpe Nissan Leaf hvis man ønsker å bo i by i Norge i fremtiden. (Men hvem ønsker vel seg selv så vondt?)

Endret av joffeloff
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette håper jeg virkelig kommer. Diesel, og bensin, vil være død som teknologi i private biler den dagen man legger faktisk forurensning til grunn( og da ikke fabrikk ny bil, men en som har kjørt noen tusen kilometer) og ikke laboratorieresultater. Bransjen vil ikke være i nærheten å oppfylle de kravene som eksisterer i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjøre på LPG fungerer også. Det er ikke bare el som er et alternativ.

 

Derfor er veibruksavgiften som ble innført på LPG høyst tvilsom. Takket være MDG og venstre. Eller la oss kalle det feilslått miljøpolitikk.

 

Det er andre gassdrivstoff på trappene slik som BIO-LPG, metan finnes allerede, men er vanskelig å kjøpe for privatpersoner.

 

LPG pumper derimot finnes det allerede over 130 stykker av over hele Norge. Veien fra LPG til andre gassdrivstoff er kort.

 

El er dessverre ikke et alternativ for alle. Blant annet kan det nevnes at en del borettslag forbyr lading i sine garasjeanlegg. Da blir det vanskelig og en står igjen med bensin eller diesel som reelle alternativ. LPG og andre gassdrivstoff kunne her vært gode alternativer.

 

Den norske miljøpolitikken er dessverre litt snever.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor er veibruksavgiften som ble innført på LPG høyst tvilsom. Takket være MDG og venstre. Eller la oss kalle det feilslått miljøpolitikk.

 

El er dessverre ikke et alternativ for alle. Blant annet kan det nevnes at en del borettslag forbyr lading i sine garasjeanlegg. Da blir det vanskelig og en står igjen med bensin eller diesel som reelle alternativ. LPG og andre gassdrivstoff kunne her vært gode alternativer.

 

Den norske miljøpolitikken er dessverre litt snever.

Det er el som er den beste langsiktige løsningen. Transport av el i lednign er svært miljøvenlig, målt opp mot gass, bensin, deisel++.

 

Det er god miljøpolitikk å hoppe over teknologiske sidespor, og heller legge til rette for fremtiden.

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette håper jeg virkelig kommer.

Det er for lite, forby privatbilisme innenfor bygrenser, uavhengig av fremdriftsmetode. Slike fremkomst redskaper støver uansett ned byene (gummi, veislitasje etc) og viktigst: De tar rett og slett for mye plass. Plass som kunne vært mye bedre utnyttet om en slapp å legge asfalt.

Diesel, og bensin, vil være død som teknologi i private biler den dagen man legger faktisk forurensning til grunn( og da ikke fabrikk ny bil, men en som har kjørt noen tusen kilometer) og ikke laboratorieresultater. Bransjen vil ikke være i nærheten å oppfylle de kravene som eksisterer i dag.

Vel, ikke alle bor i by.

 

Vedfyring er værre mht luftkvalitet så politisk er det en del annet som bør sees på også. Et par stearinlys inne gir dårligere luft enn hva det er ute i Oslo på de værste dagene.

 

Helddigvis skjer det iallefall ting ang. oljefyring i byene. Samtidig er det skummelt med tilgang på kun en varmekilde.

Lenke til kommentar

Kjøre på LPG fungerer også. Det er ikke bare el som er et alternativ.

 

Derfor er veibruksavgiften som ble innført på LPG høyst tvilsom. Takket være MDG og venstre. Eller la oss kalle det feilslått miljøpolitikk.

 

Det er andre gassdrivstoff på trappene slik som BIO-LPG, metan finnes allerede, men er vanskelig å kjøpe for privatpersoner.

 

LPG pumper derimot finnes det allerede over 130 stykker av over hele Norge. Veien fra LPG til andre gassdrivstoff er kort.

 

El er dessverre ikke et alternativ for alle. Blant annet kan det nevnes at en del borettslag forbyr lading i sine garasjeanlegg. Da blir det vanskelig og en står igjen med bensin eller diesel som reelle alternativ. LPG og andre gassdrivstoff kunne her vært gode alternativer.

 

Den norske miljøpolitikken er dessverre litt snever.

 

Vrange borettslag vil bli tvunget til å endre sine holdninger av EU i 2019. Det vil bli påbudt med ladepunkter for Elbil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vrange borettslag vil bli tvunget til å endre sine holdninger av EU i 2019. Det vil bli påbudt med ladepunkter for Elbil.

Så de uten bil skal måtte subsidiere miljøværstingene ?
Lenke til kommentar

Skal man ha ha dieselmotoren videre, må man glemme å bruke den til primær effekt. Batteri og elmotorer må drive bilen, og hjelpegenerator på diesel tillates kun i gang utenfor tettbebygd strøk. En dieselgenerator som jobber optimalt hele tiden mot batteripakke, med påbudt NOx rensing (urea) er eneste farbar vei for denne motortypen fremover, ihvertfall i lette kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

I det øyeblikket du har bosatt deg i et borettslag så har du valgt bort din personlige frihet på disse områdene og er prisgitt flertallet. - Det skulle bare mangle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skal man ha ha dieselmotoren videre, må man glemme å bruke den til primær effekt. ...

Det burde jo ikke bare gjelde diesel, alle forbrenningsmotorer har et ideelt turtall. Hmm... kanskje en taper så mye energi ved å gjøre det elektrisk at det ikke blir verdt det.
Lenke til kommentar

Om diesel blir forbudt eller ikke er neppe så sentralt.

Det utslagsgivende for at dieselbilen blir borte i Europa vil være nye utslippskrav fra EU, samt at EU oppretter uavhengige organer som får ansvaret for å teste nye biler og fastslå reelle utslipp. Krav til typegodkjenning av nye biler blir derfor betydelig skjerpet.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

I det øyeblikket du har bosatt deg i et borettslag så har du valgt bort din personlige frihet på disse områdene og er prisgitt flertallet. - Det skulle bare mangle.

 

 

På hvilke områder? Strengt tatt burde det kun være på områder som omhandler byggetekniske ting.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I det øyeblikket du har bosatt deg i et borettslag så har du valgt bort din personlige frihet på disse områdene og er prisgitt flertallet. - Det skulle bare mangle.

Du tenker har på flertallet av EU politikere ?

Vrange borettslag vil bli tvunget til å endre sine holdninger av EU i 2019. Det vil bli påbudt med ladepunkter for Elbil.

Privatbil er høyst midlertidig, når (fullstendig) autonome kjøretøy når på plass blir det slutt (selskapseide enheter). Det virker en smule tåpelig å benytte masse penger på el anlegg for enkeltes private kjøretøy når det finnes ting å bruke dem på som alle beboere får glede av i lang tid fremover.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Såfremt Elbiler med tilstrekkelig rekkevidde (40-50mil) blir tilgjengelig til fornuftige priser (250-400k for ny bil) så er det bare å legge ned bensin og diesel biler.

 

Har ikke behov for biler som er bensinbeist og dieseldyr med masser av hestekrefter designet for å kjøre på autobahn når veinettet i Norge er designet for rullator-fart uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke elbiler er tilgjengelige som erstatninger for lastebiler og andre forekomster som går på diesel? Det er relativt få og nok en gang viser politikerne lite innsikt i realiteten. Om de ønsker å rasere økonomien til byen/kommunen så er det en god løsning å forby dieselbiler. Men siden det er økonomien som kommer først, og bompenger er en del av inntektene, så vil de nok heller ønske å tillate men ta seg godt betalt for dieselbiler en stund til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke elbiler er tilgjengelige som erstatninger for lastebiler og andre forekomster som går på diesel? Det er relativt få og nok en gang viser politikerne lite innsikt i realiteten. Om de ønsker å rasere økonomien til byen/kommunen så er det en god løsning å forby dieselbiler. Men siden det er økonomien som kommer først, og bompenger er en del av inntektene, så vil de nok heller ønske å tillate men ta seg godt betalt for dieselbiler en stund til.

 

Hvilken dieselbil er erstatning for lastebil?

 

El lastebiler har vi allerede, Tine har dem + ett par andre firmaer i Norge.. ElBusser har vi også... Til og med ElFerger (og ElFly) Så Velkommen til 2017 og sett deg ned og vent på enorme forandringer de neste 5 år..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvilke elbiler er tilgjengelige som erstatninger for lastebiler og andre forekomster som går på diesel? Det er relativt få og nok en gang viser politikerne lite innsikt i realiteten. Om de ønsker å rasere økonomien til byen/kommunen så er det en god løsning å forby dieselbiler. Men siden det er økonomien som kommer først, og bompenger er en del av inntektene, så vil de nok heller ønske å tillate men ta seg godt betalt for dieselbiler en stund til.

Hvilken dieselbil er erstatning for lastebil?

 

El lastebiler har vi allerede, Tine har dem + ett par andre firmaer i Norge.. ElBusser har vi også... Til og med ElFerger (og ElFly) Så Velkommen til 2017 og sett deg ned og vent på enorme forandringer de neste 5 år..

 

 

Det er bare prøvefase. Det finnes ikke infrastruktur eller billige nok løsninger for el-lastebiler. Og mange firmaer har allerede brukt millioner på å skifte ut sine gamle lastebiler med nye Euro 6 klassifiserte biler. Hvor tror du at en allerede økonomisk presset transportsektor skal finne penger til å kjøpe flunkende nye el-lastebiler de ikke vet virker en gang? Det må være i en fantasiverden i såfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet med borettslag som forbyr lading, er fordi borettslaget ikke gidder å utbedre det interne el-nettet sitt. Dette blir prioritert dersom beboerne velger at det skal prioriteres.

De som har bil får ta regninga selv da. Jeg ser ikke helt hvorfor beboere uten bil skal måtte betale.

 

 

I det øyeblikket du har bosatt deg i et borettslag så har du valgt bort din personlige frihet på disse områdene og er prisgitt flertallet. - Det skulle bare mangle.

 

 

På hvilke områder? Strengt tatt burde det kun være på områder som omhandler byggetekniske ting.

 

AtW

 

 

Vel, for det første vil jeg vel omtale ladekontakter på parkeringsplassene som byggteknisk slik sett, og for det andre gjelder det uansett de fleste tjenester som kan betegenes som felles, slik som varmtvann, kabeltv, etc - hvor omfattende det skal være bestemmes av flertallet i hvert enkelt brl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...