Gå til innhold

Skifte av battericeller på laptop

erikindre

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu Siemens Amilo-M 6100 med dårlig batteri. Har nå demontert batteriet, plukket ut cellene og bestilt nye. Cellene som stod i var 8 stk 4000Mah 1,2 V seriekoblet, de jeg har fått tak i (fikk svært billig fra utlandet) er på 3800 Mah.

Det jeg lurer på er hvordan det vil gå når jeg lader opp denne pakken på 3800Mah i laptopen, der elektronikk i lader og batteri er laget for 4000Mah batteri...

Hva avgjør når ladingen skal stoppe, m.a.o hvordan "ser" elektronikken at batteriet er oppladet. Er det så enkelt at ladingen stopper når spenningen har nådd maksimalt nivå? Spenningskurven er jo relativt flat øverst (ved fullt oppladet batteri), så det er jo svært små marginer. Men uansett ville vel dette gå bra ettersom de nye cellene har samme spenning.

Eller er det et helt annet system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når Ni/Mh batteri og Ni/Cd batteri er full ladet detter spenningen med ca 1% dette detekterer laderen og stopper ladingen eller går over til vedlikeholds ladning.

Hmm... viss du sier det så stemmer det vel. Men dette forutsetter jo at du får et spenningsfall også på "dårlige" (et batteri som f.eks bare leverer 1.25V i stedet for 1.4 eller hva det nå skal være) batterier, f.eks at potensialet i et "dårlig" batteri faller fra 1.25 til 1.24 ved full oppladning. Er det sånn?

Uansett vil det i så tilfelle fungere med batteri med lavere kapasitet?

Kan desverre ikke så mye om batterier, får bla opp i den feite fysikkboka og lese litt... :blush:

Lenke til kommentar
As a secondary or backup measure, NiCd and NiMH chargers often monitor the battery's temperature (in addition to its voltage) to ensure that fast-charging is terminated before the battery is damaged. Fast-charging should stop when a NiCd's DV/Dt becomes negative. For NiMH batteries, fast-charging should stop when the terminal voltage peaks (when DV/Dt goes to zero).

Hmm... stemmer ikke helt det du sa i følge www.powerpulse.net. Det du snakket om gjelder NI-Cd batterier. Hos Ni-mh faller ikke spenningen, den bare stabiliserer seg. (Ikke at det egentlig utgjør noen forskjell for meg, satser på at elektronikken fikser det) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...