Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det riktig å betale nettleie?

Thessi

Anbefalte innlegg

Hei.

Pr. Idag leier jeg en leilighet hvor strøm ikke er inkludert i husleien. Det er skal visst være en egen strømmåler til leiligheten, men denne ligger inne i utleiers leilighet. Og jeg har ikke mulighet til å velge egen strømleverandør. Er det da riktig at jeg skal betale for nettleie?

Får bare et eget skriv månedlig hvor utleier selv har tegnet ut hvor mye strøm jeg har brukt. Jeg har aldri selv sett strømmåleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det, siden nettleien øker også med ditt strømforbruk. Det er forøvrig samme nettselskap og samme nettleie uansett hvilken strømleverandør du har, det kommer an på hvor du bor og ikke hvilken leverandør du eller huseier har valgt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg ville i hvert fall ha krevd å få sett faktura fra strømleverandøren dersom det er slik at du har egen strømmåler. Jeg ville også ha krevd å få se strømmåler fra tid til annen, og skrevet ned målerstanden og sammenliknet med neste gang og opp mot faktura. 

Lenke til kommentar

Det er jo ingen garanti for at denne strømmåleren kun går på dine lamper og stikkontakter. Leide en gang en leilighet med slik måler, og en gang strømmen gikk og jeg gikk opp til huseier så jeg en lampe his henne ble tent når sikringa til leilighetens sikringsboks ble skrudd på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å slippe to fastgebyrer er det ofte vanlig at man kun har ett abonnement utad, hvor man har intern måler for feks. kjelleretasjen. Dette sparer man penger på i høy grad siden fastgebyret er ganske høyt om man bruker lite strøm.

Det kan naturlig nok være at utleiers varmtvannstank eller andre ting står på din kurs, og du har ingen mulighet for kontroll, men om du skulle hatt egen måler og betalt fastavgifter er det langt fra sikkert at du ville gått i pluss. Dessuten kan det være at utleier trekker fra sitt bruk fordi han kan ha kjøpt egen måler for varmtvannstank hos Biltema.

Det å kunne dokumentere den ene eller andre veien blir derfor vanskelig, men du kan jo nevne dette for utleier. Jeg personlig vet eksakt hvor mye strøm jeg bruker til enhver tid og når jeg flytter ville jeg merket om noe var galt med regningen.

Om alt er i skjønneste orden med en helt separat måler så kan det jo ikke være så vanskelig at utleier knipser et bilde og sender deg ved hver avlesning.

Lenke til kommentar

Hadde det slik selv for en god stund siden. Huseier hadde en egen digital måler koblet til kretsene som var i leilighet. Dette var tungvint og jeg hadde ikke kontroll på strømmen overhodet. Ei heller kunne jeg ta på sikringen igjen om

strømmen røk selv.

Kan også nevne at både jeg og huseier delte varmtvannstank den gangen. Tanken var inne på badet mitt da. Men, jeg hadde ingen kontroll på hva som var tilkoblet den digitale interne måleren i hans strømskap.

Dette er vell strengt tatt ikke lovlig skulle jeg tro.  Er det ikke egen strømmåler med eget strømmåler nummer i leiligheten så skal strømmen egentlig være innbakt i husleie.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

For å slippe to fastgebyrer er det ofte vanlig at man kun har ett abonnement utad, hvor man har intern måler for feks. kjelleretasjen. Dette sparer man penger på i høy grad siden fastgebyret er ganske høyt om man bruker lite strøm.

Det kan naturlig nok være at utleiers varmtvannstank eller andre ting står på din kurs, og du har ingen mulighet for kontroll, men om du skulle hatt egen måler og betalt fastavgifter er det langt fra sikkert at du ville gått i pluss. Dessuten kan det være at utleier trekker fra sitt bruk fordi han kan ha kjøpt egen måler for varmtvannstank hos Biltema.

Det å kunne dokumentere den ene eller andre veien blir derfor vanskelig, men du kan jo nevne dette for utleier. Jeg personlig vet eksakt hvor mye strøm jeg bruker til enhver tid og når jeg flytter ville jeg merket om noe var galt med regningen.

Om alt er i skjønneste orden med en helt separat måler så kan det jo ikke være så vanskelig at utleier knipser et bilde og sender deg ved hver avlesning.

Selvfølgelig har man mulighet til kontroll. Tøm kjøleskapet (og evt fryser), napp ut alt som drar strøm. Be om avlesing av din måler. Dra på ferie uten å nevne noe til huseier. Kom hjem. Krev avlesing av måler. Da vet du om huseier har noe av sitt forbruk på din måler.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selvfølgelig har man mulighet til kontroll. Tøm kjøleskapet (og evt fryser), napp ut alt som drar strøm. Be om avlesing av din måler. Dra på ferie uten å nevne noe til huseier. Kom hjem. Krev avlesing av måler. Da vet du om huseier har noe av sitt forbruk på din måler.

Alternativt kan man få kjøpt enkle målere hos Biltema som man kobler til stikkontaktene på det som drar mest strøm i sin leilighet, som varmovner og varmtvann osv. Lyspærer, hvitevarer og fjernsyn osv. tar lite strøm så det vil uansett ikke være snakk om store beløp.

Nå vet vi jo ikke hvor store regningene er og om vedkommende må betale fastavgift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, tviler på det da det finnes mange eneboliger der ute som leier ut kjeller eller loft hvor sikringsskap ikke er i utleiedelen. Uansett så vil det alltid være et marked for leiligheter som ikke er hundre prosent i strekk mtp. rømningsveier, el-anlegg og ventilasjon osv. fordi prisen da blir lavere. Lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Får bare et eget skriv månedlig hvor utleier selv har tegnet ut hvor mye strøm jeg har brukt. Jeg har aldri selv sett strømmåleren.

Du får altså mer enn du har krav på. Husleieloven sier at et slikt regnskap må utarbeides årlig, ikke nødvendigvis månedlig.

Og ja, naturligvis må du betale nettleie pr kw; strengt tatt skal du også betale en forholdsmessig andel (ifht ditt og huseiers forbruk) av den faste andelen av nettleia. (ikke alle nettselskap deler inn nettleie i en fast sum pr måler/år, og en pris pr kWh..)

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...