Carveer Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Bedriften startet et nytt byggeprosjekt for noen uker siden. Prosjektet er 3 timer kjøring unna hjemmet mitt. (ca. 20 mil unna) Jeg og noen polakker bor på utleiehytter 11 km unna byggeprosjektet. Jeg bruker min egen bil til og fra arbeid hver dag fordi jeg ikke har firmabil. På fredags ettermiddag etter jobb kjører jeg 3 timer hjem, og kommer tilbake på jobb på mandags morgen. Info: Jeg er hjelpearbeider som betongarbeider på arbeidsplassen. Jeg er ikke organisert, og bedriften har ikke tariffavtale. Får 168,80 kr per time. 50% overtid etter 7,5 timer. (Selv om bedriften ikke har tariffavtale) Diettpenger 350 kr per dag. Spørsmål; - Er det vanlig å få såkalt "utenbystillegg" i byggebransjen? Hørt om elektrikere som får opptil 90 kr ekstra i timen for å jobbe borte. Dette i tillegg til vanlig overtidsbetaling og diettpenger. - Jeg skriver reiseregning på kjøringen fra utleiehytten til byggeprosjektet, men har jeg lov å kreve reisepenger for helgene jeg kjører hjem? Er det urimelig å kreve reisepenger for kjøring hjem eller er det OK? Vet om tidligere ansatte i bedriften som bodde 40-50 mil unna arbeidsstedet som måtte selv betale for diesel/flybillett om de skulle hjem i helgene.. - Er det ellers andre goder folk her inne får når de er på jobbreiser? Lenke til kommentar
Carveer Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Ingen som vet? Skulle gjerne visst om jeg kan kreve reisepenger for kjøringen hjem i helgene med god samvittighet.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg jobber i en annen bransje men jeg kan forklare hvordan det ville sett ut for min del: Reise til/fra arbeidssted: Fører kjøring på all kjøring fra hjemmet/kontoret til overnattingssted/arbeidsplass, så lenge jeg bruker egen bil Fører timer evt overtid om det er helg, fører minst 10 timer(vi har minst 10 timer pr døgn på reis) Reise fra overnatting til Arbeidssted: Fører kjøring om jeg bruker egen bil Skriver timer for transporttiden Timer og tillegg: Reisetillegg, 15-35% pr time avhengig av hvor jeg befinner meg i verden(tror jeg, husker ikke eksakt men noe slik) Minst 10 timer pr dag(7,5 time vanlig tid 2,5 time overtid) evt mer om de går en annen skiftordning på arbeidsplass Diett: Følger staten sine satser Det er ikke urimelig å kreve penger for å kjøre egen bil til en arbeidsplass du ikke er ansatt på, nei. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Jeg har et tilsvarende opplegg. Jobber for tiden ca 35 mil unna kontoret og ukependler. Men jeg jobber i IT-bransjen, ikke byggebransjen. Jeg har ikke betalt overtid, men skriver timer på flexkonto slik at jeg kan avspasere noen fredager og kanskje ta et par-tre uker ekstra ferie i året. Har ikke noe utenbystillegg, men fører timer for reisetiden samt kilometergodtgjørelse for de 70 milene med pendling hver uke. Jeg bor gratis på arbeidsstedet, men fører pendlertillegg for kost i skattemeldingen. Skrev dette som "hotell uten frokost" og kan da føre utgifter på 710 kroner døgnet til kost... Du burde absolutt skrive kilometer for kjøring til/fra anlegget. Husk at dette er skattefrie penger. Om arbeidsgiver blir fryktelig kranglete på dette, så be evt om å bli trukket tilsvarende i lønn. Arbeidsgiver kan gjerne trekke deg en del mindre i lønn enn det du får i kilometergodtgjørelse, da han sparer både arbeidsgiveravgift og feriepenger på det han betaler ut i kjøregodtgjørelse. Endret 4. juli 2017 av H80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå