Gå til innhold

Hvor mange ganger har du blitt kontrollért på t-bane?

37 stemmer

1. 1. På hvor mange turer har du blitt kontrollért for billett på t-bane?

• 1/10
      5
    • 1/20
      4
    • 1/50
      6
    • 1/100
      12
    • 1/200
      10

Anbefalte innlegg

Forventer ikke en 100% nøyaktig avstemning, men prøv å tenke gjennom alle år, hvor mange ganger man har blitt kontrollért. Gjelder kun hvis man selv har blitt kontrollért, ikke hvis kontrolløren har gått forbi og sjekket alle andre, selv om du hadde billett.

Gjelder også enten om du hadde billett eller ikke, om du ble kontrollert for samme billett på flere turer, osv.

Jeg vurdérte å lage en avstemning totalt for både buss, trikk, tog og t-bane, men på de to førstnevnte, så må man jo enten kjøpe billett eller scanne inn kort før man får gå på, og på tog blir man jo svært ofte kontrollért, så der tenker jeg at det ikke vil være lønnsomt å snike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Jeg bodde i Oslo i 3 år, og brukte T-banen daglig. Tok den til og fra skole, og så til og fra jobb senere.

Jeg fikk på den tiden kun én bot. Kan trygt si at jeg sparte mange tusen kroner på å snike.

Men man må aldri kjøre uten billett gjennom Nationaltheatret - Stortinget - Jernbanetorget. Det er der de har kontroller.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Kan ikke si noe om t-bane da jeg bor i Bergen. Men her er det kontroll relativt ofte. På Bybanen vil jeg anslå at jeg har blitt kontrollert 1/10-1/20 ganger. Bussen er noe annet. På bussen som går forbi her har jeg aldri blitt kontrollert i løpet av fire år. En gang opplevde jeg at tyttebærpolitiet gikk ut av bussen i det jeg gikk på. Ellers ingenting. Blitt stoppa noen ganger på noen andre linjer da, men kanskje en gang i året. Helt klart penger på å spekulere i å snike på bussen her. Bybanen kontrolleres for ofte til å spekulere i å ikke bli stoppet.

Lenke til kommentar

Bruker T-banen daglig mellom to stasjoner i utkanten av Oslo. Jeg kan telle på fingrene hvor mange kontroller jeg har opplevd de siste sju årene.

Kjøper uansett billett da. Oslo har et råbra kollektivtilbud og prisen for 30-dagers billett er ikke noe å klage på. Enkeltbilletter er i overkant dyre, der kunne de godt ha justert litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurdérte å lage en avstemning totalt for både buss, trikk, tog og t-bane, men på de to førstnevnte, så må man jo enten kjøpe billett eller scanne inn kort før man får gå på

Ikke i Oslo.  Trikk er fritt fram og det er kun grønne busser som kontrollerer billett ved påstigning.

Tar jevnlig buss og blir som regel kontrollert noen ganger i måneden, men da som oftest i sammenhengende perioder, da gjerne 6-7 ganger i løpet av en uke eller to.

Har også opplevd kontroll på grønne busser hvor billett sjekkes ved påstigning.  Disse er gjerne melkeruter til omkringliggende områder og det er ikke gitt at du har billett for hele reisen (selv om noen av disse kontrollene har vært innenfor sone 1).

Tidspunkter med mye trafikk er nok et nøkkelelement og gjerne ved semesterstart (anekdotisk).

Endret av process
Lenke til kommentar

Hukommelsen sviktet litt i innlegget mitt tidligere. De siste tre årene har jeg opplevd ytterst få kontroller. Men, i årene før det brukte jeg T-banen i to perioder, først til Jernbanetorget, så en periode der jeg reiste til Grønland. Antallet kontroller var markant høyere på Grønland enn på Jernbanetorget. Tilfeldig? Tja.

Lenke til kommentar

Jeg tar bare vanlig tog inn og ut av Oslo, og vil si det er kontroll kanskje 1 til 2 ganger i måneden. Tilbudet er bra, men jeg syns sone-systemet suger. Det burde være mulig å skreddersy billetten for å få en lavere pris. Selv betaler jeg da for "alle soner" siden jeg bor et stykke ute, og må bla opp 1700 kroner som voksen.

Heldigvis har jeg utseendet til en 18 år gammel gutt, så jeg lever fortsatt på ungdomsbillett og betaler bare 570 :)

Men av de jeg kjenner som bor i Oslo, får jeg høre at det er ganske hyppige kontroller på trikk og t-bane her. Spesielt på de større stasjonene.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Bruker T-banen daglig mellom to stasjoner i utkanten av Oslo. Jeg kan telle på fingrene hvor mange kontroller jeg har opplevd de siste sju årene.

Kjøper uansett billett da. Oslo har et råbra kollektivtilbud og prisen for 30-dagers billett er ikke noe å klage på. Enkeltbilletter er i overkant dyre, der kunne de godt ha justert litt.

Nettopp. Tar selv banen fra og gjennom sentrum hver dag, og selv om antall kontroller kan telles på en hånd (på 4 år) føler jeg månedskortet er verdt hver krone. Kollektivsystemet fungerer bra, og da er jeg villig til å betale for meg.

Det er ALLTID en fryd å se folk bli tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hukommelsen sviktet litt i innlegget mitt tidligere. De siste tre årene har jeg opplevd ytterst få kontroller. Men, i årene før det brukte jeg T-banen i to perioder, først til Jernbanetorget, så en periode der jeg reiste til Grønland. Antallet kontroller var markant høyere på Grønland enn på Jernbanetorget. Tilfeldig? Tja.

Selv opplever jeg det motsatte. Ofte kontroller på Jernbanetorget, aldri på Grønland.
Lenke til kommentar

Folk er så fascinerende. Tilbudet skal være skreddersydd til deres behov, det skal være hyppige avganger, man skal helst ha bussen for seg selv og man skal ikke betale noe. Jeg sitter på kontoret og humrer over hvor tåpelige folk kan være av og til. Jee.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor skal jeg begynne? Med millionene av skattepengene de kastet bort på det ubrukelige nye systemet som var utdatert når de ble tatt i bruk, eller vognene de bestilte fra italia som ikke engang passet norske skinner?? 

Hver vinter blir kollektivtransport overrasket over at vi får snø og is, selv om det skjer hvert jævla år. Tbanevognene er også mer sjanglete enn de eldre vognene var og på sommeren så får du gleden av å sitte i en innestengt vogn som stinker svette. 

Beklager, men kollektivtilbudet i norge er ikke noe å skryte av.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager, men kollektivtilbudet i norge er ikke noe å skryte av.

Kanskje ikke i Norge, men systemet i Oslo er overraskende bra. Vi har god kollektivdekning, en veldig høy tetthet av t-banestopp sammenlignet med andre byer, mange avganger og en OK månedskort pris.

Minus: kapasiteten på hovedtunnelen gjennom byen er sprengt (en ny en burde vært påbegynt for lenge siden), Bærum/Oslo brukte altfor lang tid på å bli enig om Fornebu-banen, litt for høy enkeltbillettpris, og biler ødelegger for trikken. Sistnevnte blir forhåpentligvis en saga blott om ikke så altfor lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker t-bane og trikk jevnlig, og har vel de siste årene ligget på én til to kontroller i måneden. Kollektivtilbudet i Oslo er stort sett veldig bra, er veldig enig i at en ny sentrumstunnel burde vært påbegynt. Har ganske mye erfaring med kollektivt i flere storbyer i Europa (Paris, Brussel, København) og kan garantere at det ikke er spesielt mye bedre der. Særlig gjelder dette uforklarlige stopp på t-bane o.l., som jeg synes er relativt sjelden i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...